Encontros Scientia

Otters in Neotropical and Mediterranean anthropic landscapes

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por Nuno M. Pedroso (Post-doc researcher CENA/São Paulo University and cE3c collaborator - Conservation Ecology group).

Understanding how natural values persist in anthropic landscapes is essential to assure biodiversity sustainability. Riparian mammals are suitable models to address animal persistence as they face multi-cause anthropic influences: ecological (agriculture, forestry and livestock productions affecting riparian integrity and surrounding habitat permeability) and environmental (pathogenic agents influencing human and wildlife health).
We addressed research and conservation issues (land use change, water availability) as well as emerging concerns (antimicrobial resistance dissemination and water contamination) in anthropic environments in Brazil and in Portugal, using the Neotropical otter (Lontra longicaudis) and Eurasian otter (Lutra lutra) as target species.
Our methods included the assessment of otter distribution in different aquatic environments, stable isotope analyses (to characterize otter diet) and microbiological techniques (applied to otters’ faecal samples), in dry and wet seasons and under different anthropic managements. We also applied interviews to complement otter distribution data and evaluate potential conflicts between the species and fishermen communities in Brazil. We determined the seasonal importance of small reservoirs for otter species and antimicrobial resistance dissemination pathways between environment and wildlife, in Neotropical and Mediterranean realities. We combined the social approach with the ecological data to identify threats and recommend actions for sustainable management of aquatic environments and otter conservation, including educational programs that we applied in Brazil and that might be decisive for conservation efforts in areas of conflict.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Diogo Afonso Carocho de Sousa Costa defende a dissertação "Deteção e caracterização de comunidades em redes de telecomunicações".

Por Vitor Nunes (Fannie Mae, USA).

Curso de Persuasão e Influência

O curso terá uma abordagem bastante prática e num ambiente informal, com conteúdos aplicáveis no dia a dia e contando ainda com feedback individual.

Serão focados 5 temas:

Bárbara Velasco Anes defende a tese "Desafios Químicos e Metrológicos da Alcalinidade Oceânica".

Inês Correia Bagulho defende a dissertação "Reference Tissue Normalization of Prostate MRI with automatic Multi-Organ Deep Learning Pelvis segmentation".

Campanha de Solidariedade do Natal aos Reis

Os Serviços Centrais da ULisboa promovem, entre os dias 17 de dezembro e 08 de janeiro, a Campanha de Solidariedade do Natal aos Reis.

Cláudia Alexandra Cerqueira Fernandes defende a dissertação "A influência da presidência de Trump sobre as séries financeiras americanas".

Raquel Ramos Martins defende a dissertação "Modelos de Notação de Risco de Crédito - Rating de Empresas".

Conferências CIUHCT "A Expurgação da Ciência e a Ciência das Expurgações"

Através da publicação periódica do Index Librorum Prohibitorum e de visitas a navios, livrarias e bibliotecas, a Inquisição controlava a venda, posse e leitura de obras proibidas no império português.

Marco António de Sousa e Silva dos Santos Mendes defende a tese "Deformations of Legendrian Curves".

Aula proferida pelo Presidente da MULTICARE, Rogério Henriques.

Introdução pelo Diretor de Ciências ULisboa, Luís Carriço, seguida de debate com:

Isa Maria Nunes de Matos defende a tese "Gene expression regulation in allopolyploid fish".

Com o objetivo de assinalar o Ano Europeu do Património Cultural 2018, a Academia de Ciências de Lisboa acolhe o colóquio Matemática e Património Cultural.

Inês Nunes Sousa defende a dissertação "Design of an endovascular morcellator for the surgical treatment of Equine Cushing's disease".

Por João Coelho (LOLS, IBEB).

Tânia Sofia Ferreira Gonçalves defende a dissertação "Engineering Silica-based Micro- and Nano- Janus Biocatalytic Motors for Biomedical Applications".

Iara de Almeida Ivo defende a dissertação "Optimizing Miniature Electrodes and Current Approaches to EEG Analysis".

André Filipe Neves Vieira defende a dissertação "Solução integrada de suporte ao IT alavancado no paradigma do New IT".

Por Harbir  Antil (George Mason University).

Ana Rita Dias Marques da Costa defende a dissertação "Use of Social Techniques in the PersonAAL Platform".

Carla Sofia de Almeida Matos Bernardino defende a dissertação "Media4WellBeing: Media nos Estados Emocionais, Bem-Estar e Saúde".

Acácio Manuel Brinco Moreira defende a dissertação "As Music Goes By: Navegação e Visualização Interativa de Músicas em Versões e Filmes ao Longo do Tempo".

Carlos Miguel Ribeiro Duarte defende a dissertação "ISIAAW - Interpretação Semântica de Imagens na Avaliação da Acessibilidade Web".

Um Natal fora da Terra

Por Pedro Machado (IA e Ciências ULisboa).

Candidaturas 2019/2020 - Programa Erasmus +

De 1 a 31 de dezembro, candidata-te a um período de estudos ou estágio.