Encontros Scientia

Unraveling links between urban ecosystem services and socioeconomic patterns in Porto, Portugal

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por Marisa Graça (Researcher at CIBIO-InBIO, University of Porto).

Urban ecosystems are receiving more attention from researchers and practitioners, as they can provide various local ecosystem services essential to sustain the quality of life in cities. Many of these benefits, like rainwater drainage, microclimate and air quality regulation or recreation rely on the properties of the urban green infrastructure to contribute to human wellbeing. Urban forests, particularly, can play a major role in promoting UES, as trees have larger biomass and usually constitute the most visible green feature in the urban landscape. As such, acknowledging how urban forests affect urban ecosystem services (UES) is a key need to outline evidence-based urban planning policies and strategies. However, a better understanding is required about how local processes and dynamics are mediated by social and natural-science variables, and how this affects human wellbeing. This presentation will focus my research exploring links between socioeconomic patterns and UES provision in Porto city (Portugal). The first objective of this investigation was to identify relationships between socioeconomic indicators and structural characteristics of the green spaces (e.g. green space type, species composition, tree size and density), and their influence in UES provision across the city. The second goal was to identify key perceptions from urban dwellers regarding certain features of green spaces, which may affect UES provision. A modelling tool (i-Tree Eco) was used to quantify UES, combined with statistical modelling to explore associations between socioeconomic and ecological indicators, and surveys to investigate human perceptions. The results of this research contribute to unravel relationships between social dynamics and ecological processes in urban settings, and promote the implementation of research in urban planning to tackle issues such as urban resilience and socioecological inequity.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Cláudia Raquel Fernandes Pereira defende a dissertação "Respostas fisiológicas do cavalo-marinho tropical, Hippocampus reidi, à acidificação e aquecimento dos oceanos".

Júri das provas:

Paulo Jorge Fernandes Velho defende a tese "Study of ground state properties of halo nuclei via quasi-free scattering reactions".

João Gonçalo Soutinho Moreira defende a dissertação "How important are big trees for biodiversity: a call to the local community of Lousada".

Júri das provas:

João Pedro Costa Ramos dos Santos defende a dissertação "Solução Cloud Based Development - CRM".

Por Solveig Thorsteinsdóttir (Development and Evolutionary Morphogenesis - cE3c).

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título, dias, horas, local e contactos)

Este evento constitui, desde 1988, uma grande festa do Museu e uma marca na vida cultural da cidade. Reúne colecionadores e comerciantes de minerais, gemas e fósseis, oriundos de vários países da Europa, bem como um vasto público, representado por milhares de visitant

Por Khompysh Khonatbek (al-Farabi Kazakh national university).

About the Speaker: David Pantalony is Curator of Physical Sciences and Medicine at Ingenium: Canada's Museums of Science and Innovation.

João Luís Jorge Pessoa defende a dissertação "Estudo comparativo de dados de sondagens de pesquisa petrolífera e de afloramentos do Jurássico Médio do sector central da Bacia Lusitânica".

Júri:

Ana Patrícia Martins Gonçalves defende a dissertação "Recommendation systems and other analytic methods".

Orientação: Maria Teresa Alpuim

Miguel Ângelo Filipe Brilhante defende a dissertação "From the flowers to the cells: a trait-based and cytogenomic study of Macaronesian Aeonium genus (Crassulaceae)".

Pedro Soares defende a dissertação "Combining ERT, TDEM, and FDEM in Shallow Geophysical Investigation".

Membros do Júri:

Tiago Avelino defende a dissertação "Construção de uma estação portátil de baixo custo para medição das concentrações de O3 e NO2".

Membros do Júri:

Miguel Alexandre Silva Florindo defende a dissertação "Gestão integrada das rotas de entrega e inventário para um produto".

Orientação: Ana Maria Paias.

Maria Marques da Silva Mega da Fonseca defende a dissertação "New in vitro models and synthetic biology tools for research and drug discovery against hepatotropic pathogens".

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título, dia, local e entidades participantes)

Debater problemáticas relacionadas com a Ciência e os Oceanos constitui o desafio de analisar historicamente atores e práticas científicas, compreendendo processos complexos de institucionalização da ciência, de afirmação de novas espacialidades, de internacionalização e europe

Título do evento, sobre um fundo encarnada

Marcam presença neste concerto a Orquestra Sinfónica Juvenil, o Coro da Universidade de Lisboa, o Coro do Instituto Gregoriano e o Incognitus Ensemble.

Catarina Isabel Nogueira Ribeiro defende a dissertação "Obesity genetic risk score".

Orientação: Lisete Ribeiro de Sousa, Miguel Brito (Escola Superior de Tecnologia da Saúde de Lisboa).

Speaker: Wesley Chun (Google).

Por Mário Edmundo (FCUL e CMAFcIO, Universidade de Lisboa).

Teresa Ventura Vale Fernandes Dias defende a dissertação "Study of non-conventional Aspergilli and Penicillia Ochratoxin A producers".

Por Clément Cancès (Inria Lille - Nord Europe).

Por Adelaide Freitas (Departamento de Matemática & CIDMA - Universidade de Aveiro).