Encontros Scientia

Islands in focus: Long-term study reveals exotic arthropod species expansion in native forest from Azores (Portugal)

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por Paulo A. V. Borges (IBBC – cE3c/GBA).

Videoconferência.

In this contribution, to investigate recent trends on arthropod abundance and richness, we use a unique time-series dataset of arthropods sampled in Azorean native forest over six years (2013-2018) Based on past work investigating macroecological patterns on the Azores we make two predictions: i) since SLAM traps sample mostly canopy arthropod species and this community in Azores is mostly dominated by endemic species and resistant to exotic species we expect that if there is a decrease in abundance of arthropods the endemic species will be the most affected; ii) since exotic species are more dynamic in space and time we also expect a temporal positive signal for this group of species. We test these predictions using the raw measures of abundance and species richness, diversity measures (Hill series) and relative species abundance structure (Gambin alpha SAD) for all arthropod species, endemics, native non-endemics, introduced species and main trophic groups (predators and herbivores). Contrasting with recent studies on mainland, our study shows no evidence of a decline of species numbers and other Hill diversity indices for endemic and native species. However, our study clearly identified another important pattern, the increasing diversity through time of exotic arthropod species. Therefore, only our second prediction was confirmed, and here we clearly identify exotic species as a potential driver of future biodiversity erosion driver on Azorean mountainous native forests. The impact of exotic species on island is well known, and as a result of this long-term study important management actions should be taken to tackle this problem.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais
Imagem ilustrativa do evento, acompanhada do respetivo título, oradores, dia, hora, link e logótipos das entidades organizadoras

Desta vez, o Espaço é todo seu.

Descubra mais sobre o Universo, colocando as suas próprias perguntas a um painel de cinco investigadores do Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço (IA).

Speaker: Maria Colombo (École Polytechnique Fédérale de Lausanne).

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de informações adicionais (título e data)

Dia Aberto de Ciências 2020 realiza-se no dia 3 de junho e será, pela primeira vez, integralmente realizado onlineInscrições até dia 31 de maio.

Imagem ilustrativa dos cursos avançados cE3c 2019/2020

Objectives: provide students with basic knowledge of R programming, allowing them to manipulate and visualize data with R.

More information available here.

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa relativo ao novo Coronavírus (COVID-19).

Imagem ilustrativa dos cursos avançados cE3c 2019/2020

Objectives: provide students with statistical knowledge and tools to manipulate, analyze and visualize biological data with R. Introduction to modeling, simulations and Bayesian statistics.

Fotografia de auditório de Ciências ULisboa

Apresentações de João Cordovil (Centro de Filosofia das Ciências da Universidade de Lisboa / Ciências ULisboa) e Diana Barbosa (Comcept - Comunidade Céptica Portuguesa).

Imagem alusiva à Escola de Verão de Energia

Face à emergência da pandemia da COVID-19, a 6.ª edição da Escola de Verão de Energia da Faculdade de Ciências da ULisboa, prevista para 6 a 10 de julho de 2020, será adiada para data a definir em 2021.

International Colloquium – Biology of the Soricidae

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, na sequência das orientações da Direção-Geral de Saúde e das recomendações por parte da Reitoria da Universidade de Lisboa, relativamente ao novo Coronavírus (CO

Imagem ilustrativa do prémio (fotografia de rosto de um jovem, metade humana e metade "computorizada", acompanhada do título da iniciativa e do slogan "Um Milhão para a Inovação"

Candidaturas a decorrer até ao dia 15 de julho de 2020.

IN3+  | Um Milhão para a Inovação.

O prémio IN3+ destina-se a todos os investigadores pertencentes às entidades que integram a Rede Inovação INCM.

Fotografia de uma formação rochosa

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, na sequência das orientações da Direção-Geral de Saúde e das recomendações por parte da Reitoria da Universidade de Lisboa, relativamente ao novo Coronavírus (COVID-1

Logótipo do evento, sobre um fundo branco

New date: September 14th-16th, 2020.

Logótipo do evento, acompanhado da nova data de realização

Ciências ULisboa associa-se ao maior evento mundial sobre inovação para a sustentabilidade - “The Planetiers World Gathering” - que terá lugar no Altice Arena entre 21 e 23 de outubro de 2020, sob os auspícios da

Fotografia de caminhantes numa montanha

Programa de Formação Contínua de Professores do Ensino Básico (3.º ciclo) e Secundário, grupos 420 e 520.

New date: 30 August - 03 September 2021.

This conference is the 22nd in the series of triennial conferences which bring together the Particle and Nuclear Physics communities.