Matemática às Terças

As razões por trás das coisas: Cenários de modelação matemática

Sala 6.1.36, FCUL, Lisboa

Por Susana Carreira (Universidade do Algarve & UIDEF, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa).

Resumo: Nesta sessão teremos oportunidade de analisar exemplos de situações, problemas e engenhos que fazem parte do mundo real e de compreender um pouco mais sobre a Matemática envolvida na sua construção. Muitos dos engenhos, artefactos, e objetos com que interagimos diariamente têm uma boa razão para ser como são... E esta será uma oportunidade para explorar e conhecer um pouco da razão matemática que os faz como são. Por meio da modelação matemática, iremos analisar as razões matemáticas por trás de algumas situações reais.

Matemática às Terças "As razões por trás das coisas: Cenários de modelação matemática"

Departamento de Matemática

Colóquio no âmbito do projeto WineClimAdapt, que conta com participação de Ciências ULisboa.

Ciclo de Palestras de Outono do GAPsi.

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por Felix Riehn (The Galician Inst. of High Energy Physics, Spain).

Seminário em Biologia Humana e Ambiente, por Joana Costa (The Navigator Company).

Colóquio de Matemática, por Bruno Loff (University of Porto).

Banner do Ciclo de Palestras

Ciclo de Palestras de Outono, promovidas pelo GAPsi - Gabinete de Apoio Psicológico.

Lisbon Workshop Series - AI Aesthetics and Philosophy of Technology.

Mathematical Logic Seminar, por António Marques Fernandes (IST - Universidade de Lisboa).

Data Science Seminar, por Daniel Gonçalves (LASIGE/DI-FCUL).

Ciclo de Palestras de Outono do GAPsi.

Currently, climate changes or alterations are known to be reflected on the stable isotope ratios of Hydrogen, Nitrogen, Carbon, Oxygen and Sulphur present in atmospheric gas forms, fresh or ocean water, as well as in plants and animals and organic matter in the soil.

Ação de formação para docentes.

Cartaz da campanha

A campanha visa recolher o maior número possível de pilhas, baterias, lâmpadas, tinteiros e equipamentos elétricos usados.

Pormenor de mapa do continente europeu

Candidaturas online de 1 a 31 de dezembro de 2022.

The objective of this course is to acquire knowledge regarding bioinformatic tools available to predict nucleic acid (RNA, DNA or Nucleic Acids Mimics) and protein three-dimensional structure, as well as autonomy and critical thinking in the use of those tools.

Science is increasingly more present in our everyday decisions, with a fundamental role in global problems. Scientists, as the main actors in the production of scientific knowledge, have the responsibility of having an active voice in communicating this knowledge.

The course aims at introducing attendants to an updated state of the art of diversity of the soil biota and the functional roles played by soil organisms in key ecological processes.

Symbiosis is a key strategy for life on Earth. Nevertheless, although many research groups have long been committed to the study of symbiosis, its definition and functioning are not fully understood, and its ecological role and relevance are still underestimated.

This 5-day course offers to the participants a light microscopy course focusing on fluorescence microscopy techniques applied to the detection of proteins and glycans in tissue samples and cell cultures.

Fotografia da Praça do Comércio, em Lisboa

Candidaturas ao prémio (versões preliminares dos artigos) até 28 de fevereiro de 2023.

This course aims to explore ways of communicating science to non-specialized audiences, such as policy makers, industry, general public (including students and teachers), through their engagement and participation in citizen science activities.

The objective of this course is to provide students with basic knowledge of R programming, allowing them to manipulate and visualize data with R.

The objective of this course is to provide students with statistical knowledge and tools to manipulate, analyze and visualize biological data with R. Introduction to modeling, simulations and Bayesian statistics.

Under the general framework of Global Change Ecology, the goal of this course is to provide the participants with the most recent and practical knowledge on the use of Functional Diversity. This includes the selection of functional traits and calculation of Functional Diversity Indexes.