Encontros Scientia

Islands in focus: Long-term study reveals exotic arthropod species expansion in native forest from Azores (Portugal)

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por Paulo A. V. Borges (IBBC – cE3c/GBA).

Videoconferência.

In this contribution, to investigate recent trends on arthropod abundance and richness, we use a unique time-series dataset of arthropods sampled in Azorean native forest over six years (2013-2018) Based on past work investigating macroecological patterns on the Azores we make two predictions: i) since SLAM traps sample mostly canopy arthropod species and this community in Azores is mostly dominated by endemic species and resistant to exotic species we expect that if there is a decrease in abundance of arthropods the endemic species will be the most affected; ii) since exotic species are more dynamic in space and time we also expect a temporal positive signal for this group of species. We test these predictions using the raw measures of abundance and species richness, diversity measures (Hill series) and relative species abundance structure (Gambin alpha SAD) for all arthropod species, endemics, native non-endemics, introduced species and main trophic groups (predators and herbivores). Contrasting with recent studies on mainland, our study shows no evidence of a decline of species numbers and other Hill diversity indices for endemic and native species. However, our study clearly identified another important pattern, the increasing diversity through time of exotic arthropod species. Therefore, only our second prediction was confirmed, and here we clearly identify exotic species as a potential driver of future biodiversity erosion driver on Azorean mountainous native forests. The impact of exotic species on island is well known, and as a result of this long-term study important management actions should be taken to tackle this problem.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Seminário de Lógica Matemática, por Luis Pereira (Universidade de Lisboa).

Cartaz da iniciativa

Sessão de esclarecimento sobre o Laboratório de Cidadãos “Peças de Jardim”.

Fotografia da oradora e identificação do evento

Talk @LASIGE, com Diana Costa (LASIGE).

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por Miguel Zilhão (CENTRA - Center for Astrophysics and Gravitation, Instituto Superior Técnico).

BioISI Research Seminar, por Sophie Jackson (University of Cambridge, UK).

Imagem ilustrativa do evento (saúde e medicina)

A participação nos eventos é gratuita, mediante inscrição prévia.

Logótipo dos 100 anos da criação da licenciatura em Engenharia Geográfica/Geoespacial

A participação no evento é gratuita, mediante inscrição obrigatória até 12 de outubro de 2021.

Logótipo do consórcio e imagem de pessoa a usar máscara

2.ª Conferência Anual Lisbon Living + tem como objetivo reunir a academia, a saúde, a sociedade e os setores de inovação e tecnologia para analisar os impactos da pandemia COVID-19 em Portugal e recolher lições para o futuro.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications.

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Anna Ciaunica (CFCUL/GI2).

Research at the Faculty of Sciences

Save the date: 27 October 2021!

Seminário conjunto do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Kristen Campbell (University of Colorado Anschutz Medical Campus, USA).

Geometry Webinar, por Giosuè Muratore (CMAFcIO).

Logótipo da IAESTE, sobre uma fotografia da cidade de Edimburgo

Candidaturas online de 01 a 31 de outubro 2021.

Imagem alusiva ao Concerto e Conferência

Concerto e conferência pela Orquestra Metropolitana de Lisboa.

Imagem ilustrativa do programa, acompanhada do respetivo título

Um programa de aceleração de ideias e negócios, promovido pela redeSaúde, com candidaturas até 15 de outubro de 2021.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communicating science to non-specialized audiences, including, but not exclusive to, public and private stakeholders, students and teachers, and media professionals.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The course aims at providing an introduction to stable isotopes ratios as tools to understand global, ecosystem and community level bio/geo cycles; light isotopes: H, N, C, O and S isotopes, geo cycles and ecological significance; sampling and analytical methodologies in stable isotope analysis.

This course aims to evidence the importance of natural history collections for the study of biodiversity, to show new tools and approaches to extract and disseminate biodiversity data from natural history collections and to increase awareness of young researchers for the scientific and cultural value of Natural History Museums.

Conversa com Galopim de Carvalho.

EvoS aims at turning evolutionary theory into a common language to areas that pertain to the natural world, including human affairs.