Seminário de Lógica Matemática

Sala 6.2.33, FCUL, Lisboa

Reinhard Kahle
CMA & DM, FCT, Universidade Nova de Lisboa

Abstract: In the foundations of mathematics, David Hilbert's name is associated, i.a., with the programmatic idea to carry out consistency proofs for formalized mathematical theories. It is well-known that Gödel's Incompleteness Theorems set limits to this programme which can only be exceeded by transcending the finitistic standpoint which was advocated by Hilbert for the time being. In our talk we relate this narrower Hilbert Programm with his original, much wider mathematico-philosophical concerns. We are able to identify a Larger Hilbert Programme which was successful from the beginning of proof theory till this day; these successes justify outright the philosophical status of mathematical logic as foundational base of mathematics.

This talk is dedicated to the memory of Amílcar Sernadas, 1952-2017, who expressed a great admiration for Hilbert and whose work fits squarely in Hilbert's Larger Programme.

This seminar is supported by National Funding from FCT - Fundação para a Ciência e a Tecnologia, under the project: UID/MAT/04561/2013.

CMAF-CIO - Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional

As Conferências do CIUHCT são um ciclo de palestras organizados anualmente pelo CIUHCT sobre assuntos de História das Ciências e da Tecnologia.

Ana Rita da Silva Ferreira defende a dissertação “Otimização dos serviços de cuidados de saúde: planeamento de cirurgias eletivas em hospitais públicos".

Por Nuno M. Pedroso (Post-doc researcher CENA/São Paulo University and cE3c collaborator - Conservation Ecology group).

Pode a matemática ajudar a resolver os problemas do Turismo?

Por Henrique Leitão e Joaquim Alves Gaspar (FCUL).

Esta sessão conta com a participação de Cristina Branquinho (Ce3c, FCUL),  Luísa Nogueira (CCDR-LVT), Jorge Maia Alves (FCUL), André Borges (aluno FCUL) e moderados por Ricardo Trigo (IDL, FCUL).

O concerto conta com a presença da Orquestra Académica da Universidade de Lisboa, do Coro da Universidade de Lisboa, do Coro de Câmara do Instituto Gregoriano de Lisboa e do Coro Essence Voices.

Por César Rodrigo (Academia Militar, CMAF-CIO, CINAMIL).

Por Imme Van Den Berg (Universidade de Évora).

Por Fernando Buitrago (IA - Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço).

Criado no seguimento do ciclo de oficinas Leguminosas no Ponto!, este livro  representa o culminar de um ano de consciencialização coordenado pelo MUHNAC-ULisboa para os benefícios e potencialidades das leguminosas secas em Portugal e no mundo.

Por Jean-Éric Pin (Institut de Recherche en Informatique Fondamentale, CNRS et University Paris-Diderot).

Por Bruno Sousa (University of Cincinnati).

Catarina Pereira Rodrigues da Venda defende a dissertação “Análise da presença de variáveis mediadoras”.

André Lourenço Gonçalves defende a dissertação "Inclusion of biology in treatment planning for proton therapy".

Marta Carrilho defende a dissertação "Development of an Exoskeleton Model in a Neurorehabilitation Perspective".

Tomás Ferreira defende a dissertação "Computer aided method for 3D assessment of the lower limb alignment for orthopedic surgery planning".

The aim of this mini-symposium is to promote interactions among students, teachers and researchers.

O horário de atendimento ao público de algumas unidades será alterado durante o período do Natal e Ano Novo:

Patrícia de Jesus Gonçalves defende a tese "Structure and biology of the southern component of blue whiting (Micromesistius poutassou) population in Northeast Atlantic".

Ivana Bosnic Coelho defende a tese "Nearshore sedimentary dynamics in a wave-dominated coast".

De 1 a 31 de dezembro, candidate-se a um período de estudos ou estágio.

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento até 05 de janeiro de 2018.

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento prolongadas até 08 de janeiro de 2018.

A Universidade de Lisboa promove mais um concurso para a atribuição de Bolsas de Doutoramento.

Formalize a suacandidatura entre os dias 12 de dezembro de 2017 e 09 de janeiro de 2018.