Little Bangs on LHC

Sala 1.4.14, FCUL, Lisboa

Helena Santos
LIP / FCUL

Abstract: Predictions from lattice QCD and evidence from Pb+Pb collisions data at  LHC Runs I and II, as well as in past experiments at SPS/CERN and RHIC/BNL, suggest that under extreme temperature and density matter undergoes to a phase transition from ordinary hadronic matter to a plasma of quarks and gluons, the QGP. Later this plasma expands and cools resulting in the recombination of quarks into hadrons that reach the detectors carrying the information of the deconfined phase. The QGP has occurred just after the Big Bang, even before anomalies such as matter and anti-matter imbalance and the observation that normal atoms account only for a small fraction of the mass and energy of the universe, have shown up.  The conditions to re-create the primordial universe are ensured by the Heavy Ion Program of LHC, which in Run I and Run II has been providing ultra-relativistic lead ion beams colliding at 2.76 and 5.02 TeV center of mass energy, respectively, as well as p+Pb collisions at 5.02 and 8.16 TeV. ATLAS is strongly committed with the Heavy Ion Program of the LHC. The multi-purpose detector, designed for proton-proton interactions, has shown an excellent performance in p+Pb and Pb+Pb collisions. Results on bulk phenomena, including charged particle measurements and collective flow, and on hard probes, including single muons, high transverse momentum hadrons and jets, will be presented.

Departamento de Física

Por Jan Beirlant (Catholic University of Leuven - Belgium).

No âmbito do projeto Europeu ALTHOUR, a FCUL, em conjunto os seus parceiros da ULisboa e as Universidades de Maastricht, Leuven e Macerata, está a organizar um curso de outono em empreendedorismo, coordenado pelo professor Dominik Mahr da Universidade de Maastricht.

There are thousands of totally sequenced genomes freely available in the Internet. The number keeps on growing as at least one genome sequence is released every day.

A sessão contará com apresentações de Miguel Tavares da Silva (IST), Paulo Fernandes (IST), Mónica Oliveira (IST) e Vera Moniz-Pereira (FMH).

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento a decorrer até 24 de outubro de 2017.

Por Carla Nunes (Escola Nacional de Saúde Pública - UNL).

O Tec Labs é o epicentro do empreendedorismo em Ciências e faz parte da Startup Europe University Network, que, todos os anos, promove uma semana de eventos pela europa fora!

Por Simão Herdade (Yahoo, São Francisco, EUA).

A sessão, moderada por Luísa Schmidt (ICS), conta com a participação de Cláudia Monge (FD), Susana Fonseca (ICS/Associação Zero), Francisco Jaime Quesado (ESPAP) e Beatriz Oliveira (Ordem dos N

Estes cursos breves, dirigidos aos alunos de licenciatura (e mestrado) em Biologia da FCUL, têm como objetivo complementar o seu plano curricular e a oferta já existente para este público-alvo, e decorrem sobretudo aos fins de semana e feriados para evitar sobreposição com

Por Walter Rocchia (Italian Institute of Technology, Italy).

Por Léonard Monsaigeon (Grupo de Física Matemática – Universidade de Lisboa).

Por Daniele Cassani (Università degli Studi dell'Insubria and RISM).

The Joint Programming Initiative Healthy and Productive Seas and Oceans (JPI Oceans) is a coordinating platform, established in 2011, open to all EU Member States and Associated Countries.

Sessão de informação sobre oportunidades de financiamento e participação da comunidade de Ciências no âmbito das ERC - European Research Council Grants e das Ações COST.

Tatiana Pedro Cordeiro Costa defende a dissertação "Development and optimization of lithium formate EPR dosimetry for proton radiation therapy".

Por Susana Ferreira (Instituto Politécnico de Leiria).

Por Francisco Lobo (IA - Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço).

Durante os 6 dias deste curso (28 e 29 de outubro; 4, 5, 11 e 12 de novembro), vai ter oportunidade de aprender a esboçar e a desenhar utilizando técnicas a preto e branco com tinta-da-china, grafite, bic, podendo incluir uma demonstração em scratchboard.

Eunice Picareta Branco defende a dissertação "Cyberthreat Discovery in Open Source Intelligence using Deep Learning Techniques".

Palestra associada ao projeto O Triunfo da Baquelite, sobre a história dos plásticos em Portugal.

Michael Ghil
Distinguished Research Professor of Atmospheric and Oceanic Sciences, University of California, Los Angeles (UCLA)
Distinguished Professor of Geosciences, Ecole Normale Supérieure (ENS)

A constatação de que, nas próximas décadas, a população mundial será mais urbana e mais preocupada com a nutrição e a saúde ambiental reforça a necessidade de garantir sistemas alimentares sustentáveis e resilientes e recomenda pensar tais sistemas com base em instrumentos adeq