Seminário

ANTS2 toolkit: interface to Geant4, event analyzer and semi-automatic detector optimization

Sala de seminários do LIP, Lisboa

Por Andrey Morozov (LIP) / Vladimir Solovov (LIP).

ANTS2 toolkit is under active development in Coimbra branch of LIP for more than 5 years. Its main application area is development and optimization of position-sensitive particle detectors and scintillation event reconstruction / classification techniques. Recently, the applicability range of the toolkit has been increased by introducing a possibility to automatically delegate simulation of particle transport and interactions to Geant4. This also allowed to significantly reduce the learning time for people new to Geant4 simulations (e.g., MSc and PhD students) needed to start producing useful results: due to the interactive GUI and CAD features of ANTS2, it is easier to start compared to direct use of Geant4. This is further reinforced by the fact that ANTS2 offers a comprehensive event viewer and interaction data analyzer, accessible from GUI and scripts. The analyzer allows to extract from the simulation results a wide range of data with very flexible custom cuts. Finally, ANTS2 is now capable of multi-parameter optimization of detector design in semi-automatic mode. The user only needs to select a set of parameters to optimize (e.g., sizes of several elements of the detector) and to define a cost function using Python or JavaScript. The function, used by the ANTS2 minimizer, allows to find the optimal set of the parameter values: on each call of the minimizer, the function modifies the detector geometry, runs a simulation and has access to all the simulation results. In this talk we will give an overview of the ANTS2 structure and capabilities, and then focus on the features listed above.

LIP - Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas
Título da iniciativa, acompanhado das respetivas datas e de uma imagem ilustrativa

FCT: Concurso para projetos de I&D a decorrer de 31 de março a 28 de maio de 2020.

Por Ana Rita Carlos (DEM - cE3c).

Speaker: Maria Colombo (École Polytechnique Fédérale de Lausanne).

Imagem ilustrativa dos cursos avançados cE3c 2019/2020

Objectives: provide students with basic knowledge of R programming, allowing them to manipulate and visualize data with R.

More information available here.

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de informações adicionais (título e data)

Dia Aberto de Ciências 2020 realiza-se no dia 3 de junho e será, pela primeira vez, integralmente realizado onlineInscrições até dia 31 de maio.

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa relativo ao novo Coronavírus (COVID-19).

Imagem ilustrativa dos cursos avançados cE3c 2019/2020

Objectives: provide students with statistical knowledge and tools to manipulate, analyze and visualize biological data with R. Introduction to modeling, simulations and Bayesian statistics.

Fotografia de auditório de Ciências ULisboa

Apresentações de João Cordovil (Centro de Filosofia das Ciências da Universidade de Lisboa / Ciências ULisboa) e Diana Barbosa (Comcept - Comunidade Céptica Portuguesa).

Imagem alusiva à Escola de Verão de Energia

Face à emergência da pandemia da COVID-19, a 6.ª edição da Escola de Verão de Energia da Faculdade de Ciências da ULisboa, prevista para 6 a 10 de julho de 2020, será adiada para data a definir em 2021.

International Colloquium – Biology of the Soricidae

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, na sequência das orientações da Direção-Geral de Saúde e das recomendações por parte da Reitoria da Universidade de Lisboa, relativamente ao novo Coronavírus (CO

Imagem ilustrativa do prémio (fotografia de rosto de um jovem, metade humana e metade "computorizada", acompanhada do título da iniciativa e do slogan "Um Milhão para a Inovação"

Candidaturas a decorrer até ao dia 15 de julho de 2020.

IN3+  | Um Milhão para a Inovação.

O prémio IN3+ destina-se a todos os investigadores pertencentes às entidades que integram a Rede Inovação INCM.

Fotografia de uma formação rochosa

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, na sequência das orientações da Direção-Geral de Saúde e das recomendações por parte da Reitoria da Universidade de Lisboa, relativamente ao novo Coronavírus (COVID-1

Logótipo do evento, sobre um fundo branco

New date: September 14th-16th, 2020.

Logótipo do evento, acompanhado da nova data de realização

Ciências ULisboa associa-se ao maior evento mundial sobre inovação para a sustentabilidade - “The Planetiers World Gathering” - que terá lugar no Altice Arena entre 21 e 23 de outubro de 2020, sob os auspícios da

Fotografia de caminhantes numa montanha

Programa de Formação Contínua de Professores do Ensino Básico (3.º ciclo) e Secundário, grupos 420 e 520.

New date: 30 August - 03 September 2021.

This conference is the 22nd in the series of triennial conferences which bring together the Particle and Nuclear Physics communities.