Seminário de Meteorologia, Oceanografia e Clima

Soil Moisture-Temperature Coupling and Extremes in Africa

Sala 1.1.37, FCUL, Lisboa

Por João Careto (IDL - FCUL).

Soil moisture is one of the most important variables of the climate system as it constrains evapotranspiration, affecting the water and energy balances at the surface, mainly over transition areas between humid and dry climates. An analysis of the energy and moisture balance, heat waves and droughts for the Africa Coordinated Regional Downscaling Experiment (Africa-CORDEX) is performed in present climate and used to evaluate heat and moisture projections for the future. In the recent past, these transition areas correspond to strong coupling regions, where more heat wave events are expected. In future, more heat waves are expected throughout Africa due to an increase of mean surface temperature, but also due to changes in the spatial distribution of strong coupling regions.  Drought is also assessed and, for the future, more and longer lasting dry spells are foreseen for all the African territory. Additionally, a new coupling metric is evaluated, for monthly time-scales, which considers the positive temperature extremes and the negative latent heat flux extremes.

IDL - Instituto Dom Luiz

Speaker: Maria Colombo (École Polytechnique Fédérale de Lausanne).

Dia Aberto de Ciências 2020 realiza-se no dia 3 de junho e será, pela primeira vez, integralmente realizado onlineInscrições até dia 31 de maio.

Objectives: provide students with basic knowledge of R programming, allowing them to manipulate and visualize data with R.

More information available here.

As candidaturas ao Módulo de Intercâmbio EIT Health, 4.ª Edição, já abriram.

A iniciativa visa dar a conhecer a investigação que se faz no LASIGE / Departamento de Informática de Ciências ULisboa e consiste num conjunto de apresentações de 15 minutos cada, onde os docentes e investigadores do departamento apresentam os tópicos de investigação em qu

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa relativo ao novo Coronavírus (COVID-19).

Speaker: Gernot Eichmann (LIP).

Objectives: provide students with statistical knowledge and tools to manipulate, analyze and visualize biological data with R. Introduction to modeling, simulations and Bayesian statistics.

Apresentações de João Cordovil (Centro de Filosofia das Ciências da Universidade de Lisboa / Ciências ULisboa) e Diana Barbosa (Comcept - Comunidade Céptica Portuguesa).

Face à emergência da pandemia da COVID-19, a 6.ª edição da Escola de Verão de Energia da Faculdade de Ciências da ULisboa, prevista para 6 a 10 de julho de 2020, será adiada para data a definir em 2021.

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, na sequência das orientações da Direção-Geral de Saúde e das recomendações por parte da Reitoria da Universidade de Lisboa, relativamente ao novo Coronavírus (CO

Candidaturas a decorrer até ao dia 15 de julho de 2020.

IN3+  | Um Milhão para a Inovação.

O prémio IN3+ destina-se a todos os investigadores pertencentes às entidades que integram a Rede Inovação INCM.

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, na sequência das orientações da Direção-Geral de Saúde e das recomendações por parte da Reitoria da Universidade de Lisboa, relativamente ao novo Coronavírus (COVID-1

New date: September 14th-16th, 2020.

Ciências ULisboa associa-se ao maior evento mundial sobre inovação para a sustentabilidade - “The Planetiers World Gathering” - que terá lugar no Altice Arena entre 21 e 23 de outubro de 2020, sob os auspícios da

Programa de Formação Contínua de Professores do Ensino Básico (3.º ciclo) e Secundário, grupos 420 e 520.

New date: 30 August - 03 September 2021.

This conference is the 22nd in the series of triennial conferences which bring together the Particle and Nuclear Physics communities.