PhD in Informatics Seminar

Evolving meaning for supervised learning in complex biomedical domains using knowledge graphs

Transmissão através de Videoconferência

Por Rita Sousa.

In recent years, the explosion in complexity and heterogeneity of data has motivated a new paradigm, where millions of semantically-described entities are available in knowledge graphs (KGs). Different KGs have been exploited in a wide variety of data mining and machine learning tasks, namely the prediction of specific relations between entities that correspond to KG instances but whose relationship is not encoded in the graph. This scenario has various bioinformatics applications, such as predicting protein-protein interactions, drug-drug interactions or gene-disease associations.

Many of the existing KG-based approaches for machine learning use KGs for generating static semantic representations, which are then used as features. These semantic representations can be considered static since they consider the full graph, blind to the fact that unnecessary information for representations can introduce noise. In applications where the target is encoded in the KG, this problem is mitigated. However, when the classification targets are not a part of the KG, representations cannot be trained on the targets. The problem is exacerbated in complex domains, such as the biomedical, where KGs represent multiple views (or semantic aspects) over the underlying data, some of which may be less relevant to train the model. This brings up the challenge of tailoring the semantic representation of the KGs entities to a specific goal.

This Ph.D. project aims to address this challenge by developing novel machine learning-based approaches to learn suitable semantic representations of data objects extracted from KGs to support specific supervised learning tasks in bioinformatics applications. The novel approaches are anchored in a framework that integrates semantic representation approaches and learning approaches, and allows a comparative evaluation using benchmarks. This framework was successfully applied to protein-protein interaction prediction with significant improvements over manually defined static semantic representations, and to learn similarity functions adapted to different biological perspectives.

More information: https://moodle.ciencias.ulisboa.pt/course/view.php?id=2964#section-2


Zoom

12h00
Fotografia de aluna

Uma iniciativa aberta a toda a comunidade académica da ULisboa.

Fotografia de coleção de insetos

The course includes several case studies of insect adaptation, and the most recent overview on insect evodevo, plasticity, ecophysiological responses and conservation under global change.

A iniciativa, promovida pela Rede Campus Sustentável (da qual CIÊNCIAS faz parte), é direcionada para o incentivo à colaboração entre as pessoas que pertencem a estruturas existentes ou em fase de constituição.

Logótipo CIE

A leading venue for presenting and discussing the latest research, industrial practice and innovations in dependable and secure computing.

Título/data/local do evento e fotografia aérea de vias urbanas

Conferência da redeMOV, por Gabriel Costa Valença.

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por João Neves (CFTC).

Edição anterior da Jobshop Ciências

Evento de empregabilidade - 08 e 09 de abril

Título do evento

A collaborative initiative supported by five Portuguese research centers, aimed at strengthening and connecting the geometry research community in Portugal.

RSS Meetup, por Rodrigo Bruno (IST, ULisboa).

Equipa da Raiz Vertical Farms

Uma Experiência Única sobre Agricultura Urbana e Energia Renovável.

Título/data/local do evento e fotografia da cidade de Lisboa

The conference aims to bring together students and young researchers working in Mathematics, Statistics, and Applications with a view to fostering discussions and collaborations amongst participants.

Seminário de Lógica Matemática, por Eduardo Skapinakis (Universität Tübingen / NOVA FCT).

Seminário do Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, por Amidou Sorgho (Instituto de Astrofísica de Andalucía - IAA-CSIC, Spain).

Título "Para um ensino humanista das ciências" e logótipos das entidades organizadoras

O evento tem como tema principal "Para um ensino humanista das ciências" e conta com a participação de vários professores de CIÊNCIAS.

Título/data/local do evento e representação de ser humano

Workshop de Medicina Nuclear, organizado pelo Instituto de Biofísica e Engenharia Biomédica.

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Artur Ferreira (Departamento de Engenharia de Eletrónica e Telecomunicações e de Computadores, ISEL, Portugal).

Microplásticos em suspensão no oceano

O curso tem como objetivo dar formação sobre a problemática da contaminação por detritos de plástico dos nossos ecossistemas, bem como alertar para os potenciais efeitos deletérios nos organismos - candidaturas até 22 de março.

Banner do Dia de Ciências 2025

A 29 de abril assinalamos o 114.º aniversário de CIÊNCIAS.

Junte-se a nós no Grande Auditório de CIÊNCIAS para uma tarde de celebração que reúne toda a comunidade da Faculdade.

Fotografia de fábrica a emitir poluição para a atmosfera

The course aims at enabling the participants to use different methods to measure the impacts of pollutants on ecosystems.

Logótipo C-Academy

O curso oferece uma base sólida sobre os fundamentos e práticas essenciais para proteger sistemas e dados num mundo cada vez mais digital - candidaturas até 13 de abril.

Um concurso de programação dirigido aos alunos do ensino secundário (11.º e 12.º anos), que visa promover a prática e o gosto pela programação.

Banner Dia Aberto de CIÊNCIAS 2025.

Bem-vindos a Ciências ULisboa!

Fotografia de Chapim-azul

The goal of this course is to provide the participants with the most recent and practical knowledge on the use of Functional Diversity.

O encontro tem como objetivo divulgar e promover os resultados da investigação produzidos nos dois pólos do Centro de Química Estrutural (CIÊNCIAS e IST), estimulando a criatividade, o trabalho interdisciplinar e o espírito científico.

Mão a segurar em globo de vidro

Curso acreditado pelo CCPFC para efeitos de progressão na carreira dos professores na dimensão cientifico-pedagógica dos grupos 230, 420, 510, 520 e 560, com candidaturas até 30 de abril.

Páginas