Data Exploration, Regression, GLM & GAM with introduction to R

PT Meeting Center, Parque das Nações, Lisboa

We begin with an introduction to R and provide a protocol for data exploration to avoid common statistical problems. We will discuss how to detect outliers, deal with collinearity and transformations.

An important statistical tool is multiple linear regression. Various basic linear regression topics will be explained from a biological point of view. We will discuss potential problems and show how generalised linear models (GLM) can be used to analyse count data, presence-absence data and proportional data. Sometimes, parametric models (linear regression, GLM) do not quite fit the data and in such cases generalised additive models (GAM; a smoothing technique) can be used.

During the course several case studies are presented, in which the statistical theory is integrated with applied analyses in a clear and understandable manner.

Highland Statistics / Grupo CCIAM - Climate Change Impacts, Adaptation and Modelling do cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Por Luís Trabucho (FCT-UNL).

Tiago Vicente defende a dissertação "Plano da ação para a energia sustentável e clima do Concelho de Viseu: realização de estágio na empresa CEEETA-ECO".

Membros do Júri:

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada do respetivo título, sobre um fundo branco

Não há dúvidas que a ciência é preciosa... mas se fosse uma joia como seria? E que formas e padrões adotaria?

Ana Catarina Gomes Moreira Alves defende a dissertação "Synthesis and characterization of abiotic electrocatalysts based on reduced graphene oxide for oxygen reduction reaction".

Membros do Júri:

Neste evento, que conta com apresentações por vários investigadores do cE3c e uma visita à Herdade, será dado a conhecer o trabalho que está a ser desenvolvido para promover a sua adaptação às alterações climáticas e aumentar a sua sustentabilidade.

Por Boris Zilber (Oxford University).

Ana Rita dos Santos Lopes Prada defende a dissertação "Studies on the Role of Calprotectin as a Mediator of Iron-induced Inflammation with Implications in Parkinson´s Disease".

Jorge Miguel Gualter da Costa Alves defende a dissertação "Taxonomia, Ecologia e Conservação da Coruja das Torres de São Tomé (Tyto alba thomensis)".

Júri das provas:

João Gonçalo Marques Oliveira defende a dissertação "EmoStatus - Estimating the Emotional State of People using Electrodermal Activity".

Imagem ilustrativa do evento (aluna), acompanhada de várias informações (título, dia, hora, local) sobre um fundo azul

Vem conhecer as oportunidades internacionais que Ciências tem para oferecer!

Por Carlos Florentino (Departamento de Matemática, Faculdade de Ciências Universidade de Lisboa, CMAFcIO).

Miguel Filipe Cecília Lança defende a dissertação "Functional studies of genetic variants of unknown significance".

Daniela Saraiva Amaro defende a dissertação "Tabelas de mortalidade dinâmicas na mitigação do risco de longevidade".

Orientação: Carlos Manuel Ribeiro Albuquerque (DM).

Imagem ilustrativa do evento

As Conferências do CIUHCT são um ciclo de palestras organizado anualmente pelo CIUHCT acerca de assuntos de História das Ciências e da Tecnologia.

The periodic table: Some mathematical aspects
José Francisco Rodrigues (CIM and FCiências/ULisboa)

Patrícia Andrea Bastião Rocha defende a dissertação "Characterization of bacteria isolated from Portuguese traditional cheeses".

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de um cacho de uvas, sobre um fundo representando a calçada portuguesa

Filipe Nunes Rocha defende a dissertação "Biological effects of thoracic irradiation with low to moderate daily doses on rat lung".

André Miguel Carapinha Gomes defende a dissertação "Epithelial Differentiation: From Organoids to Cells in Cystic Fibrosis Patients".

Membros do Júri:

Carolina Teles de Carvalho Caldas Xavier defende a dissertação "Joint management models of kidney exchange program and deceased donor waiting list".

Filipa Alexandra Dias Martins defende a dissertação "Metabolic remodeling of endothelial cells upon hypoxia and β-Blockers as anti-angiogenic drugs".

O evento pretende divulgar iniciativas conjuntas entre a indústria e o CCMAR de modo a estimular a interface academia-indústria.

Joana Filipa Pires Silva defende a tese "Analysis of translation of 5' untranslated regions in cancer".