Workshop on Integrative Approaches in Neurodegeneration

FCUL, Lisboa

The Workshop in Integrative Approaches in Neurodegeneration is organized in the frame of the FlySMALS consortium, funded by the 2013 JPND Transnational call for “European research projects for Cross-Disease Analysis of Pathways related to Neurodegenerative Diseases”, which come to an end this year. The workshop aims to disseminate and integrate the results of the research consortium with state-of-the-art research in the field, promoting the joint presentation and discussion of relevant research topics by a panel of international experts, including members of other consortia funded through the same JPND call.

The program targets a broad audience of basic, experimental, computational and clinical scientists, in the spirit of the JNPD Cross-Disease Analysis call, aiming to:

• promote the analysis of diseases across traditional clinical boundaries;
  • combine fundamental, pre-clinical and clinical experimental approaches  with computational approaches;
  • re-define clinical phenotypes and new approaches in the treatment of neurodegenerative diseases;
  • identify commonalities and differences molecular pathways underlying neurodegenerative diseases.

The workshop will bring together 20 invited speakers and  50 registered participants, providing an ideal environment for dynamic interactions promoting the exchange of expertise across areas, supporting the conceptual development of novel integrative research approaches that will contribute to the future progress in neurodegenerative disease research. Participants will be able to present their work at a poster section and through short talks from selected abstracts.

BioISI - Instituto de Biossistemas e Ciências Integrativas / Consórcio FlySMALS

Vanessa Sofia Alegria Mendonça defende a tese "Functioning of coastal food webs - intertidal rock pools as a case-study".

Curso de introdução ao software R, lecionado em 4 módulos a decorrer nos dias 28 de janeiro e 4, 11 e 18 de fevereiro.

Programa:

By Steve Perlman (University of Victoria, Canada).

Título do evento, sobre uma fotografia de uma aluna a utilizar binóculos

A Universidade de Lisboa preparou diversas atividades para te ajudar a perceber qual o teu futuro profissional. Vem descobrir a ULisboa!

Ana Sofia Ribeiro de Oliveira defende a dissertação "How high and low nesting season densities affect the patterns of nest site preferences and nest site fidelity of Caretta caretta, on Maio island, Cape Verde".

Mesa redonda com a participação de Ana Margarida Nunes (CIUHCT), Cristina Luís (CIUHCT), Davide Vecchi (CFCUL, GI2), Lorenzo Baravalle (CFCUL, GI2), Mara Almeida (CFCUL, GI3), Maurizio

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de informações diversas (título, orador, dia, hora e local)

Apresentação por Bruno Jacinto (CFCUL) no âmbito do “Reasoning Seminar” do CFCUL.

Organização: António Zilhão (CFCUL).

Joana Isabel Alves Martins defende a dissertação "Produção de lípidos através da levedura Rhodosporidium toruloides NCYC921 a partir de biomassa lenhocelulósica de Miscanthus sp.".

Joana Maria dos Reis Franco Cruz defende a tese "Copepod communities and secondary production in Portuguese coastal waters".

By Gonçalo Pereira da Rosa (IERS - cE3c/GBA).

VIDEOCONFERENCE.

Days in Logic will take place in Lisbon (FCUL) in January 30 and 31 and in the morning of February 1, 2020.

Diogo da Costa Garcia defende a dissertação "Estudo de um Sistema de Energia Sustentável na Ilha do Pico".

Membros do Júri:

Fotografia de alunos

A Universidade de Lisboa promove o Dia Aberto M23, um evento que pretende aproximar o público adulto do meio universitário.

David García-García defende a tese "Schur Averages in Random Matrix Ensembles".

Inês Caseiro Dias defende a dissertação "Interações entre cetáceos e a pesca de cerco em Portugal Continental: o que mudou com as alterações da comunidade de pequenos peixes pelágicos".

Júri das provas:

Sara Cristina Conde Rodrigues defende a dissertação "Avaliação dos efeitos citotóxicos em Saccharomyces cerevisiae exposta a cianotoxinas".

Por Gonçalo Oliveira (Universidade Federal Fluminense - UFF).

Imagem ilustrativa dos concursos (mãos, solo e plantas), sobre um fundo verde marinho, acompanhada do título e logótipos da Câmara Municipal de Lisboa e da Lisboa Capital Verde Europeia 2020

No âmbito da programação da Lisboa Capital Verde Europeia 2020, foram criados diversos concursos dirigidos à Comunidade Escolar.

Logótipo Portugal 2020, sobre um fundo branco

No âmbito do Portugal 2020 encontra-se a decorrer o prazo de candidatura ao Sistema de Incentivos à Investigação e Desenvolvimento Tecnológico (SI I&DT) para projetos a desenvolver em Copromoção no âmbito da I&D Empresarial.

Jorge Filipe Pereira Henriques defende a tese "Intraspecific variation in funcional traits in the wolf spider Lycosa fasciiventris: Implications for trophic cascades".

By Pedro Pinto (Technische Universitat Darmstadt).

We begin with an introduction to R and provide a protocol for data exploration to avoid common statistical problems. We will discuss how to detect outliers, deal with collinearity and transformations.

Catarina Almeida de Albuquerque defende a dissertação "Detection and characterization of Dichelobacter nodosus from sheep with different clinical manifestations of Ovine Footrot".