Open cluster recovery with the large near infrared survey VVV(X)

Sala 1.4.14, FCUL, Lisboa

Por Karla Peña Ramírez (University of Antofagasta, Chile).

Abstract: Open clusters are understood as groups of coeval stars with the same chemical composition since they were formed in single events from the same molecular cloud. Galactic structure studies require a large sample of stellar clusters not only to assure a homogeneous spatial distribution of stellar groups but to overcome the uncertainties in the cluster parametrization. The VVV(X) can overcome these two caveats (sampling and accuracy in cluster parameterization) simultaneously. We plan to present our current efforts focused in the parametrization and sub-structure of a sample of young open clusters.

Short biography: Karla Peña Ramírez finished her physics studies at the Universidad Nacional de Colombia. Later on, she made her Master and Ph.D. at the Instituto de Astrofísica de Canarias, Spain. Since then she has been working as a postdoctoral researcher in Chile where currently makes part of the faculty team at the Universidad de Antofagasta in the surroundings of the Atacama desert. She is part of the VISTA public surveys VVV(X) and VISIONS as well as part of the SDSS-IV/SDSS-V consortium. Her research focuses on the substellar population in star-forming regions, formation and evolution of brown dwarfs and planetary-mass objects, the Initial Mass Function, characterization of young clusters in the star-forming regions and the low-mass stellar and substellar kinematics.

Departamento de Física
Frase "O que existe no meu mundo?" sobre um fundo azul e amarelo

Em 2019 celebram-se os 150 anos da Tabela Periódica, pelo que a Organização das Nações Unidas (ONU) proclamou este ano como o Ano Internacional da Tabela Periódica dos Elementos Químicos (IYPT 2019).

Vasco Freire Serra defende a dissertação "Pesquisa e Navegação de Filmes e Músicas com Base em Citações e Letras no AS Music By".

Imagem ilustrativa do Doutoramento em Filosofia da Ciência, Tecnologia, Arte e Sociedade

Provas de Doutoramento - Tiago Bruno Borges Rodrigues Mesquita Carvalho.

Tema da tese e alvo de discussão oral: “A medida e as coisas. Virtudes, responsabilidade e tecnologia”.

Júri:

André Abrantes da Costa defende a dissertação "Computational and validation approaches in proteomics discovery of disease biomarkers".

Júri das provas:

Rodrigo Daniel Garrilha Santos defende a dissertação "Construction of machine learning models to predict pharmacology properties of molecules".

Júri das provas:

Gonçalo Pimenta Pedro Palmeirim defende a dissertação "The Parental effect in the immune system".

Membros do Júri:

Tânia Filipa Rodrigues Cordeiro defende a dissertação "Identificação de substâncias dopantes em fluidos biológicos de atletas por LC-MS: definição de critérios de identificação e avaliação da incerteza do exame".

Com Dieter Mersch (ZHdK, Suiça), Hanns Holger Rutz (KUG/IEM, Austria) e Miguel Marques Cardoso.

Entrada livre, mediante inscrição prévia.

Por Tom Sutherland (Grupo de Física Matemática).

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada da palavra "AmeriChristmas" sobre um fundo encarrnado

O concerto conta com a presença da Orquestra Académica da Universidade de Lisboa.

Imagem ilustrativa do programa

A Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, a Universidade Católica Portuguesa, o Fórum Oceano e a Sociedade de Avaliação Estratégica e Risco lançaram em 2015 o consórcio MARE STARTUP destinado a promover o empreendedorismo e inovação empresarial no Mar,

Isabel José Capelo Ferreira Nobre defende a dissertação "Formações e classes de Fitting".

Anabela Barreiro Gomes Vilares Bendada Esteves defende a tese "Genetic study of Toxoplasma gondii strains isolated from humans and animals".

Miguel Ângelo Teixeira Queirós defende a dissertação "Pneumococcal adaptation: from colonization to disease".

Por Ederson Moreira dos Santos (Universidade de São Paulo - São Carlos - Brazil).

Sara Martins Teixeira defende a dissertação "Diagnosis of Inflammatory Rheumatic Diseases: Preliminary Approach by Metabolomics".

Júri das provas:

Diogo Domingues Ferreira defende a dissertação "Avaliação e otimização da incerteza de constantes cinéticas de fotodegradação determinadas pelo Método de Monte Carlo".

Membros do Júri:

Catarina Pires de Almeida Rosa defende a dissertação "Bird talk, the soap opera: vocal and behavioural repertoire of a zoo population of rainbow lorikeets (Trichoglossus moluccanus)".

Júri das provas:

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título, dia, hora, local, orador e entidades participantes)

Por José Díez (Universidad de Barcelona, Espanha).

Cristiana Costa de Almeida defende a dissertação "Previsão de Séries Temporais Financeiras: Uma Abordagem com Long Short-term Memory Deep Neural Networks".

Por Rogério Henriques (Presidente da Multicare).

Miguel Simões Nunes defende a dissertação "Understanding the differentiation process of western Mediterranean butterflies: the case studies of Lycaena and Melanargia".

Júri das provas:

Por Luís Antunes (Instituto Português de Oncologia do Porto).