Encontros Scientia

Islands in focus: Long-term study reveals exotic arthropod species expansion in native forest from Azores (Portugal)

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por Paulo A. V. Borges (IBBC – cE3c/GBA).

Videoconferência.

In this contribution, to investigate recent trends on arthropod abundance and richness, we use a unique time-series dataset of arthropods sampled in Azorean native forest over six years (2013-2018) Based on past work investigating macroecological patterns on the Azores we make two predictions: i) since SLAM traps sample mostly canopy arthropod species and this community in Azores is mostly dominated by endemic species and resistant to exotic species we expect that if there is a decrease in abundance of arthropods the endemic species will be the most affected; ii) since exotic species are more dynamic in space and time we also expect a temporal positive signal for this group of species. We test these predictions using the raw measures of abundance and species richness, diversity measures (Hill series) and relative species abundance structure (Gambin alpha SAD) for all arthropod species, endemics, native non-endemics, introduced species and main trophic groups (predators and herbivores). Contrasting with recent studies on mainland, our study shows no evidence of a decline of species numbers and other Hill diversity indices for endemic and native species. However, our study clearly identified another important pattern, the increasing diversity through time of exotic arthropod species. Therefore, only our second prediction was confirmed, and here we clearly identify exotic species as a potential driver of future biodiversity erosion driver on Azorean mountainous native forests. The impact of exotic species on island is well known, and as a result of this long-term study important management actions should be taken to tackle this problem.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Vanessa Sofia Alegria Mendonça defende a tese "Functioning of coastal food webs - intertidal rock pools as a case-study".

Curso de introdução ao software R, lecionado em 4 módulos a decorrer nos dias 28 de janeiro e 4, 11 e 18 de fevereiro.

Programa:

By Steve Perlman (University of Victoria, Canada).

Título do evento, sobre uma fotografia de uma aluna a utilizar binóculos

A Universidade de Lisboa preparou diversas atividades para te ajudar a perceber qual o teu futuro profissional. Vem descobrir a ULisboa!

Ana Sofia Ribeiro de Oliveira defende a dissertação "How high and low nesting season densities affect the patterns of nest site preferences and nest site fidelity of Caretta caretta, on Maio island, Cape Verde".

Mesa redonda com a participação de Ana Margarida Nunes (CIUHCT), Cristina Luís (CIUHCT), Davide Vecchi (CFCUL, GI2), Lorenzo Baravalle (CFCUL, GI2), Mara Almeida (CFCUL, GI3), Maurizio

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de informações diversas (título, orador, dia, hora e local)

Apresentação por Bruno Jacinto (CFCUL) no âmbito do “Reasoning Seminar” do CFCUL.

Organização: António Zilhão (CFCUL).

Joana Isabel Alves Martins defende a dissertação "Produção de lípidos através da levedura Rhodosporidium toruloides NCYC921 a partir de biomassa lenhocelulósica de Miscanthus sp.".

Joana Maria dos Reis Franco Cruz defende a tese "Copepod communities and secondary production in Portuguese coastal waters".

By Gonçalo Pereira da Rosa (IERS - cE3c/GBA).

VIDEOCONFERENCE.

Days in Logic will take place in Lisbon (FCUL) in January 30 and 31 and in the morning of February 1, 2020.

Diogo da Costa Garcia defende a dissertação "Estudo de um Sistema de Energia Sustentável na Ilha do Pico".

Membros do Júri:

Fotografia de alunos

A Universidade de Lisboa promove o Dia Aberto M23, um evento que pretende aproximar o público adulto do meio universitário.

David García-García defende a tese "Schur Averages in Random Matrix Ensembles".

Inês Caseiro Dias defende a dissertação "Interações entre cetáceos e a pesca de cerco em Portugal Continental: o que mudou com as alterações da comunidade de pequenos peixes pelágicos".

Júri das provas:

Sara Cristina Conde Rodrigues defende a dissertação "Avaliação dos efeitos citotóxicos em Saccharomyces cerevisiae exposta a cianotoxinas".

Por Gonçalo Oliveira (Universidade Federal Fluminense - UFF).

Imagem ilustrativa dos concursos (mãos, solo e plantas), sobre um fundo verde marinho, acompanhada do título e logótipos da Câmara Municipal de Lisboa e da Lisboa Capital Verde Europeia 2020

No âmbito da programação da Lisboa Capital Verde Europeia 2020, foram criados diversos concursos dirigidos à Comunidade Escolar.

Logótipo Portugal 2020, sobre um fundo branco

No âmbito do Portugal 2020 encontra-se a decorrer o prazo de candidatura ao Sistema de Incentivos à Investigação e Desenvolvimento Tecnológico (SI I&DT) para projetos a desenvolver em Copromoção no âmbito da I&D Empresarial.

Jorge Filipe Pereira Henriques defende a tese "Intraspecific variation in funcional traits in the wolf spider Lycosa fasciiventris: Implications for trophic cascades".

By Pedro Pinto (Technische Universitat Darmstadt).

We begin with an introduction to R and provide a protocol for data exploration to avoid common statistical problems. We will discuss how to detect outliers, deal with collinearity and transformations.

Catarina Almeida de Albuquerque defende a dissertação "Detection and characterization of Dichelobacter nodosus from sheep with different clinical manifestations of Ovine Footrot".