Talks@DI

Technology and Education for all: Enhancing learning experiences through Tangible User Interfaces for young children with mixed visual-abilities

Transmissão através de Videoconferência

Speaker: Ana Pires.

Abstract: In this talk, I will briefly present a series of technological screen-based games (graphical user interfaces) we have created to foster cognitive abilities and enhance learning experiences in young children. Then, I will present our work on tangible user interfaces (integrating visual, auditory and tactile sensory information) for young children. Such interfaces allow children to manipulate and operate concrete material which simplifies and strengthens deeper learning of abstract concepts. The integration of multiple and coherent sensorial information also reinforces such learning. This is particularly relevant for children with visual impairments as such interfaces support diverse multimodal sensory information. In this line, we have created two tangible interfaces focused on young children with visual impairments, to train mathematics and, programming concepts. Finally, considering the moment we are now living (being at home permanently), online education is key to support children’s learning. This could be an opportunity or marginalization for children with visual impairments and I will highlight some issues on online learning for children with visual impairments.

Bio: I am a cognitive psychologist with experience in Human-Computer Interaction (HCI). I hold a PhD in Psychology from the Universidad Autonoma de Barcelona, Spain. Currently, I am an integrated researcher and a PostDoc at LASIGE, Faculty of Science, University of Lisboa. Previously, I was Assistant Professor at the Faculty of Psychology and at the Faculty of Information and Communication, Universidad de La Republica, Uruguay. Earlier, I was a PostDoc Researcher in Ceibal Foundation (Uruguay), member of the One Laptop Per Child program, in collaboration with ONP Cognition Matters & Karolinska Institutet (Sweden). Finally, I am still co-PI of the Line of Research “Perception and Interaction” at the Basic Research Center in Psychology at the Universidad de la Republica, Uruguay.

Transmissão em direto disponível aqui.

Departamento de Informática

Seminário de Lógica Matemática, por Luis Pereira (Universidade de Lisboa).

Cartaz da iniciativa

Sessão de esclarecimento sobre o Laboratório de Cidadãos “Peças de Jardim”.

Fotografia da oradora e identificação do evento

Talk @LASIGE, com Diana Costa (LASIGE).

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por Miguel Zilhão (CENTRA - Center for Astrophysics and Gravitation, Instituto Superior Técnico).

BioISI Research Seminar, por Sophie Jackson (University of Cambridge, UK).

Imagem ilustrativa do evento (saúde e medicina)

A participação nos eventos é gratuita, mediante inscrição prévia.

Logótipo dos 100 anos da criação da licenciatura em Engenharia Geográfica/Geoespacial

A participação no evento é gratuita, mediante inscrição obrigatória até 12 de outubro de 2021.

Logótipo do consórcio e imagem de pessoa a usar máscara

2.ª Conferência Anual Lisbon Living + tem como objetivo reunir a academia, a saúde, a sociedade e os setores de inovação e tecnologia para analisar os impactos da pandemia COVID-19 em Portugal e recolher lições para o futuro.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications.

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Anna Ciaunica (CFCUL/GI2).

Research at the Faculty of Sciences

Save the date: 27 October 2021!

Seminário conjunto do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Kristen Campbell (University of Colorado Anschutz Medical Campus, USA).

Geometry Webinar, por Giosuè Muratore (CMAFcIO).

Logótipo da IAESTE, sobre uma fotografia da cidade de Edimburgo

Candidaturas online de 01 a 31 de outubro 2021.

Imagem alusiva ao Concerto e Conferência

Concerto e conferência pela Orquestra Metropolitana de Lisboa.

Imagem ilustrativa do programa, acompanhada do respetivo título

Um programa de aceleração de ideias e negócios, promovido pela redeSaúde, com candidaturas até 15 de outubro de 2021.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communicating science to non-specialized audiences, including, but not exclusive to, public and private stakeholders, students and teachers, and media professionals.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The course aims at providing an introduction to stable isotopes ratios as tools to understand global, ecosystem and community level bio/geo cycles; light isotopes: H, N, C, O and S isotopes, geo cycles and ecological significance; sampling and analytical methodologies in stable isotope analysis.

This course aims to evidence the importance of natural history collections for the study of biodiversity, to show new tools and approaches to extract and disseminate biodiversity data from natural history collections and to increase awareness of young researchers for the scientific and cultural value of Natural History Museums.

Conversa com Galopim de Carvalho.

EvoS aims at turning evolutionary theory into a common language to areas that pertain to the natural world, including human affairs.