7th IDPASC PhD School 2017

Particle and Astroparticle Physics in the modern Era

Asiago, Itália

IDPASC is an interdisciplinary doctorate network whose purpose is to create new high-level experts in the fields of Particle Physics, Astrophysics and Cosmology.

The school is dedicated to a modern approach to modern particle and astroparticle physics, which includes a balanced mix between theoretical and experimental aspects of modern physics, balanced between large morning lectures, and afternoon seminars. Four main fields will be treated: A/ high luminosity accelerators physics, B/ astroparticle physics C/ multi-messenger physics and D/ cosmology.

Few additional seminars are proposed to students about the daily life of a physicist, including an outreach seminar, as well as a guiding seminar to submit European grants (and win them!).

The students will have about 2 hours per day to study the topics of the school (tutorials), as well as they will take a final written exam on the topics of the school, which they can use at their will.

Some special events will be organised like an observation at the 1.22m Asiago telescope, and forest walk. Students will have space to present their activities to the other students and teachers.

Attendance is limited to 30 participants. Applications should be sent through the registration form on the School webpage before 31st of May 2017. A limited amount of grants covering part of the fee will be available for IDPASC students.To apply to such a grant, students must fill the registration form and send an application to idpasc.school.2017@lip.pt with a short CV and a letter of recommendation from their supervisors no later than 31st March 2017.

LIP - Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas

Por Colin Adrain, PhD (Instituto Gulbenkian de Ciência).

Por Margarida Gama Carvalho (FCUL).

Por Mark Forbes (Dept. Biology, Carleton University, Canada).

Por Ismael Tereno (IA/FCUL).

BIODECON é um projeto de investigação da FCUL que pretende, entre outros objetivos, saber o que o público em geral pensa a respeito da natureza, conservação e ambiente.

Por Léonard Monsaigeon (Grupo de Física Matemática - Universidade de Lisboa).

Estudantes de Ciências elaboram respostas para os desafios de saúde europeus - ler notícia.

Este workshop é uma oportunidade para que possas explorar os teus interesses vocacionais.

Hernâni Filipe Pereira de Abreu defende a dissertação "Eficiência e Efeitos Térmicos de um Laser de Microchip".

Por Antonio Córdoba (Universidad Autónoma de Madrid).

Por Laurentiu Leustean (University of Bucharest and Simion Stoilow Institute of Mathematics of the Romanian Academy).

Estes cursos breves, dirigidos aos alunos de licenciatura (e mestrado) em Biologia da FCUL, têm como objetivo complementar o seu plano curricular e a oferta já existente para este público-alvo, e decorrem sobretudo aos fins de semana e feriados para evitar sobreposição com

A iniciativa, que conta com a participação de José Francisco Rodrigues (Departamento de Matemática da FCUL), está integrada no FOLIO - Festival Internacional de

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento até 22 de outubro de 2017.

Mais informações disponíveis na página do Programa Doutoral.

Por Jan Beirlant (Catholic University of Leuven - Belgium).

There are thousands of totally sequenced genomes freely available in the Internet. The number keeps on growing as at least one genome sequence is released every day.

No âmbito do projeto Europeu ALTHOUR, a FCUL, em conjunto os seus parceiros da ULisboa e as Universidades de Maastricht, Leuven e Macerata, está a organizar um curso de outono em empreendedorismo, coordenado pelo professor Dominik Mahr da Universidade de Maastricht.

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento a decorrer até 24 de outubro de 2017.

O Tec Labs é o epicentro do empreendedorismo em Ciências e faz parte da Startup Europe University Network, que, todos os anos, promove uma semana de eventos pela europa fora!

A sessão, moderada por Luísa Schmidt (ICS), conta com a participação de Cláudia Monge (FD), Susana Fonseca (ICS/Associação Zero), Francisco Jaime Quesado (ESPAP) e Beatriz Oliveira (Ordem dos N