Solid Earth Seminars

The Shape of Sauropods to Come

Transmissão através de Videoconferência

Por Adrián Páramo (Reserva de la Biosfera de la Rioja and Grupo de Biología Evolutiva - UNED, Espanha).

The sauropod faunas of the Ibero-Armorican domain during the Campanian-Maastrichtian transition exhibits a high degree of morphological variability, which challenge us to assess the taxonomy of the different sauropod forms, especially with traditional methods. The large sample of sauropod isolated appendicular specimens allowed us to explore this morphological variation with a set of statistical and data visualization techniques thanks to the use of the Geometric Morphometric (GMM) Toolkit. My research is focused in the 3D digitizing techniques useful for paleontological heritage, and the GMM tools part of the emergent set of Virtual Paleontology methods. I will talk I use them to: a) quantify the shape variation within the sauropod appendicular skeleton, b) estimate the missing information and restore the incomplete specimens, and c) test grouping hypotheses relatable to differences between taxonomical units, ontogenetic development, morphofunctional and palaeoecological information.

Transmissão via Zoom (password: 2021_RG234).

IDL - Instituto Dom Luiz

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Jonathan Hollar (LIP).

This colloquium seeks to debate ideas from the arts, humanities and sciences on the process of empathy.

Neuroscience and Neuromodeling Seminar, por Athanasios Vourvopoulos (LaSEEB, ISR, IST-ULisboa).

Banner do evento

No dia 6 de outubro, a ULisboa dá as boas-vindas aos seus estudantes na Cidade Universitária!

Geodiversidade

Palestra no âmbito das comemorações do Dia Internacional da Geodiversidade, por Carlos Marques da Silva (DG Ciências ULisboa).

Banner do evento

Celebrando o início de um novo Ano Académico, esta sessão solene é um importante marco na vida académica da ULisboa e junta toda a sua Comunidade.

Imagem ilustrativa do curso, acompanhada de diversas informações

Um curso dirigido ao público geral e estudantes de arte ou ciência (a partir dos 16 anos), com interesse em desenho de observação, ilustração, e biologia, com ou sem experiência em desenho.

Banner do evento

Talk @LASIGE, por Bruno Loff (Faculdade de Ciências, Universidade do Porto).

Logótipo do evento

The main goal of this annual conference is to expose students, engineers, scientists and the overall academic and scientific communities to the greatest recent advances in the fields of Technology, Health and Biomedical Engineering taking place in some of the most prestigious research institutions.

Banner do evento

Participe até 12 de outubro / Submit you application until 12 October.

Banner do evento

Ciências ULisboa estará presente, de 13 a 16 de outubro, no Festival Internacional de Ciência - FIC.A

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por James Ladyman (University of Bristol).

Logótipo da iniciativa, sobre imagem alusiva à cibersegurança

A ciência rege-se por diferentes escalas de tempo. Diferentes áreas do conhecimento estudam processos a diferentes escalas: dos nanossegundos aos milhões de anos. Quais são os Andamentos da Ciência?

Cartaz do evento

Um evento repleto de atividades científicas, culturais e educativas, com jogos, demonstrações, palestras, entre muitas outras atividades.

Research at the Faculty of Sciences

Join us on 26 October 2022 for the 4th edition of Ciências Research Day.