Little Bangs on LHC

Sala 1.4.14, FCUL, Lisboa

Helena Santos
LIP / FCUL

Abstract: Predictions from lattice QCD and evidence from Pb+Pb collisions data at  LHC Runs I and II, as well as in past experiments at SPS/CERN and RHIC/BNL, suggest that under extreme temperature and density matter undergoes to a phase transition from ordinary hadronic matter to a plasma of quarks and gluons, the QGP. Later this plasma expands and cools resulting in the recombination of quarks into hadrons that reach the detectors carrying the information of the deconfined phase. The QGP has occurred just after the Big Bang, even before anomalies such as matter and anti-matter imbalance and the observation that normal atoms account only for a small fraction of the mass and energy of the universe, have shown up.  The conditions to re-create the primordial universe are ensured by the Heavy Ion Program of LHC, which in Run I and Run II has been providing ultra-relativistic lead ion beams colliding at 2.76 and 5.02 TeV center of mass energy, respectively, as well as p+Pb collisions at 5.02 and 8.16 TeV. ATLAS is strongly committed with the Heavy Ion Program of the LHC. The multi-purpose detector, designed for proton-proton interactions, has shown an excellent performance in p+Pb and Pb+Pb collisions. Results on bulk phenomena, including charged particle measurements and collective flow, and on hard probes, including single muons, high transverse momentum hadrons and jets, will be presented.

Departamento de Física

Por Alexandre Cabral (IA - Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço / FCUL).

Helder Coelho
FCUL / BioISI

Candidaturas até 27 de março de 2017.

A Cicloficina tem como objetivo ajudar os utilizadores de bicicleta a reparar gratuitamente as suas bicicletas e a criar uma cultura de utilização de bicicleta como transporte urbano.

Maurice de Gosson
Faculty of Mathematics, University of Vienna

The yearly scientific conference event from the COST Action MP1302.

28-31st March 2017 | Conference Chair: Teresa Madeira Amorim (FCUL).

O 2.º workshop do ScienceIN2Business vai percorrer o caminho do empreendedor desde a ideia até à criação do negócio.

As atividades de apoio aos Doutoramentos de Ciências foram recentemente organizadas no PhD Support Programme.

A Futurália é a maior feira de educação e formação que se realiza em Portugal, atraindo todos os anos milhares de alunos, professores e famílias.

Ana Cristina Ribeiro Alves Ferreira Inácio apresenta a tese "Comparative genomics in Brucella suis: from intra-specific and inter-specific distinctive features to diagnostic molecular markers".

Pedro Ribeiro
CeFEMA e Departamento de Física, IST, ULisboa

Por Jutta Papenbrock (Leibniz Universität Hannover, Institute of Botany).

Hélio Rasteiro
Investigador / Doutorando, Ciência Política, ISCSP-UL

Catarina Pombo Nabais (CFCUL) e Carlos Branco (INMLCF) são os curadores da exposição "O mais profundo é a pele", numa parceria entre o CFCUL - Centro de Filosofia das Ciênci

Lúcia Barão
Post-Doc Researcher (PSE Group)

Encontro COST a decorrer nos dias 30 e 31 de março de 2017, coorganizado por Paulo Nuno Martinho (FCUL).

Está aberto até 31 de março de 2017 o Concurso para Atribuição de Bolsas de Doutoramento 2017, sendo atribuídas 900 bolsas em todas as áreas no âmbito deste concurso.

Está aberta a segunda convocatória do Programa Interreg Sudoe, para o período 2014-2020 e com um orçamento FEDER de 25 milhões de euros, para duas prioridades temáticas: Investigação e Inovação (16 milhões) e Meio Ambiente e Eficiência de Recursos (9 milhões).

Björn Gohla
Group of Mathematical Physics of the University of Lisbon