Seminário de Lógica Matemática

Intuitionism, nonstandard arithmetic and functional interpretations (part 2)

Sala 6.2.33, FCUL, Lisboa

Por Bruno Dinis (Universidade de Lisboa, CMAF-CIO).

Abstract: In this two-part talk I will present a bounded modified realizability and a bounded functional interpretation for intuitionistic nonstandard arithmetic in finite types with nonstandard principles. These interpretations are sound and complete and allow to fulfill a three part goal: (i) to obtain constructive content for nonstandard arithmetic via the extraction of bounds on witnesses; (ii) to study proof-theoretic properties of nonstandard arithmetic; (iii) to fill a gap in the literature, being in line with nonstandard methods to analyze compactness arguments.

The functional interpretation presented in this talk is the intuitionistic counterpart of the functional interpretation presented by Ferreira and Gaspar. In fact, by extending Krivine's negative translation and combining it with our intuitionistic functional interpretation one obtains Ferreira and Gaspar's classical functional interpretation for nonstandard arithmetic. Moreover, restricting the realizability and the functional interpretation to the so-called "purely external fragment" one recovers respectively the bounded modified realizability of Ferreira and Nunes and the bounded functional interpretation of Ferreira and Oliva. Our interpretations also bear similarities with a functional interpretation presented by Van den Berg, Briseid and Safarik but replacing finiteness conditions by majorizability conditions.

I will make some remarks concerning the Transfer principle and present versions with truth of both the realizability and the functional interpretation. These versions with truth will allow to introduce the so-called "copies-only method" that allows to give a faster proof of the soundness theorem.

(Joint work with Jaime Gaspar)

CMAF-CIO - Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional

Inês Correia Bagulho defende a dissertação "Reference Tissue Normalization of Prostate MRI with automatic Multi-Organ Deep Learning Pelvis segmentation".

Por Vitor Nunes (Fannie Mae, USA).

Bárbara Velasco Anes defende a tese "Desafios Químicos e Metrológicos da Alcalinidade Oceânica".

Campanha de Solidariedade do Natal aos Reis

Os Serviços Centrais da ULisboa promovem, entre os dias 17 de dezembro e 08 de janeiro, a Campanha de Solidariedade do Natal aos Reis.

Diogo Afonso Carocho de Sousa Costa defende a dissertação "Deteção e caracterização de comunidades em redes de telecomunicações".

Curso de Persuasão e Influência

O curso terá uma abordagem bastante prática e num ambiente informal, com conteúdos aplicáveis no dia a dia e contando ainda com feedback individual.

Serão focados 5 temas:

Cláudia Alexandra Cerqueira Fernandes defende a dissertação "A influência da presidência de Trump sobre as séries financeiras americanas".

Raquel Ramos Martins defende a dissertação "Modelos de Notação de Risco de Crédito - Rating de Empresas".

Marco António de Sousa e Silva dos Santos Mendes defende a tese "Deformations of Legendrian Curves".

Conferências CIUHCT "A Expurgação da Ciência e a Ciência das Expurgações"

Através da publicação periódica do Index Librorum Prohibitorum e de visitas a navios, livrarias e bibliotecas, a Inquisição controlava a venda, posse e leitura de obras proibidas no império português.

Isa Maria Nunes de Matos defende a tese "Gene expression regulation in allopolyploid fish".

Aula proferida pelo Presidente da MULTICARE, Rogério Henriques.

Introdução pelo Diretor de Ciências ULisboa, Luís Carriço, seguida de debate com:

Com o objetivo de assinalar o Ano Europeu do Património Cultural 2018, a Academia de Ciências de Lisboa acolhe o colóquio Matemática e Património Cultural.

Iara de Almeida Ivo defende a dissertação "Optimizing Miniature Electrodes and Current Approaches to EEG Analysis".

André Filipe Neves Vieira defende a dissertação "Solução integrada de suporte ao IT alavancado no paradigma do New IT".

Por Harbir  Antil (George Mason University).

Um Natal fora da Terra

Por Pedro Machado (IA e Ciências ULisboa).

Candidaturas 2019/2020 - Programa Erasmus +

De 1 a 31 de dezembro, candidata-te a um período de estudos ou estágio.

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications. The main emphasis is on the most common form, the “primary scientific paper”, but other forms will be covered.

Por Juha Videman (CAMGSD, Instituto Superior Técnico).

Marte 2030 - Ciclo de conversas com os pés assentes em Marte

Por Nuno Santos (IA/Faculdade de Ciências da Universidade do Porto) e Ricardo Louro (ITQB-NOVA).

Inscrições mediante envio de formulário de inscrição preenchido, acompanhado de comprovativo de pagamento, até 04 de janeiro de 2019 para

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

This course introduces the field of island biogeography, a discipline that has long influenced other research areas such as macroecology, community ecology, evolution and conservation biology.

FameLab Portugal - Eliminatória regional da Faculdade de Ciências

Eliminatória regional de Lisboa - Pavilhão do Conhecimento / Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa | Candidaturas até 21 de dezembro de 2018.

Natural History Collections and Biodiversity

Natural history museums are privileged spaces for seminal research on different subjects of biological sciences such as biodiversity, evolution, ecology, biogeography and taxonomy.