Seminário de Lógica Matemática

Sala 6.2.33, FCUL, Lisboa

Reinhard Kahle
CMA & DM, FCT, Universidade Nova de Lisboa

Abstract: In the foundations of mathematics, David Hilbert's name is associated, i.a., with the programmatic idea to carry out consistency proofs for formalized mathematical theories. It is well-known that Gödel's Incompleteness Theorems set limits to this programme which can only be exceeded by transcending the finitistic standpoint which was advocated by Hilbert for the time being. In our talk we relate this narrower Hilbert Programm with his original, much wider mathematico-philosophical concerns. We are able to identify a Larger Hilbert Programme which was successful from the beginning of proof theory till this day; these successes justify outright the philosophical status of mathematical logic as foundational base of mathematics.

This talk is dedicated to the memory of Amílcar Sernadas, 1952-2017, who expressed a great admiration for Hilbert and whose work fits squarely in Hilbert's Larger Programme.

This seminar is supported by National Funding from FCT - Fundação para a Ciência e a Tecnologia, under the project: UID/MAT/04561/2013.

CMAF-CIO - Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional

Objetivos:

• Compreender o que é a procrastinação e como é que ela se pode manifestar em nós
  • Identificar causas da procrastinação
  • Aprender como não deixar a procrastinação levar a melhor

Conteúdos:

A Universidade de Lisboa realiza a 3.ª Semana de Inovação de 3 a 9 de maio de 2017, onde terão lugar as Conferências Anuais das Redes Temáticas Interdisciplinares da ULisboa.

Em 2016, mais de 1500 visitantes percorreram o nosso campus e participaram nas atividades disponíveis das várias áreas científicas que constituem o universo de Ciências.

Conferência internacional em honra de Maria Ivette Gomes (CEAUL, FCUL).

Ciências tem cerca de 250 laboratórios com produção diária de resíduos de diversas tipologias.

Objetivos:

Esta palestra procura que os participantes desenvolvam a capacidade de diferenciar emoções, tomar consciência da sua experiência interna, permitindo-se relacionar com as suas emoções de uma forma mais adaptativa.

Female entrepreneurs leading science-related startup are still as rare as unicorns. Fortunately, these numbers are growing more and more and we are extremely happy to see that happening.

Licenciatura em Química Tecnológica (LQT) celebra em 2017 os seus 35 anos.

Ophélie Rouby
Grupo de Física Matemática - Universidade de Lisboa

Iniciativa no âmbito das comemorações do Dia do Sol.

Tara Brough
Universidade Nova de Lisboa

O Girls in ICT Day é uma iniciativa de União Internacional das Telecomunicações, com o objetivo de aumentar a consciencialização das jovens mulheres sobre as oportunidades de carreiras na área das Tecnologias da Informação e das Comunicações (TIC).

As próximas Aulas Abertas da disciplina de Empreendedorismo em Ciências voltam em maio, estando de portas abertas a todos os interessados pelo empreendedorismo e transferência de conhecimento em Ciências.

Este seminário destina-se à apresentação de trabalhos em curso sobre as inter-relações entre conhecimento científico, tecnologia e formações imperiais.

Rubén Figueroa
Universidade de Santiago de Compostela

Nature-based approach to Design solutions for a more resilient future aims to support societies address a variety of environmental, social and economic challenges in sustainable ways. This approach relies on actions that are inspired by, supported by or copied from Nature.

A two-week international training school on the multiple effects of atmospheric nitrogen in ecosystems.