Seminário

Fluid manipulations uncover mechanosensation for zebrafish left-right establishment

Sala 1.4.14, Ciências ULisboa

Por Susana Lopes (Faculdade de Ciências Médicas, Universidade Nova de Lisboa, Portugal).

Humans and other vertebrates define body axis left-right asymmetry in the early stages of embryo development (Shiratori and Hamada, 2006). The mechanism behind left-right establishment is not fully understood (Mizuno et al., 2020; Maerker et al., 2021; Minegishi et al., 2021). Symmetry breaking occurs in a dedicated organ called the left-right organizer (LRO) and involves motile cilia generating fluid-flow therein. However, it has been a matter of debate whether the process of symmetry breaking relies on a chemosensory or a mechanosensory mechanism (Shinohara et al., 2012). Novel tailored manipulations for LRO fluid extraction in living zebrafish embryos allowed us to pinpoint a decisive developmental period for breaking left-right symmetry during development. The shortest critical time-window was narrowed to one hour and characterized by a mild counterclockwise flow. The experimental challenge consisted in emptying the LRO of its fluid, abrogating simultaneously flow force and chemical determinants. Our findings revealed an unprecedented recovery capacity of the embryo to re-fil and re-circulate new LRO fluid. The embryos that later developed laterality problems were found to be those that had lower anterior angular velocity and thus less anterior-posterior heterogeneity. Aiming to test if this led to differential endocytosis of any molecular determinant, we replaced the LRO fluid by a physiological buffer. Despite some transitory flow homogenization, laterality defects were absent unless viscosity was altered demonstrating that symmetry breaking does not depend on the nature of the fluid content but rather relies on fluid mechanics. Altogether, we conclude that mechanosensing is the likely mechanism to govern left-right early establishment.

CFTC - Centro de Física Teórica e Computacional
Fotografia de árvores sem folhas e de bancos de jardim

Estudantes de pós-graduação em Matemática da Faculdade de Ciências da ULisboa falam, de forma descontraída e informal, sobre o seu trabalho.

Seminário Doutoral II (Doutoramento em Biologia), por Ana Sofia Lopes.

Fotografia de sinal identificativo de vinha

Apresentação de candidaturas até 28 de fevereiro.

Seminário do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Bruno Santos (Stockholm University, Sweden).

Seminário de Pós-graduação (Doutoramento em Biologia), por Diogo Roque.

Conferência do Centro Interuniversitário de História das Ciências e da Tecnologia, por Luís Campos Ribeiro (CIUHCT, Ciências ULisboa).

Iconografia representando um casal masculino/feminino e diversas áreas científicas

A maior feira de Mestrados e Pós-Graduações, agora também no Algarve.

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Carlota Andrés  (LIP).

Hi-Phi Seminar, por Ana Simões (CIUHCT/Ciências) e Ana Matilde Sousa (CIEBA/FBAUL).

Mathematical Logic Seminar, por Maria Osório Costa (CMAFcIO, Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa).

Título/data/local do evento, logótipo do projeto e fotografia da oradora

Seminário TWIN2PIPSA, por Sophie Jackson (Yusuf Hamied Department of Chemistry, University of Cambridge).

Título do evento, sobre uma fotografia do Large Hadron Collider

The objective of the course is to introduce the physics, analysis methods and results on the physics areas covered by the LHC experiments.

Theory of Computing Seminar, por Mateusz Skomra (LAAS/CNRS).

Seminário Conjunto CFCUL / Rede Ibérica de Filosofia das Ciências, por Saúl Pérez-González (Universidad de Valencia).

Seminário Doutoral II (Doutoramento em Biologia), por Susana Martins.

Colóquio de Matemática, por José Francisco Rodrigues (DM-Ciências ULisboa).

Pormenor de robô

Nesta sessão, serão descritos os funcionamentos dos vários mestrados, as suas estruturas curriculares, e os horizontes profissionais que oferecem.

CIUHCT Distinguished Lecture, por María M. Portuondo (Johns Hopkins University).

Título/data/local do evento e logótipos dos organizadores

O Departamento de Matemática e o Núcleo de Estudantes de Matemática e Matemática Aplicada associam-se às celebrações do Dia Internacional da Matemática.

Título/data do curso

Curso Avançado CEAUL / Gades Solutions.

Seminário do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Gustavo Soutinho (Faculdade de Economia da Universidade do Porto - FEP e Instituto Superior de Saúde Pública da Universidade do Porto - ISPUP).

Logótipo do Dia Internacional da Matemática, sobre um fundo branco

Atividades a decorrer em Ciências ULisboa nos dias 13 e 14 de março.

Seminário de Formação Avançada em Jardins, Paisagens e Ambiente, por Pier Luigi Pireddu (CIUHCT - ULisboa).

Seminário Helena Avelar de Astronomia e Astrologia Antiga, por Luís Tirapicos (Universidade de Lisboa).

Mão humana a interagir com um ecrã virtual

Novos prazos de submissão de candidaturas a projetos IC&DT e PeX.