Encontros Scientia

Otters in Neotropical and Mediterranean anthropic landscapes

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por Nuno M. Pedroso (Post-doc researcher CENA/São Paulo University and cE3c collaborator - Conservation Ecology group).

Understanding how natural values persist in anthropic landscapes is essential to assure biodiversity sustainability. Riparian mammals are suitable models to address animal persistence as they face multi-cause anthropic influences: ecological (agriculture, forestry and livestock productions affecting riparian integrity and surrounding habitat permeability) and environmental (pathogenic agents influencing human and wildlife health).
We addressed research and conservation issues (land use change, water availability) as well as emerging concerns (antimicrobial resistance dissemination and water contamination) in anthropic environments in Brazil and in Portugal, using the Neotropical otter (Lontra longicaudis) and Eurasian otter (Lutra lutra) as target species.
Our methods included the assessment of otter distribution in different aquatic environments, stable isotope analyses (to characterize otter diet) and microbiological techniques (applied to otters’ faecal samples), in dry and wet seasons and under different anthropic managements. We also applied interviews to complement otter distribution data and evaluate potential conflicts between the species and fishermen communities in Brazil. We determined the seasonal importance of small reservoirs for otter species and antimicrobial resistance dissemination pathways between environment and wildlife, in Neotropical and Mediterranean realities. We combined the social approach with the ecological data to identify threats and recommend actions for sustainable management of aquatic environments and otter conservation, including educational programs that we applied in Brazil and that might be decisive for conservation efforts in areas of conflict.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Contribuição para a construção de uma infraestrutura sólida de medições químicas, numa ação a decorrer nos dias 11 e 12 de dezembro de 2017.

A Universidade de Lisboa (ULisboa), com o apoio do Banco Santander Totta, atribui “Prémios Científicos ULisboa/Santander Universidades” anuais, que visam premiar a atividade de investigação científica e incentivar a prática de publicação em revistas internacionais de reconhecida qualidade.

Daniela Filipa da Cruz Freitas defende a dissertação "Novel Fluorescent Cell-Based Sensors for Detection of Viral Pathogens".

Diogo Miguel Branco Silva defende a dissertação "PIQL-Interfaces Persuasivas para uma Vida Saudável".

João Miguel Mendes dos Reis defende a dissertação "American Options under Stochastic Volatility via a Transformation Procedure".

Queres desenvolver as tuas competências linguísticas? Gostarias de conhecer pessoas de várias nacionalidades? Estás à procura de um parceiro tandem para aprender uma nova língua?

Participa no 1.º Encontro Tandem em Ciências!

Nuno Ricardo Raimundo Silva defende a dissertação "A CFO-based model of coningent claims with jump risk".

Ficção Científica, Inteligência Artificial e o futuro da humanidade (e dos robôs) estarão em debate na conversa “Olhares sobre 2001: Odisseia no Espaço de Arthur C. Clarke".

Maria Salomé Coimbra Carmelo defende a dissertação "Data Mining applied to Neurorehabilitation Data".

Patrick Tony Lapa Joaquim defende a dissertação "Avaliação de opções com séries de Fourier".

Joana Correia Pinto defende a dissertação "Desenvolvimento Aplicacional CRM em Modelo Cloud".

Por Nuno Peres (Universidade do Minho).

Por Gabriela Gomes (Liverpool School of Tropical Medicine, UK / Centro de Investigação em Biodiversidade e Recursos Genéticos, Universidade do Porto).

Raquel Maria Vicente Filipe defende a dissertação "Coupled Wiener processes: from single to collective dynamics of active particles".

Inês da Silva Pinto Campos defende a dissertação "Trigonometria: encantos e recantos de uma abordagem didática".

Ana Rita da Silva Ferreira defende a dissertação “Otimização dos serviços de cuidados de saúde: planeamento de cirurgias eletivas em hospitais públicos".

As Conferências do CIUHCT são um ciclo de palestras organizados anualmente pelo CIUHCT sobre assuntos de História das Ciências e da Tecnologia.

Por Henrique Leitão e Joaquim Alves Gaspar (FCUL).

Pode a matemática ajudar a resolver os problemas do Turismo?

Por César Rodrigo (Academia Militar, CMAF-CIO, CINAMIL).

Esta sessão conta com a participação de Cristina Branquinho (Ce3c, FCUL),  Luísa Nogueira (CCDR-LVT), Jorge Maia Alves (FCUL), André Borges (aluno FCUL) e moderados por Ricardo Trigo (IDL, FCUL).

O concerto conta com a presença da Orquestra Académica da Universidade de Lisboa, do Coro da Universidade de Lisboa, do Coro de Câmara do Instituto Gregoriano de Lisboa e do Coro Essence Voices.