Seminário de Física Matemática e Geometria

Quantisation of isomonodromy systems

Sala 6.2.33, FCUL, Lisboa

Por Gabriele Rembado (ETH, Zurique).

Abstract: Given a meromorphic connection on a vector bundle over a Riemann surface, one can consider deformations of its coefficients that do not vary the (extended) monodromy data of the connection. This defines isomonodromic deformations, which in turn constitute the leaves of a nonlinear/Ehresmann connection on a symplectic fibration of moduli spaces of meromorphic connections. In some cases one can encode this isomonodromy connection into time-dependent Hamiltonians such as the Schlesinger Hamiltonians, which control isomonodromic deformations of connections with simple poles on the Riemann sphere.

It has been shown by Reshetikhin and Harnad that a natural deformation quantisation of the Schlesinger system yields the Knizhnik-Zamolodchikov connection in Conformal Field Theory, and in this talk we will explain how to generalise this quantisation procedure to a class of connections with higher order poles on the sphere. The result is a new family of flat (quantum) connections generalising KZ.

GFM - Grupo de Física Matemática
60 Minutos de Ciência "Geoconservação em meio urbano: o que se fez e não se fez"

Dedicada ao património geológico e à sua conservação em meio urbano, recebemos o Professor Doutor Galopim de Carvalho, entusiasta divulgador das geociências e antigo diretor do MUHNAC-ULisboa, em mais uma sessão de 60 Minutos de Ci

Por Reinaldo Pimentel (cE3c - GBA / Island Environmental Risks & Society - IERS).

Por Riccardo Scala (University of Rome 1, “La Sapienza”).

A Associação Ludus e o Departamento de História e Filosofia das Ciências da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa tomaram a iniciativa de organizar regularmente um conjunto de conferências de alto nível.

Doutoramento em História e Filosofia das Ciências

Provas do 3.º ano de Doutoramento.

Doutorando: Catarina Madruga.

Por Yvonne Peters (Manchester University).

Bernardo Pinto de Almeida defende a dissertação "Uma Linguagem de Programação com tipos de sessão independentes do contexto".

Susana Moniz Alves defende a dissertação "Avaliação das condições de liquidez em gestão de pensões em sistemas contributivos e não contributivos".

Kevin Morgado de Sousa defende a dissertação "Pricing American-Style Options Under the Heston Model".

The workshop will focus on various problems dealing with Matrices, like matrix polynomials, low rank perturbations, completion problems and related combinatorics including applications of Matrix Theory in engineering.

Filipa Maria Brum Silva Dias defende a dissertação "O modelo de financiamento das unidades de saúde verticalmente integradas em Portugal: Desafios e Oportunidades".

Sabias que a Accenture aposta na diversidade de backgrounds académicos para carreiras promissoras em Tech?

Ana Cristina Magalhães Vieira defende a tese "Unraveling the genomics of adaptation of Colletotrichum kahawae to Coffea arabica".

João Pedro Almeida Pais defende a tese "Development of new antibiotics against Bacillus anthracis".

Marte 2030 - Ciclo de conversas com os pés assentes em Marte "Sobreviver em Marte"

Por Pedro Machado (IA/Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa) e Isabel Abreu (ITQB-NOVA).

The Seminar of Representation Theory and Related Areas was started in 2010 and emerged from an informal seminar of mathematicians from the Maths Departments of the Universities of Coimbra, Lisboa and Porto, with research interests in Representation Theory of Groups and Algebras, as well as Combin

Curso de Persuasão e Influência

O curso terá uma abordagem bastante prática e num ambiente informal, com conteúdos aplicáveis no dia a dia e contando ainda com feedback individual.

Serão focados 5 temas:

Inês Correia Bagulho defende a dissertação "Reference Tissue Normalization of Prostate MRI with automatic Multi-Organ Deep Learning Pelvis segmentation".

Bárbara Velasco Anes defende a tese "Desafios Químicos e Metrológicos da Alcalinidade Oceânica".

Por Vitor Nunes (Fannie Mae, USA).

Diogo Afonso Carocho de Sousa Costa defende a dissertação "Deteção e caracterização de comunidades em redes de telecomunicações".

Conferências CIUHCT "A Expurgação da Ciência e a Ciência das Expurgações"

Através da publicação periódica do Index Librorum Prohibitorum e de visitas a navios, livrarias e bibliotecas, a Inquisição controlava a venda, posse e leitura de obras proibidas no império português.

Marco António de Sousa e Silva dos Santos Mendes defende a tese "Deformations of Legendrian Curves".

Cláudia Alexandra Cerqueira Fernandes defende a dissertação "A influência da presidência de Trump sobre as séries financeiras americanas".

Raquel Ramos Martins defende a dissertação "Modelos de Notação de Risco de Crédito - Rating de Empresas".