The SNO+ experiment: from water to liquid scintillator fill

Sala 1.4.14, Ciências ULisboa

Por Valentina Lozza (LIP - Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas).

SNO+ is a large multi-purpose liquid scintillator based experiment, with the main physics goal of searching for the neutrinoless double-beta decay of 130Te. Additional physics topics include the measurement of solar neutrinos, antineutrinos from reactors and the Earth, supernova neutrinos and search for exotics physics. The first of the three SNO+ phases started in May 2017, with the detector filled with ultra-pure water. In July 2019, the transition to the liquid scintillator phase has begun. As of today, the detector is completely full with scintillator and can be used to understand the background sources not related to the tellurium loading. This talk presents the current status of the experiment, its results, and the prospects for the neutrinoless double-beta decay search.

Short bio: Valentina Lozza completed her PhD in Physics at the University of Trieste in 2010 working within the CAST (Cern Axion Solar telescope) experiment. She was the responsible for the development of a low energy low background detector to measure solar axions converted into visible photons. Afterwards, she did a postdoc at the Institute for nuclear and particle physics (IKTP) in Dresden (Germany), where she joined the SNO+ collaboration. In 2017 she moved to LIP in Portugal with a FCT Investigador position, still working within the SNO+ experiment. In SNO+ she is the physics analysis coordinator, the leader of the radioactive background group and is responsible for 2 calibration sources to be deployed in the detector.

Cartaz do evento

Departamento de Física | Ciências ULisboa

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Pedro Cruz (Northeastern University).

Logótipo do EVM 2024

Por Giosuè Muratore (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Logótipo do EVM 2024

Por Pedro Duarte (DM Ciências ULisboa, CMAFcIO).

Título do programa, sobre mosaico de fotografias de jovens cientistas

As candidaturas encontram-se encerradas. Obrigada aos quase 80 candidatos/as!

Fotografia de ilha

Seminários Doutorais no âmbito da disciplina de Projeto de Investigação (Doutoramento em Ciências do Mar).

Logótipo do EVM 2024

Por Maria Manuel Torres (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Seminário do Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional, por Baptiste Claustre (aluno ENS Lyon, estagiário CMAFcIO).

Logótipo do EVM 2024

Por: Jorge Buescu (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Titulo e data do evento, com imagem de ponte sobre o tejo

Um evento organizado no âmbito da Ação COST EURO-MIC, de cujo Comitê de Gestão Elisabete Silva, líder do Bioactive and Multifunctional Materials Lab do BioISI, faz parte.

Logótipo do EVM 2024

Por Jean-Baptiste Casteras (DM Ciências ULisboa e CMAFcIO).

Chegou a hora: os participantes do Programa Ser Cientista vão apresentar os projetos que desenvolveram ao longo de uma semana, acompanhados por docentes e investigadores de CIÊNCIAS. E todos podem assistir!

Imagem do evento

Extended enrolement date until July 12th.

Logótipo do evento, sobre um fundo branco

Um evento de reunião da comunidade nacional nas diversas vertentes da informática, com a ambição de ser o fórum de eleição para a divulgação, discussão e reconhecimento de trabalhos científicos.

Are you ready for this year's edition?

Imagem do evento - título, local e data do evento

Investigação Ecológica ao Serviço da Conservação

A leading venue for presenting and discussing the latest research, industrial practice and innovations in dependable and secure computing.