7th IDPASC PhD School 2017

Particle and Astroparticle Physics in the modern Era

Asiago, Itália

IDPASC is an interdisciplinary doctorate network whose purpose is to create new high-level experts in the fields of Particle Physics, Astrophysics and Cosmology.

The school is dedicated to a modern approach to modern particle and astroparticle physics, which includes a balanced mix between theoretical and experimental aspects of modern physics, balanced between large morning lectures, and afternoon seminars. Four main fields will be treated: A/ high luminosity accelerators physics, B/ astroparticle physics C/ multi-messenger physics and D/ cosmology.

Few additional seminars are proposed to students about the daily life of a physicist, including an outreach seminar, as well as a guiding seminar to submit European grants (and win them!).

The students will have about 2 hours per day to study the topics of the school (tutorials), as well as they will take a final written exam on the topics of the school, which they can use at their will.

Some special events will be organised like an observation at the 1.22m Asiago telescope, and forest walk. Students will have space to present their activities to the other students and teachers.

Attendance is limited to 30 participants. Applications should be sent through the registration form on the School webpage before 31st of May 2017. A limited amount of grants covering part of the fee will be available for IDPASC students.To apply to such a grant, students must fill the registration form and send an application to idpasc.school.2017@lip.pt with a short CV and a letter of recommendation from their supervisors no later than 31st March 2017.

LIP - Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas
Habitar noutros Planetas

Por Pedro Machado (IA - Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço / Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa).

Cursos Avançados cE3c 2017/2018

Currently, climate changes or alterations are known to be reflected on the stable isotope ratios of Hydrogen, Nitrogen, Carbon, Oxygen and Sulphur present in atmospheric gas forms, fresh or ocean water, as well as in plants and animals and organic matter in the soil.

Por Patricia Pérez García (Department of Biology, Faculty of Marine and Environmental Sciences, University of Cádiz, Spain).

A formação das coleções zoológicas vivas reais em Portugal durante o século XVIII: Resultados da Pesquisa de Tese

Estes seminários destinam-se à apresentação e discussão de estudos de caso em história de cultura material e coleções científicas, museus universitários e património científico em geral.

A iniciativa, a decorrer nos dias 28 e 29 de maio, visa promover a estratégia espacial Portuguesa - Portugal Space 2030 - e as iniciativas que lhe estão associadas, com ênfase na cooperação internacional e na mobilização de importantes atore

Por Juan Pablo Yanez.

Evento coordenado por Olga Pombo e Isabel Serra, com o seguinte programa:

Sofia Nunes Lorena Ermida defende a tese "Harmonization of remote sensing land surface products: correction of clear-sky bias and characterization of directional effects".

Por Sergio Ricardo Andena (Professor Adjunto. Museu de Zoologia, Universidade Estadual de Feira de Santana. Feira de Santana, Bahia, Brazil).

Sessão de apresentação dos Mestrados do Departamento de Estatística e Investigação Operacional

Apresentação dos mestrados sob a responsabilidade do Departamento de Estatística e Investigação Operacional, nomeadamente:

Cursos Avançados cE3c 2017/2018

Phylogeography is one of the recent scientific areas emergent from the dissemination of highthrouput technologies of sequencing starting in the 90’s of the XXth century, with the consequent development of intra-specific genetic variance analysis and its geographic distribution.

Logótipo da 6.ª edição do FCUL Rally Pro

O FCUL Rally Pro é um concurso de programação dirigido aos alunos do secundário e visa promover a prática e o gosto pela programação. O concurso está organizado como um rally, no qual a resolução de um problema fornece pistas para o prob

Por Miguel de Carvalho (University of Edinburgh - UK).

Por Jonathan Tawn (Lancaster University - UK).

Por Ana Rita Amaral (Post-Doc researcher, cE3c group Evolutionary Ecology).

Second International Workshop on the Origin and Evolution of Portolan Charts

Following the first workshop, which was held in June 2016, this second meeting will focus once more on issues relating to the origin and evolution of nautical cartography, but this time has broadened its scope to consider other aspects of the subject, such as the mutual influen

Jornada de Transferência do Conhecimento Científico e Tecnológico.

Inscrições em www.admedic.pt ou através do e-mail paulo.jorge@admedic.pt.

Bernardo Hipólito Fernandes defende a dissertação "Álgebras de Estabilização".

Candidaturas a programa de apoio ao empreendedorismo na área do mar - MARE STARTUP

A Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, a Universidade Católica Portuguesa, o Fórum Oceano e a Sociedade de Avaliação Estratégica e Risco lançaram em 2015 o consórcio MARE STARTUP destinado a promover o empreendedorismo e inovação empresarial no Mar, como f

O principal objetivo do projeto KET4F-Gas é reduzir o impacto ambiental dos gases fluorados no espaço Sudoe através do desenvolvimento e implementação de Tecnologias Facilitadoras Essenciais.

Pieter Paul Rubens & Pieter Brueghel "the Elder", Sight, 1617

A telescope serves as an easily recognizable scientific instrument, one with a readily understood purpose and construction. But not always.

Por Giovanni Manghi (NaturalGIS LDA, Sistemas de Informação Geográfica Open Source).