Encontros Scientia

Otters in Neotropical and Mediterranean anthropic landscapes

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por Nuno M. Pedroso (Post-doc researcher CENA/São Paulo University and cE3c collaborator - Conservation Ecology group).

Understanding how natural values persist in anthropic landscapes is essential to assure biodiversity sustainability. Riparian mammals are suitable models to address animal persistence as they face multi-cause anthropic influences: ecological (agriculture, forestry and livestock productions affecting riparian integrity and surrounding habitat permeability) and environmental (pathogenic agents influencing human and wildlife health).
We addressed research and conservation issues (land use change, water availability) as well as emerging concerns (antimicrobial resistance dissemination and water contamination) in anthropic environments in Brazil and in Portugal, using the Neotropical otter (Lontra longicaudis) and Eurasian otter (Lutra lutra) as target species.
Our methods included the assessment of otter distribution in different aquatic environments, stable isotope analyses (to characterize otter diet) and microbiological techniques (applied to otters’ faecal samples), in dry and wet seasons and under different anthropic managements. We also applied interviews to complement otter distribution data and evaluate potential conflicts between the species and fishermen communities in Brazil. We determined the seasonal importance of small reservoirs for otter species and antimicrobial resistance dissemination pathways between environment and wildlife, in Neotropical and Mediterranean realities. We combined the social approach with the ecological data to identify threats and recommend actions for sustainable management of aquatic environments and otter conservation, including educational programs that we applied in Brazil and that might be decisive for conservation efforts in areas of conflict.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Queres inovar o teu currículo e não sabes como?? Queres apostar na tua formação? Então esta é a oportunidade ideal para ti!!

Por Emma Berdan (Department of Marine Sciences, University of Gothenburg, Sweden).

Por Pedro Miranda (FCUL).

A iniciativa pretende perpetuar a fluidez do conhecimento na comunidade da Faculdade de Ciências, bem como reter o interesse dos alunos nos eventos de divulgação científica.

Por Jafar Adibi (Talkdesk - Head of Data Science and AI).

Candidaturas abertas até 28 de fevereiro de 2018.

O 2.º workshop do ScienceIN2Business vai percorrer o caminho do empreendedor desde a ideia até à criação do negócio.

Por Clara Cordeiro (CEAUL & Departamento Matemática, FCT - Universidade do Algarve).

Por Muhammad Ali Khan (FCUP).

Por Pedro Moura (CMAF-CIO, Ciências – ULisboa).

O mundo que nos rodeia é um manancial inesgotável de problemas à espera de serem resolvidos.

Por Alice Soares (Scientific Officer, Data Processing and Forecasting Systems, Weather and Disaster Risk Reduction Services Department, World Meteorological Organization).

A Jerónimo Martins estará presente na FCUL com o evento “Kick Start Your Morning, Kick Start Your Future”.

Apply now for activities assisting start-ups and SMEs.

Candidaturas a decorrer até 02 de março de 2018, mediante preenchimento de formulário disponível em www.bluepharma.pt/innovationaward.

A Universidade de Lisboa atribuirá o título de Doutor Honoris Causa à Professora Doutora Bernadette Bensaude-Vincent, por proposta da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.

Por Daniel Barlet (Inst. Élie Cartan, Lorraine).

Estes cursos breves, dirigidos aos alunos de licenciatura (e mestrado) em Biologia da FCUL, têm como objetivo complementar o seu plano curricular e a oferta já existente para este público-alvo, e decorrem sobretudo aos fins de semana e feriados para evitar sobreposição com

Está a decorrer o período para a apresentação de candidaturas a financiamento no âmbito do Fundo Azul, direcionado a:

A specialized course on the Physics at the Large Hadron Collider is organized by LIP in the framework of the International Doctorate Network in Particle Physics, Astrophysics and Cosmology (IDPASC).

Sessão dirigida aos alunos finalistas de qualquer ciclo de estudos da FCUL.

Entrada livre, mediante inscrição prévia.

Por Paulo Amorim (Instituto de Matemática - Universidade Federal do Rio de Janeiro).

As provas, requeridas por Filipe Medeiros Rosas, decorrem nos dias 08 e 09 de março de 2018.

A Comissão Europeia lançou recentemente uma série de consultas públicas, agregadas por áreas políticas, para a preparação do próximo orçamento europeu a longo prazo, pós-2020 (MFF).