Seminário de Meteorologia, Oceanografia e Clima

Soil Moisture-Temperature Coupling and Extremes in Africa

Sala 1.1.37, FCUL, Lisboa

Por João Careto (IDL - FCUL).

Soil moisture is one of the most important variables of the climate system as it constrains evapotranspiration, affecting the water and energy balances at the surface, mainly over transition areas between humid and dry climates. An analysis of the energy and moisture balance, heat waves and droughts for the Africa Coordinated Regional Downscaling Experiment (Africa-CORDEX) is performed in present climate and used to evaluate heat and moisture projections for the future. In the recent past, these transition areas correspond to strong coupling regions, where more heat wave events are expected. In future, more heat waves are expected throughout Africa due to an increase of mean surface temperature, but also due to changes in the spatial distribution of strong coupling regions.  Drought is also assessed and, for the future, more and longer lasting dry spells are foreseen for all the African territory. Additionally, a new coupling metric is evaluated, for monthly time-scales, which considers the positive temperature extremes and the negative latent heat flux extremes.

IDL - Instituto Dom Luiz

Uma história divertida para os mais novos, cuja venda reverte 1€ para o Grupo Lobo.

Pormenor do catálogo da Mostra Bibliográfica

Mostra bibliográfica disponível de 03 de outubro a 30 de novembro de 2022.

Cartaz do evento

À conversa com Mário Felício, ex-aluno da Licenciatura em Bioquímica de Ciências ULisboa, atualmente a trabalhar na consultora Deloitte.

Fotografia de alunos de Ciências ULisboa

03 de outubro, Sala 6.1.36, pelas 15h00.

Banner do evento

Celebrando o início de um novo Ano Académico, esta sessão solene é um importante marco na vida académica da ULisboa e junta toda a sua Comunidade.

Geodiversidade

Palestra no âmbito das comemorações do Dia Internacional da Geodiversidade, por Carlos Marques da Silva (DG Ciências ULisboa).

This colloquium seeks to debate ideas from the arts, humanities and sciences on the process of empathy.

Imagem ilustrativa do curso, acompanhada de diversas informações

Um curso dirigido ao público geral e estudantes de arte ou ciência (a partir dos 16 anos), com interesse em desenho de observação, ilustração, e biologia, com ou sem experiência em desenho.

Banner do evento

No dia 6 de outubro, a ULisboa dá as boas-vindas aos seus estudantes na Cidade Universitária!

Banner do evento

Talk @LASIGE, por Bruno Loff (Faculdade de Ciências, Universidade do Porto).

Banner do evento

Participe até 12 de outubro / Submit you application until 12 October.

Banner do evento

Ciências ULisboa estará presente, de 13 a 16 de outubro, no Festival Internacional de Ciência - FIC.A

Cartaz do evento

Um evento repleto de atividades científicas, culturais e educativas, com jogos, demonstrações, palestras, entre muitas outras atividades.

Research at the Faculty of Sciences

Join us on 26 October 2022 for the 4th edition of Ciências Research Day.