7th IDPASC PhD School 2017

Particle and Astroparticle Physics in the modern Era

Asiago, Itália

IDPASC is an interdisciplinary doctorate network whose purpose is to create new high-level experts in the fields of Particle Physics, Astrophysics and Cosmology.

The school is dedicated to a modern approach to modern particle and astroparticle physics, which includes a balanced mix between theoretical and experimental aspects of modern physics, balanced between large morning lectures, and afternoon seminars. Four main fields will be treated: A/ high luminosity accelerators physics, B/ astroparticle physics C/ multi-messenger physics and D/ cosmology.

Few additional seminars are proposed to students about the daily life of a physicist, including an outreach seminar, as well as a guiding seminar to submit European grants (and win them!).

The students will have about 2 hours per day to study the topics of the school (tutorials), as well as they will take a final written exam on the topics of the school, which they can use at their will.

Some special events will be organised like an observation at the 1.22m Asiago telescope, and forest walk. Students will have space to present their activities to the other students and teachers.

Attendance is limited to 30 participants. Applications should be sent through the registration form on the School webpage before 31st of May 2017. A limited amount of grants covering part of the fee will be available for IDPASC students.To apply to such a grant, students must fill the registration form and send an application to idpasc.school.2017@lip.pt with a short CV and a letter of recommendation from their supervisors no later than 31st March 2017.

LIP - Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas

O concerto conta com a presença da Orquestra Académica da Universidade de Lisboa, do Coro da Universidade de Lisboa, do Coro de Câmara do Instituto Gregoriano de Lisboa e do Coro Essence Voices.

Por Imme Van Den Berg (Universidade de Évora).

Por César Rodrigo (Academia Militar, CMAF-CIO, CINAMIL).

Esta sessão conta com a participação de Cristina Branquinho (Ce3c, FCUL),  Luísa Nogueira (CCDR-LVT), Jorge Maia Alves (FCUL), André Borges (aluno FCUL) e moderados por Ricardo Trigo (IDL, FCUL).

Por Fernando Buitrago (IA - Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço).

Criado no seguimento do ciclo de oficinas Leguminosas no Ponto!, este livro  representa o culminar de um ano de consciencialização coordenado pelo MUHNAC-ULisboa para os benefícios e potencialidades das leguminosas secas em Portugal e no mundo.

Marta Carrilho defende a dissertação "Development of an Exoskeleton Model in a Neurorehabilitation Perspective".

Por Bruno Sousa (University of Cincinnati).

Catarina Pereira Rodrigues da Venda defende a dissertação “Análise da presença de variáveis mediadoras”.

Por Jean-Éric Pin (Institut de Recherche en Informatique Fondamentale, CNRS et University Paris-Diderot).

André Lourenço Gonçalves defende a dissertação "Inclusion of biology in treatment planning for proton therapy".

Tomás Ferreira defende a dissertação "Computer aided method for 3D assessment of the lower limb alignment for orthopedic surgery planning".

The aim of this mini-symposium is to promote interactions among students, teachers and researchers.

O horário de atendimento ao público de algumas unidades será alterado durante o período do Natal e Ano Novo:

Ivana Bosnic Coelho defende a tese "Nearshore sedimentary dynamics in a wave-dominated coast".

Patrícia de Jesus Gonçalves defende a tese "Structure and biology of the southern component of blue whiting (Micromesistius poutassou) population in Northeast Atlantic".

De 1 a 31 de dezembro, candidate-se a um período de estudos ou estágio.

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento até 05 de janeiro de 2018.

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento prolongadas até 08 de janeiro de 2018.

A Universidade de Lisboa promove mais um concurso para a atribuição de Bolsas de Doutoramento.

Formalize a sua candidatura de 12 de dezembro de 2017 a 09 de janeiro de 2018.

Por Liliana Apolinário (LIP, IST).

Under the general framework of Global Change Ecology, the goal of this course is to provide the participants with the most recent and practical knowledge on the use of Functional Diversity.

During recent decades we have witnessed a great development of bioinformatics that has led to the accumulation of a huge amount of biological information.

Beatriz Ferraz Marreiros defende o trabalho de projeto "Uma visão sobre uma forma de retenção de clientes nos seguros automóveis".

The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications. The main emphasis is on the most common form, the “primary scientific paper”, but other forms will be covered.