Seminário de Lógica Matemática

Sala 6.2.33, FCUL, Lisboa

Reinhard Kahle
CMA & DM, FCT, Universidade Nova de Lisboa

Abstract: In the foundations of mathematics, David Hilbert's name is associated, i.a., with the programmatic idea to carry out consistency proofs for formalized mathematical theories. It is well-known that Gödel's Incompleteness Theorems set limits to this programme which can only be exceeded by transcending the finitistic standpoint which was advocated by Hilbert for the time being. In our talk we relate this narrower Hilbert Programm with his original, much wider mathematico-philosophical concerns. We are able to identify a Larger Hilbert Programme which was successful from the beginning of proof theory till this day; these successes justify outright the philosophical status of mathematical logic as foundational base of mathematics.

This talk is dedicated to the memory of Amílcar Sernadas, 1952-2017, who expressed a great admiration for Hilbert and whose work fits squarely in Hilbert's Larger Programme.

This seminar is supported by National Funding from FCT - Fundação para a Ciência e a Tecnologia, under the project: UID/MAT/04561/2013.

CMAF-CIO - Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional

This course offers an overview of the different ways to measure biodiversity, and provides tips for the stratification of primary biodiversity data and the construction of variables that describe its various facets.

A sessão irá refletir sobre as cidades do futuro, um tema recorrente nos media pela incerteza da sua evolução.

Por Júlio Pereira (Department of Environmental Science, Federal University of São Carlos - Brasil).

Hugo Miguel Gil Campaniço apresenta a tese "Ventilated Passive Cooling: Climating Cooling Potential and Cooling Demand Savings - Analysis at a large spatiotemporal scale".

Por Alain Haraux (Labo. J.-L. Lions and Univ. Pierre et Marie Curie).

Fernando Goulart da Silva apresenta a tese "Evolutionary online behaviour learning and adaptation in Robotics Systems".

Por João Gouveia (Universidade de Coimbra).

A b-on disponibiliza aos seus membros, e até 30 de junho de 2017, um conjunto de trials que permitem aceder às seguintes bases de dados:

Por Rui Alberto Pimenta Rodrigues (Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa).

Um evento destinado especialmente a estudantes, jovens empreendedores e interessados em inovação e empreendedorismo nas áreas de medtech, biotech e digital health, possibilitando o contacto com programas de formação e financiamento para o empreen

Taking the opportunity of the “Aerosol and Cloud experiments in the Eastern North Atlantic (ACE_ENA)” campaign, which is bringing to the Azores a group of scientists to study processes in the maritime atmosphere, the University of the Azores (through IITAA at the Faculty of Agr

A edição de 2017 da iniciativa 'Verão na ULisboa' irá decorrer nas semanas de 03 a 07 de julho (alunos do 10.º, 11.º e 12.º ano) e de 10 a 14 de julho (alunos do 7.º, 8.º e 9.º ano).

Phylogeography is one of the recent scientific areas emergent from the dissemination of highthrouput technologies of sequencing starting in the 90’s of the XXth century, with the consequent development of intra-specific genetic variance analysis and its geographic distribution.

Imagina que era possível experimentar um curso universitário antes de concorreres ao ensino superior?

Pedro Miguel Ribeiro de Sousa apresenta a tese "Northern Hemisphere blockings and their impacts over the European continent - historical overview and associated mechanisms".

Programa de Formação Contínua de Professores do Ensino Básico (3.º ciclo) e Secundário, grupos 420 e 520.

A iniciativa, a decorrer de 10 a 12 de julho de 2017, irá reunir professores interessados no ensino das Ciências (incluindo a Matemática e as Tecnologias da Informação) no ensino básico e secundário.

During recent decades we have witnessed a great development of bioinformatics that has led to the accumulation of a huge amount of biological information.

With this course, we aim at providing the participants with the basics of lichen biology and ecology, biomonitoring and data analysis methods to allow the use of lichens for the interpretation of the environmental conditions and the development of a responsible scientific-based

O workshop destina-se a dar uma visão de alguns tópicos de investigação em Física de Partículas e Astropartículas a alunos de licenciatura ou mestrado em Física ou Engenharia Física Tecnológica.

O Mestrado em Biotecnologia para a Sustentabilidade prepara os alunos para lidar com os novos desafios societais em Bioeconomia e Sustentabilidade, com uma consciência das suas responsabilidades para com o planeta e para com as gerações futuras.

New application deadline: 09th June 2017!

Maria da Conceição da Silva Tavares apresenta a tese "Do Naturalismo às Ciências Modernas nos Açores. Ensaio biográfico de Francisco Afonso Chaves (1857-1926)".