Semana da Ciência e da Tecnologia

Tertúlia Vinho com Ciência

Da vinha ao vinho, a mudança pelo clima

Clube Ciências (Edifício C6), Ciências ULisboa
Imagem ilustrativa do evento

A 6.ª edição do evento - gratuito, mediante inscrição prévia - pretende aproximar a investigação científica do público em geral através da promoção de um momento científico, sensorial e cultural único.

O grupo de investigação Grapevine Pathogen Systems Lab do BioISI, é um dos organizadores da tertúlia, que tem como tema principal “Da vinha ao vinho, a mudança pelo clima”. O programa da tertúlia inclui a apresentação da investigação que o BioISI promove na área da vinha e do vinho e com uma prova de vinhos conduzida pela Associação de Viticultores do Concelho de Palmela (AVIPE). A AVIPE apresentará ainda o trabalho desenvolvido nos seus campos experimentais no âmbito desta temática. A Tertúlia contará ainda com a presença da cantora lírica Nastasja Djordjevic.

BioISI - Instituto de Biossistemas e Ciências Integrativas
Banner do evento

Ação de formação adiada, para data a anunciar.

This colloquium aims at thinking photography from the perspectives of Science, of Art and of Philosophy.

Seminário Doutoral III, no âmbito do Doutoramento em Biologia de Ciências ULisboa (Especialidade de Biologia Molecular), por Sofia Maria Sentieiro Neves.

Logótipo dos prémios

Muitos parabéns aos docentes e investigadores de Ciências premiados!

Colóquio no âmbito do projeto WineClimAdapt, que conta com participação de Ciências ULisboa.

Banner do Ciclo de Palestras

Ciclo de Palestras de Outono, promovidas pelo GAPsi - Gabinete de Apoio Psicológico.

Ciclo de Palestras de Outono do GAPsi.

Colóquio de Matemática, por Bruno Loff (University of Porto).

Lisbon Workshop Series - AI Aesthetics and Philosophy of Technology.

Ciclo de Palestras de Outono do GAPsi.

Ação de formação para docentes.

Currently, climate changes or alterations are known to be reflected on the stable isotope ratios of Hydrogen, Nitrogen, Carbon, Oxygen and Sulphur present in atmospheric gas forms, fresh or ocean water, as well as in plants and animals and organic matter in the soil.

Cartaz da campanha

A campanha visa recolher o maior número possível de pilhas, baterias, lâmpadas, tinteiros e equipamentos elétricos usados.

Pormenor de mapa do continente europeu

Candidaturas online de 1 a 31 de dezembro de 2022.

The objective of this course is to acquire knowledge regarding bioinformatic tools available to predict nucleic acid (RNA, DNA or Nucleic Acids Mimics) and protein three-dimensional structure, as well as autonomy and critical thinking in the use of those tools.

Science is increasingly more present in our everyday decisions, with a fundamental role in global problems. Scientists, as the main actors in the production of scientific knowledge, have the responsibility of having an active voice in communicating this knowledge.

The course aims at introducing attendants to an updated state of the art of diversity of the soil biota and the functional roles played by soil organisms in key ecological processes.

Symbiosis is a key strategy for life on Earth. Nevertheless, although many research groups have long been committed to the study of symbiosis, its definition and functioning are not fully understood, and its ecological role and relevance are still underestimated.

This 5-day course offers to the participants a light microscopy course focusing on fluorescence microscopy techniques applied to the detection of proteins and glycans in tissue samples and cell cultures.

This course aims to explore ways of communicating science to non-specialized audiences, such as policy makers, industry, general public (including students and teachers), through their engagement and participation in citizen science activities.

The objective of this course is to provide students with basic knowledge of R programming, allowing them to manipulate and visualize data with R.

The objective of this course is to provide students with statistical knowledge and tools to manipulate, analyze and visualize biological data with R. Introduction to modeling, simulations and Bayesian statistics.

Under the general framework of Global Change Ecology, the goal of this course is to provide the participants with the most recent and practical knowledge on the use of Functional Diversity. This includes the selection of functional traits and calculation of Functional Diversity Indexes.

The course provides essential skills and knowledge that enable the participants to develop climate change adaptation strategies.