Mathematics Colloquium

Moduli Spaces and their Polynomial Invariants

Instituto Superior Técnico da ULisboa (Sala P3.10)

Por Carlos Florentino (Departamento de Matemática, Faculdade de Ciências Universidade de Lisboa, CMAFcIO).

The idea of symmetry, present in ancient civilizations, became part of our mathematical tools with the introduction of groups and group actions by Galois and Lie. Understanding the geometry of the spaces of orbits, and the algebra of the invariant functions on them is extremely useful both in algebraic and in geometric classification problems. These problems were greatly unified by the notion of a moduli space, introduced by Riemann and developed by Mumford.

In this colloquium, we present some classification problems in algebra and geometry which give rise to interesting moduli spaces - polygon spaces, character varieties, Higgs bundles -, and show some of the tools used in their study, such as polynomial invariants (named after Euler, Poincaré, Hodge, etc.). In some simple cases, there are explicit formulas for these polynomials (some just recently computed), and we end up announcing an interesting form of Langlands duality for character varieties of free groups.

The Mathematics Colloquium is a series of monthly talks organized by the Department of Mathematics of IST, aiming to be a forum for the presentation of mathematical ideas or ideas about Mathematics. The Colloquium welcomes the participation of faculty, researchers and undergraduate or graduate students, of IST or other institutions, and is seen as an opportunity of bringing together and fostering the building up of ideas in an informal atmosphere.

Imagem ilustrativa do programa

A Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, a Universidade Católica Portuguesa, o Fórum Oceano e a Sociedade de Avaliação Estratégica e Risco lançaram em 2015 o consórcio MARE STARTUP destinado a promover o empreendedorismo e inovação empresarial no Mar,

Sara Martins Teixeira defende a dissertação "Diagnosis of Inflammatory Rheumatic Diseases: Preliminary Approach by Metabolomics".

Júri das provas:

Anabela Barreiro Gomes Vilares Bendada Esteves defende a tese "Genetic study of Toxoplasma gondii strains isolated from humans and animals".

Isabel José Capelo Ferreira Nobre defende a dissertação "Formações e classes de Fitting".

Por Ederson Moreira dos Santos (Universidade de São Paulo - São Carlos - Brazil).

Miguel Ângelo Teixeira Queirós defende a dissertação "Pneumococcal adaptation: from colonization to disease".

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título, dia, hora, local, orador e entidades participantes)

Por José Díez (Universidad de Barcelona, Espanha).

Cristiana Costa de Almeida defende a dissertação "Previsão de Séries Temporais Financeiras: Uma Abordagem com Long Short-term Memory Deep Neural Networks".

Catarina Pires de Almeida Rosa defende a dissertação "Bird talk, the soap opera: vocal and behavioural repertoire of a zoo population of rainbow lorikeets (Trichoglossus moluccanus)".

Júri das provas:

Diogo Domingues Ferreira defende a dissertação "Avaliação e otimização da incerteza de constantes cinéticas de fotodegradação determinadas pelo Método de Monte Carlo".

Membros do Júri:

Speaker: Ana Mourão (Departamento de Física e CENTRA - Centro de Astrofísica e Gravitação,  Instituto Superior Técnico, Universidade de Lisboa).

Por Luís Antunes (Instituto Português de Oncologia do Porto).

Por Rogério Henriques (Presidente da Multicare).

Formadores: Bruna Francisco & Inês Ventura (GAPsi-Gabinete de Apoio Psicopedagógico).

Por Joana Portugal Pereira (Universidade Federal do Rio de Janeiro, Imperial College London e IPCC).

Miguel Simões Nunes defende a dissertação "Understanding the differentiation process of western Mediterranean butterflies: the case studies of Lycaena and Melanargia".

Júri das provas:

Por Gabrielle Nornberg (University of São Paulo and Sapienza Università di Roma).

Por Pedro Simões (EE-cE3c).

Diogo Rafael Santos Pereira defende a dissertação "Palm leaf fungi in Portugal: ecological, morphological and phylogenetic approaches".

Afonso Luís Moreira Dimas Martins defende a dissertação "Modelling Influenza Strain Competition Dynamics and Transmission Fitness".

Orientação: Maria Helena Mouriño Nunes, Erida Gjini (Instituto Gulbenkian de Ciência).

João Guilherme Figueira Lopes Frazão defende a dissertação "The genomic impact of deleterious mutations in isolation with migration models".

Júri das provas:

Pedro Miguel Rosa Tremoceiro defende a dissertação "Burden of Healthcare-Associated Infections in Mainland Portugal: DALYs and Costs".

Orientação: Maria Isabel Barão.

Novas Exposições em Ciências ULisboa

As exposições E3 e The Eagle Has Landed chegam a Ciências ULisboa, nomeadamente aos espaços expositivos dos edifícios C6 (átrio) e C4 (Galeria Ciências).