Seminário

Extending Quantum Simulations to Long Timescales for Materials Under Reactive Conditions

Sala 8.2.39, FCUL, Lisboa

Por Nir Goldman (Material Sciences Division, PLS - Lawrence Livermore National Laboratory, USA).

Knowledge of the equation of state and chemical kinetics of materials under reactive conditions is needed for a wide number of research areas, including studies of planetary interiors, astrobiology, high-pressure materials synthesis, and material corrosion. In this regard, we have developed a family of classical and semi-empirical quantum simulation methods which leverage the accuracy of Kohn-Sham Density Functional Theory (DFT) while yielding several orders of magnitude increase in computational efficiency. This allows for direct simulation of many different types of experiments, where chemical events can equilibrate on timescales that are orders of magnitude longer than can be achieved with standard quantum approaches.

Here, we present several different applications of our models, including mechano-chemical synthesis of semi-conducting diamonds, corrosion on actinide metal surfaces, and the shock synthesis of life building molecules in impacting astrophysical ices. Our methods provide a straightforward way to conduct computationally efficient quantum simulations over a broad range of conditions, where physical and chemical properties can be difficult to interrogate directly and there is historically a significant reliance on theoretical approaches for interpretation and validation of experimental results.

Departamento de Química e Bioquímica

O curso pretende fornecer as ferramentas necessárias para que o investigador na área da saúde consiga desenvolver autonomia para o desenvolvimento de trabalhos de investigação científica utilizando a metodologia estatística apropriada.

Fotografia de palestra

Ana Subtil Simões (Ciências ULisboa) e Joana Sousa (Faculdade de Medicina da ULisboa) serão as oradoras. As inscrições são efetuadas através deste link

Speaker: Alexandra B. Moura​ (ISEG/UL - Universidade de Lisboa, Department of Mathematics; REM - Research in Economics and Mathematics, CEMAPRE).​

De onde vêm todos os compostos que te permitem estar a ver esta mensagem ou notícia no teu smartphone ou computador? Será possível montá-lo sem toda uma cadeia de impactes sociais e económicos?

O principal objetivo desta iniciativa centra-se em atrair fotógrafos profissionais e amadores a submeter trabalhos de excelência produzidos em Portugal e nos países africanos de língua oficial portuguesa (PALOP) e fomentar práticas de observação, conhecimento e registo através

O cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais está mais uma vez a organizar o Seminário cE3c I, que irá decorrer no 1.º semestre do ano letivo 2020/2021 na Faculdade de Ciências.

Ciências ULisboa associa-se ao maior evento mundial sobre inovação para a sustentabilidade - “The Planetiers World Gathering” - que terá lugar no Altice Arena entre 21 e 23 de outubro de 2020, sob os auspícios da

Fotografia de caminhantes numa montanha

Suspensão motivada pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, na sequência das orientações da Direção-Geral de Saúde e das recomendações por parte da Reitoria da Universidade de Lisboa, relativamente ao novo Coronavírus (COVID

Fotografia de ilha no Oceano Pacífico

A Direção-Geral de Política do Mar, na qualidade de operador do Programa Crescimento Azul do Mecanismo Financeiro do Espaço Económico Europeu 2014/2021 (EEA Grants), lançou recentemente o

Leitura e escrita são a base fundacional de todas as literacias e a condição primeira para o juízo compreensivo e crítico, o enriquecimento cultural, a formação estética e a memória individual e coletiva das sociedades.

Objectives: Evolutionary theory provides a framework for understanding all living systems.

Overview: Currently, climate changes or alterations are known to be reflected on the stable isotope ratios of Hydrogen, Nitrogen, Carbon, Oxygen and Sulphur present in atmospheric gas forms, fresh or ocean water, as well as in plants and animals and organi

Objectives: To introduce participants to the details of communicating science to non-specialized audiences, including, but not exclusive to, public and private stakeholders, students and teachers, and media professionals.

Objectives: Natural history museums are privileged spaces for seminal research on different subjects of biological sciences such as biodiversity, evolution, ecology, biogeography and taxonomy.

Objectives: Provide students with basic workflows, platforms and tools to increase reproducibility at all scientific levels.

Objectives: Under the general framework of Global Change Ecology, the goal of this course is to provide the participants with the most recent and practical knowledge on the use of Functional Diversity.

Objectives: The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications. The main emphasis is on the most common form, the “primary scientific paper”, but other forms will be covered.

Objectives: Lack of fertile land to feed the exponentially growing population, insufficient water availability and quality, changes in the flow of nutrients through the bio-geo-cycles (especially N and P) and climate and land use changes are impacting ecosystem

Objectives: Symbiosis is a key strategy for life on Earth.

Objectives: The goal of this course is to provide to the participants with current and practical knowledge on urban ecology, including ecological and social aspects. It aims at providing an integrated approach on urban socio-ecological systems.

Objectives: Citizen science can be part of the larger process of engaging people in new forms of interaction in scientific research, challenging scientists and citizens whilst enlarging scientific knowledge and providing learning opportunities for all part