Open cluster recovery with the large near infrared survey VVV(X)

Sala 1.4.14, FCUL, Lisboa

Por Karla Peña Ramírez (University of Antofagasta, Chile).

Abstract: Open clusters are understood as groups of coeval stars with the same chemical composition since they were formed in single events from the same molecular cloud. Galactic structure studies require a large sample of stellar clusters not only to assure a homogeneous spatial distribution of stellar groups but to overcome the uncertainties in the cluster parametrization. The VVV(X) can overcome these two caveats (sampling and accuracy in cluster parameterization) simultaneously. We plan to present our current efforts focused in the parametrization and sub-structure of a sample of young open clusters.

Short biography: Karla Peña Ramírez finished her physics studies at the Universidad Nacional de Colombia. Later on, she made her Master and Ph.D. at the Instituto de Astrofísica de Canarias, Spain. Since then she has been working as a postdoctoral researcher in Chile where currently makes part of the faculty team at the Universidad de Antofagasta in the surroundings of the Atacama desert. She is part of the VISTA public surveys VVV(X) and VISIONS as well as part of the SDSS-IV/SDSS-V consortium. Her research focuses on the substellar population in star-forming regions, formation and evolution of brown dwarfs and planetary-mass objects, the Initial Mass Function, characterization of young clusters in the star-forming regions and the low-mass stellar and substellar kinematics.

Departamento de Física
Logótipo UNITE! Dialogue Meeting, sobre uma imagem estilizada do globo

De 29 de setembro a 1 de outubro, irá decorrer a 2.ª UNITE! Dialogue Meeting, organizado pela Universidade de Lisboa. O evento será realizado em formato digital.

De onde vêm todos os compostos que te permitem estar a ver esta mensagem ou notícia no teu smartphone ou computador? Será possível montá-lo sem toda uma cadeia de impactes sociais e económicos?

O principal objetivo desta iniciativa centra-se em atrair fotógrafos profissionais e amadores a submeter trabalhos de excelência produzidos em Portugal e nos países africanos de língua oficial portuguesa (PALOP) e fomentar práticas de observação, conhecimento e registo através

Título e data do evento, acompanhados do logótipo do cE3c e de uma fotografia de um morcego

O evento realiza-se online, via Zoom, nas tardes dos dias 1 e 2 de outubro de 2020.

Formação sobre gestão da ansiedade - inscrições a decorrer!

As sessões são online e realizam-se nos dias 01, 22 e 29 de outubro, 05 e 12 de novembro.

Por Luís Pereira (Instituto Superior Técnico).

Fotografia de Alunos de Ciências

A sessão de boas-vindas irá decorrer na sexta-feira, dia 09 de outubro, no Grande Auditório da Faculdade, localizado no edifício C3, piso 2. Contará com a presença de Luís Carriço, Diretor da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.

O cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais está mais uma vez a organizar o Seminário cE3c I, que irá decorrer no 1.º semestre do ano letivo 2020/2021 na Faculdade de Ciências.

Ciências ULisboa associa-se ao maior evento mundial sobre inovação para a sustentabilidade - “The Planetiers World Gathering” - que terá lugar no Altice Arena entre 21 e 23 de outubro de 2020, sob os auspícios da

Fotografia de caminhantes numa montanha

Estas ações de formação estão suspensas em cumprimento do Plano de Contingência de Ciências_COVID-19.

Mais informações: https://ciencias.ulisboa.pt/pt/saude.

Leitura e escrita são a base fundacional de todas as literacias e a condição primeira para o juízo compreensivo e crítico, o enriquecimento cultural, a formação estética e a memória individual e coletiva das sociedades.

Fotografia de ilha no Oceano Pacífico

A Direção-Geral de Política do Mar, na qualidade de operador do Programa Crescimento Azul do Mecanismo Financeiro do Espaço Económico Europeu 2014/2021 (EEA Grants), lançou recentemente o

Imagem ilustrativa do prémio (fotografia de rosto de um jovem, metade humana e metade "computorizada", acompanhada do título da iniciativa e do slogan "Um Milhão para a Inovação"

Novo prazo de candidatura a decorrer até ao dia 31 de outubro de 2020.

IN3+  | Um Milhão para a Inovação.

Logótipo da IAESTE, sobre uma fotografia da cidade de Edimburgo

Interessado em realizar um estágio extracurricular a nível internacional?

Overview: Currently, climate changes or alterations are known to be reflected on the stable isotope ratios of Hydrogen, Nitrogen, Carbon, Oxygen and Sulphur present in atmospheric gas forms, fresh or ocean water, as well as in plants and animals and organi

Objectives: Evolutionary theory provides a framework for understanding all living systems.

Objectives: To introduce participants to the details of communicating science to non-specialized audiences, including, but not exclusive to, public and private stakeholders, students and teachers, and media professionals.

Objectives: Natural history museums are privileged spaces for seminal research on different subjects of biological sciences such as biodiversity, evolution, ecology, biogeography and taxonomy.

Objectives: Provide students with basic workflows, platforms and tools to increase reproducibility at all scientific levels.

Objectives: Under the general framework of Global Change Ecology, the goal of this course is to provide the participants with the most recent and practical knowledge on the use of Functional Diversity.