Neuroscience seminars

Brain-body interactions: the impact of visceral signals on resting state brain activity and higher-order cognitive functions

Sala 8.2.13, FCUL, Lisboa

Por Mariana Babo-Rebelo (Institute of Cognitive Neuroscience, University College, London).

Abstract: “Brain-body interactions are most often considered in the context of regulatory physiological loops for homeostatic maintenance. In the neuroscience field, bodily signals are usually seen as sources of noise for brain recordings. Yet, bodily signals, and in particular visceral ones, are constantly being relayed to the brain, and might influence brain function. We will see how signals from the stomach can modulate resting state brain activity and be associated with a resting-state network. I will then show evidence for how brain-heart coupling can underlie high-level cognitive functions, such as self-consciousness, consistently across different behavioural tasks. Visceral signals can thus modulate brain activity and cognitive functions, thereby highlighting the importance of considering the organism as a whole in neuroscience.”

Vanessa Sofia Alegria Mendonça defende a tese "Functioning of coastal food webs - intertidal rock pools as a case-study".

Curso de introdução ao software R, lecionado em 4 módulos a decorrer nos dias 28 de janeiro e 4, 11 e 18 de fevereiro.

Programa:

By Steve Perlman (University of Victoria, Canada).

Título do evento, sobre uma fotografia de uma aluna a utilizar binóculos

A Universidade de Lisboa preparou diversas atividades para te ajudar a perceber qual o teu futuro profissional. Vem descobrir a ULisboa!

Ana Sofia Ribeiro de Oliveira defende a dissertação "How high and low nesting season densities affect the patterns of nest site preferences and nest site fidelity of Caretta caretta, on Maio island, Cape Verde".

Mesa redonda com a participação de Ana Margarida Nunes (CIUHCT), Cristina Luís (CIUHCT), Davide Vecchi (CFCUL, GI2), Lorenzo Baravalle (CFCUL, GI2), Mara Almeida (CFCUL, GI3), Maurizio

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de informações diversas (título, orador, dia, hora e local)

Apresentação por Bruno Jacinto (CFCUL) no âmbito do “Reasoning Seminar” do CFCUL.

Organização: António Zilhão (CFCUL).

Joana Isabel Alves Martins defende a dissertação "Produção de lípidos através da levedura Rhodosporidium toruloides NCYC921 a partir de biomassa lenhocelulósica de Miscanthus sp.".

Joana Maria dos Reis Franco Cruz defende a tese "Copepod communities and secondary production in Portuguese coastal waters".

By Gonçalo Pereira da Rosa (IERS - cE3c/GBA).

VIDEOCONFERENCE.

Days in Logic will take place in Lisbon (FCUL) in January 30 and 31 and in the morning of February 1, 2020.

Diogo da Costa Garcia defende a dissertação "Estudo de um Sistema de Energia Sustentável na Ilha do Pico".

Membros do Júri:

Fotografia de alunos

A Universidade de Lisboa promove o Dia Aberto M23, um evento que pretende aproximar o público adulto do meio universitário.

David García-García defende a tese "Schur Averages in Random Matrix Ensembles".

Inês Caseiro Dias defende a dissertação "Interações entre cetáceos e a pesca de cerco em Portugal Continental: o que mudou com as alterações da comunidade de pequenos peixes pelágicos".

Júri das provas:

Sara Cristina Conde Rodrigues defende a dissertação "Avaliação dos efeitos citotóxicos em Saccharomyces cerevisiae exposta a cianotoxinas".

Por Gonçalo Oliveira (Universidade Federal Fluminense - UFF).

Imagem ilustrativa dos concursos (mãos, solo e plantas), sobre um fundo verde marinho, acompanhada do título e logótipos da Câmara Municipal de Lisboa e da Lisboa Capital Verde Europeia 2020

No âmbito da programação da Lisboa Capital Verde Europeia 2020, foram criados diversos concursos dirigidos à Comunidade Escolar.

Logótipo Portugal 2020, sobre um fundo branco

No âmbito do Portugal 2020 encontra-se a decorrer o prazo de candidatura ao Sistema de Incentivos à Investigação e Desenvolvimento Tecnológico (SI I&DT) para projetos a desenvolver em Copromoção no âmbito da I&D Empresarial.

Jorge Filipe Pereira Henriques defende a tese "Intraspecific variation in funcional traits in the wolf spider Lycosa fasciiventris: Implications for trophic cascades".

By Pedro Pinto (Technische Universitat Darmstadt).

We begin with an introduction to R and provide a protocol for data exploration to avoid common statistical problems. We will discuss how to detect outliers, deal with collinearity and transformations.

Catarina Almeida de Albuquerque defende a dissertação "Detection and characterization of Dichelobacter nodosus from sheep with different clinical manifestations of Ovine Footrot".