Encontros Scientia

Emerging Pathways in Interdisciplinary Information Physics: Unveiling Hidden Dynamics and Predictability in Non-Ergodic Coevolutionary Complexity

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por Rui A. Pita Perdigão (Meteoceanics Interdisciplinary Centre for Complex System Science; CCIAM – cE3c; Institute of Telecommunications, Physics of Information and Quantum Technologies Group).

Our planet is a complex coevolutionary system involving a coherent diversity of processes and interactions across multiple spatio-temporal scales and domains. Albeit its dynamical complexity, core fundamental principles regulate individual and cooperative processes and interactions, ultimately relating to the overall system dynamics.

Notwithstanding the sophistication of many recent techniques in mathematical physics and applied disciplines, predictability of complex systems is a challenge on its own even under well-defined structural stochastic-dynamic conditions where the laws of motion and system symmetries are known. However, the edifice of complexity can be severely disrupted by unprecedented non-recurring internal and external factors, such as in a changing climate. This leads to structural kinematic-geometric reset and memory loss, precluding the ability of traditional tools to provide reliable information about the system evolution.

This contribution overcomes these challenges by addressing novel non-ergodic information physics approaches to complex system dynamics, with the core aim to discern the complexity of our world under the coevolutionary interplay between natural (e.g. geophysical, ecological) and socio-economic factors, with methodologically oriented approaches cutting across disciplinary divides to address the overall system dynamics without loss of local resolubility.

With this in mind, a new interdisciplinary framework is further introduced for unveiling the dynamics and elusive predictability of structurally disrupted complex systems, enabling model design and decision support in anticipation of events that until now were deemed unpredictable (black swans). Examples are provided eliciting predictability of emerging regimes, transitions and extremes such as linking local non-recurring hydro-meteorologic extremes with landscape-climate coevolution and multiscale climate transitions in earth system dynamics, unveiling hidden information beyond statistical memory loss to pave new avenues for dynamic predictability, model design and operational service to high-impact decision makers.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por Miguel Zilhão (CENTRA - Center for Astrophysics and Gravitation, Instituto Superior Técnico).

Mar

Projeto EEA Grants Portugal quer atrair jovens portugueses para carreiras ligadas ao Mar.

Solid Earth Seminar, por Patrícia Jordão (Instituto Dom Luiz, Portugal).

BioISI Research Seminar, por Sophie Jackson (University of Cambridge, UK).

Encontro Scientia, por Pedro Pinho (EChanges - cE3c).

Imagem ilustrativa do evento (saúde e medicina)

A participação nos eventos é gratuita, mediante inscrição prévia.

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Louis D'Eramo (CERN).

Universidade de Lisboa

Nesta feira, os estudantes terão a oportunidade de conhecer a ULisboa, ouvir e interagir com oradores que fazem parte da nossa Universidade e esclarecer todas as suas dúvidas sobre como vir estudar para Portugal.

We are living through a new phase in human development where much of everyday life – at least in the most technologically developed parts of the world – has come to depend upon our interaction with “smart” artefacts.

Logótipo dos 100 anos da criação da licenciatura em Engenharia Geográfica/Geoespacial

A participação no evento é gratuita, mediante inscrição obrigatória até 12 de outubro de 2021.

Logótipo do consórcio e imagem de pessoa a usar máscara

2.ª Conferência Anual Lisbon Living + tem como objetivo reunir a academia, a saúde, a sociedade e os setores de inovação e tecnologia para analisar os impactos da pandemia COVID-19 em Portugal e recolher lições para o futuro.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications.

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Anna Ciaunica (CFCUL/GI2).

Seminário conjunto do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Kristen Campbell (University of Colorado Anschutz Medical Campus, USA).

Research at the Faculty of Sciences

Participation is free but prior registration is suggested.

Geometry Webinar, por Giosuè Muratore (CMAFcIO).

Logótipo da IAESTE, sobre uma fotografia da cidade de Edimburgo

Candidaturas online de 01 a 31 de outubro 2021.

Imagem alusiva ao Concerto e Conferência

Concerto e conferência pela Orquestra Metropolitana de Lisboa.

Imagem ilustrativa do programa, acompanhada do respetivo título

Um programa de aceleração de ideias e negócios, promovido pela redeSaúde, com candidaturas até 15 de outubro de 2021.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communicating science to non-specialized audiences, including, but not exclusive to, public and private stakeholders, students and teachers, and media professionals.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The course aims at providing an introduction to stable isotopes ratios as tools to understand global, ecosystem and community level bio/geo cycles; light isotopes: H, N, C, O and S isotopes, geo cycles and ecological significance; sampling and analytical methodologies in stable isotope analysis.