AMBER: unravelling QCD mysteries

LIP, Lisboa

Por Catarina Quintans (LIP).

AMBER is a newly proposed fixed-target experiment at CERN devoted to various fundamental QCD measurements, with a Letter of Intent recently made public.

The elastic muon-proton scattering process is proposed as a novel approach to the long-standing puzzle of the proton charge radius. This quantity was recently measured using two different but very accurate techniques, with results that differ by 5 sigma. The high energy muon scattering experiment now proposed may clarify the situation,thanks to the lower systematics involved.

The origin of hadron masses is deeply connected to the issue of gluon dynamics, and how it differs in protons or mesons. While the nucleon parton distributions are known with good precision already, the pion ones are very poorly known, the last measurements being more than 30 years old and suffering from very large uncertainties. The kaon parton dynamics, on the other hand, was never measured. A new high intensity beam line with hadron species separation using radio-frequency techniques offers a unique opportunity to study mesonic parton distributions, by exploring both Drell-Yan and direct photon production.

The antiproton production cross-section is a necessary input in the indirect searches of dark matter from the antiproton flux in galactic cosmic rays as measured by the AMS experiment. The proposed AMBER measurements in p+p and p+4He collisions cover a range from tens to few hundred GeV, complementary to those from LHCb which are in the TeV range.

These and many more measurements planned at the AMBER experiment will be presented. Feasibility, world competition and possible timelines will be discussed. AMBER is the challenging but natural extension of the COMPASS searches in QCD.

LIP - Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas

Formações Horta FCUL 2019

Por Chase Austyn Brisbois (Department of Materials Science and Engineering, Northwestern University, USA).

Por Carlos Antunes (Instituto Dom Luiz, FCUL).

Por Pierre Ibisch (Eberswalde University for Sustainable Development, Germany).

Ciências na feira Unlimited Future (Porto)

A feira Unlimited Future conta, uma vez mais, com a presença da Faculdade de Ciências, entre outras instituições.

Conferências CIUHCT "O espetáculo de uma doença colonial"

As Conferências do CIUHCT são um ciclo de palestras organizado anualmente pelo CIUHCT acerca de assuntos de História das Ciências e da Tecnologia.

Sinopse:

60 Minutos de Ciência "Pergunta o lobo: Para vocês, o que sou eu?"

O lobo é uma das espécies cuja área de distribuição mundial foi fortemente reduzida. Os mitos que desde sempre estiveram associados a este predador, criaram no imaginário coletivo a ideia de que a espécie era indesejável, e o melhor para o homem era exterminá-la.

The seminar follows the growing commitment of Higher Education Institutions (HEI) to sustainability in a c

Por Susana Custódio (Departamento de Engenharia Geográfica, Geofísica e Energia - Ciências ULisboa / Instituto Dom Luiz - ULisboa).

Workshops ScienceIN2Business "Da Ideia ao Negócio"

O 2.º workshop do ScienceIN2Business vai percorrer o caminho do empreendedor desde a ideia até à criação do negócio.

Seminário "ECONICS, solutions inspired by ecological systems"

ECONICS proposal is the application of the understanding of complex systems theory and scaled ecosystem dynamics, to practical problems in sustainable management of ecosystems.

Por Gregory Berkolaiko (Texas A&M University).

Curso de formação avançada "Direito Agrário e Sustentabilidade"

Num país tradicionalmente agrícola que redescobre a mais-valia do sector agrário para o crescimento sustentável da economia, a Formação Avançada em Direito Agrário e Sustentabilidade tem por objetivo principal colmatar a lacuna observada de ausência, no plano nacional, de uma f

Ivo Manuel Tavares Costa defende a tese "Técnica de Cristalização de silício por zona fundida Elétrica".

CiclOficina da FCUL

Por Pedro Pinto (Faculdade de Ciências, CMAFcIO, Universidade de Lisboa).

As provas, requeridas por Miguel Centeno da Costa Ferreira Brito, decorrem nos dias 25 e 26 de março de 2019.

No dia 26 de março, será apreciado o sumário do seminário/lição com o título "Potencial solar da cidade".

School and Symposium "Data Science in (Astro)Particle Physics and Cosmology: the Bridge to Industry"

LIP, University of Minho, IDPASC and the COST action g2net are organizing a school on Data Science in (Astro)Particle Physics and Cosmology, targeted at PhD and MSc students, as well as at researchers from diff

Conhecem todas as vossas soft skills?

Este é um workshop que vos vai permitir explorar diferentes estratégias de comunicação e de presença. Criem impacto e atinjam melhores resultados na vossa vida profissional com esta formação.

Logótipo EIT Health

Encontram-se abertas, para toda a comunidade da ULisboa, as Calls para o Bussiness Plan do EIT Health para 2020.

International Workshop "From Automata to Robotics"

Both automata and humanoid robots, including intelligent machines are at the core of the intersection between culture and nature, between science, technology and art.

Seminário Permanente de Astronomia Antiga "Plutarco. Sobre a face visível no orbe da Lua"

Este seminário é um curso livre, aberto à comunidade académica e a todos os interessados, com entrada gratuita.

Abertura de candidaturas 2019/2020.

Queres participar numa experiência internacional entre Ciências, Copenhagen Business School e University of Copenhagen, no primeiro semestre do próximo ano letivo?

Erasmus+: Estágios para recém-graduados

Estágios para recém-graduados: Candidaturas online de 01 a 31 de março de 2019.