Little Bangs on LHC

Sala 1.4.14, FCUL, Lisboa

Helena Santos
LIP / FCUL

Abstract: Predictions from lattice QCD and evidence from Pb+Pb collisions data at  LHC Runs I and II, as well as in past experiments at SPS/CERN and RHIC/BNL, suggest that under extreme temperature and density matter undergoes to a phase transition from ordinary hadronic matter to a plasma of quarks and gluons, the QGP. Later this plasma expands and cools resulting in the recombination of quarks into hadrons that reach the detectors carrying the information of the deconfined phase. The QGP has occurred just after the Big Bang, even before anomalies such as matter and anti-matter imbalance and the observation that normal atoms account only for a small fraction of the mass and energy of the universe, have shown up.  The conditions to re-create the primordial universe are ensured by the Heavy Ion Program of LHC, which in Run I and Run II has been providing ultra-relativistic lead ion beams colliding at 2.76 and 5.02 TeV center of mass energy, respectively, as well as p+Pb collisions at 5.02 and 8.16 TeV. ATLAS is strongly committed with the Heavy Ion Program of the LHC. The multi-purpose detector, designed for proton-proton interactions, has shown an excellent performance in p+Pb and Pb+Pb collisions. Results on bulk phenomena, including charged particle measurements and collective flow, and on hard probes, including single muons, high transverse momentum hadrons and jets, will be presented.

Departamento de Física

Ana Catarina Afonso Silva defende a tese "Evolutionary history of sympatric Rainbow skinks from the Australian Monsoonal Tropics".

Logótipo do consórcio EIT Health

As candidaturas ao módulo “Advanced Quantitative Methods for Health Care Innovation” decorrem até 23 de abril

Por Mariana Pinto dos Santos (IHA | FCSH NOVA).

Por Panagiotis Betzios (University of Crete, Greece).

As provas, requeridas por Carlos Alberto Alves Cordeiro, decorrem nos dias 26 e 27 de abril de 2018.

No dia 27 de abril, será apreciado o sumário do seminário/lição com o título "A espectrometria de massa nativa em bioquímica estrutural".

Técnicas fundamentais da astronomia matemática grega II

Este novo seminário, organizado pelo CIUHCT e pelo Departamento de História e Filosofia das Ciências (FCUL), é dedicado à história da astronomia antiga, estendendo o conceito aos aspectos históricos da disciplina, ou de outras que com ela se relacionaram, até ao século XIX.

Girls in ICT @ Ciências.ULisboa

Girls in ICT Day é uma iniciativa da União Internacional das Telecomunicações, com o objetivo de aumentar a consciencialização das jovens mulheres sobre as oportunidades de carreiras na área das Tecnologias da Informação e das Comunicações (TIC

Logótipo do Programa Portugal 2020

Apresentação de candidaturas a financiamento no âmbito do programa COMPETE 2020 direcionado a:

ScienceIN2Business - Call for Projects 2018

Call destinada a alunos e investigadores de Ciências que estejam envolvidos em projetos de base científica e/ou tecnológica com potencial de mercado.

Por Mario Alberto Salazar (Instituto Politécnico Nacional, México).

Curso reagendado para os dias 28 e 29 de abril de 2018, com vagas extra - inscrições até ao final do dia 21 de abril para ShortCourses1718@gmail.com.

Astrobiologia, a origem e a procura de vida no sistema solar

Por Zita Martins (Instituto Superior Técnico da Universidade de Lisboa).

Henrique Califórnia Mendes defende a dissertação "Security Auditing of a DLMS/COSEM Smart Grid Communication Protocol Implementation".

Por Vicente Muñoz Velázquez (Univ. Complutense, Madrid).

Quarries Alive 2018 International Conference

The conference aims to create a bridge between quarry restoration projects around the world.

Por Luís Tiago Ferreira e Eduardo Francisco (EDP Distribuição - Direção de Tecnologia e Inovação, Eficiência Energética e Mobilidade Elétrica).

Percurso

Sessão de divulgação dos Mestrados disponíveis no ano letivo de 2018/2019, com os seguintes participantes:

The course will cover methods for fitting geostatistical and spatial point process models to data obtained from surveys on which the whole region or population of interest is observed, as well as surveys on which observations are available only in a spatial sample from the regi

Por Simão Palmeirim (CIEBA | FBAUL).

Ciência e Império

Este seminário destina-se à apresentação de trabalhos em curso sobre as inter-relações entre conhecimento científico, tecnologia e formações imperiais.

Logótipo do Dia Aberto em Ciências 2018

O Dia Aberto de Ciências realiza-se no dia 9 de maio de 2018.

Anny Caroline de Almeida Muniz defende a dissertação "Caracterização do perfil de iniciação do consumo tabágico dos alunos de 3.º ciclo dos agrupamentos de escolas adstritos ao ACES Arco Ribeirinho".