BioISI Research Seminar

The early phase of β2-microglobulin aggregation

Perspectives from molecular simulations

Transmissão através de Videoconferência

Por Patrícia Faísca (Bio-PhysNano | BioISI/FCUL).

Protein β2-microglobulin is the causing agent of two amyloidosis: dialysis related amyloidosis (DRA), affecting the bones and cartilages of (>700K) individuals worldwide with chronic renal failure undergoing long-term hemodialysis, and a fatal systemic amyloidosis, found in one French family, which impairs visceral organs. The protein’s small size and its biomedical significance attracted the attention of theoretical scientists and there are now several studies addressing its aggregation mechanism in the context of molecular simulations. In particular, we have been focusing on the early phase of β2-microglobulin aggregation through the identification, and structural characterization, of monomers with the ability to trigger aggregation, and initial small oligomers formed in the so-called nucleation phase. In this seminar I will overview some of our recent results and integrate our findings with those coming from in vitro experiments to provide a broader perspective of this research theme.

Transmissão em direto via Zoom.

BioISI - Instituto de Biossistemas e Ciências Integrativas

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Jonathan Hollar (LIP).

This colloquium seeks to debate ideas from the arts, humanities and sciences on the process of empathy.

Neuroscience and Neuromodeling Seminar, por Athanasios Vourvopoulos (LaSEEB, ISR, IST-ULisboa).

Banner do evento

No dia 6 de outubro, a ULisboa dá as boas-vindas aos seus estudantes na Cidade Universitária!

Geodiversidade

Palestra no âmbito das comemorações do Dia Internacional da Geodiversidade, por Carlos Marques da Silva (DG Ciências ULisboa).

Banner do evento

Celebrando o início de um novo Ano Académico, esta sessão solene é um importante marco na vida académica da ULisboa e junta toda a sua Comunidade.

Imagem ilustrativa do curso, acompanhada de diversas informações

Um curso dirigido ao público geral e estudantes de arte ou ciência (a partir dos 16 anos), com interesse em desenho de observação, ilustração, e biologia, com ou sem experiência em desenho.

Banner do evento

Talk @LASIGE, por Bruno Loff (Faculdade de Ciências, Universidade do Porto).

Logótipo do evento

The main goal of this annual conference is to expose students, engineers, scientists and the overall academic and scientific communities to the greatest recent advances in the fields of Technology, Health and Biomedical Engineering taking place in some of the most prestigious research institutions.

Banner do evento

Participe até 12 de outubro / Submit you application until 12 October.

Banner do evento

Ciências ULisboa estará presente, de 13 a 16 de outubro, no Festival Internacional de Ciência - FIC.A

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por James Ladyman (University of Bristol).

Logótipo da iniciativa, sobre imagem alusiva à cibersegurança

A ciência rege-se por diferentes escalas de tempo. Diferentes áreas do conhecimento estudam processos a diferentes escalas: dos nanossegundos aos milhões de anos. Quais são os Andamentos da Ciência?

Cartaz do evento

Um evento repleto de atividades científicas, culturais e educativas, com jogos, demonstrações, palestras, entre muitas outras atividades.

Research at the Faculty of Sciences

Join us on 26 October 2022 for the 4th edition of Ciências Research Day.