Course

Geometric Aspects of Model Theory

Sala 6.2.33, FCUL, Lisboa

Por Boris Zilber, University of Oxford

I. Principles of geometric stability theory and classication of formal theories
1. dimensions and ranks
2. saturation and homogeneity
3. types: syntactic and Galois
4. beyond first-order languages
5. the landscape of mathematics and the classication grid

II. Algebra/geometry and syntax/semantics dualities
1. the idea of co-ordinatisation in geometry and model theory
2. the trichotomy principle and the special role of fields (ACF, RCF, DCF,...)
3. manifold, varieties, charts and ringed spaces
4. affine algebras and ane varieties: algebraic syntax and geometric semantics
5. principles of non-commutative geometry: quantum algebras and quantum Zariski geometries
6. schemes and varieties in algebraic geometry via syntax and semantics

III. Positive model theory
1. languages and formulas in PMT
2. the generalised Zariski topology
3. morphisms in PMT
4. model completeness

The course will take place on Mondays, from 3:30pm to 5pm in room C6.2.33 of Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa (aprox. 10 hour course). The first session is in October 14. [Please notice that some Mondays may be skipped and other special arrangements can be made. Please get in touch with Mário Edmundo at for extra information.]

O programa inclui:

Atacama Large Millimeter/submillimeter Array (ALMA)

Sean Dougherty, diretor do Observatório ALMA, encontra-se de visita ao Centro Português de Competências para o ALMA (PACE) e realizará um seminário extraordinário em Ciências ULisboa, inserido no ciclo de seminários do Departamento de Física.

João Carlos Ferreira Paulo Paulino defende a dissertação "Fiddler crabs impact the structure of the benthic macroinvertebrate community and the spatial distribution of foraging shorebirds in tropical intertidal mudflats".

Imagem ilustrativa do Mestrado em História e Filosofia das Ciências

Por Miguel Cardador Teixeira.

Tema da Tese "A Coleção Portela-Gomes: Práticas, Pessoas e Instituições de Medicina e Saúde em Portugal e Angola, 1960-1970".

Ana Marta Fernandes Bica defende a dissertação "Single-cell transcriptomics in unravelling the molecular complexity of immunity in human disease".

Júri das provas:

Por Saghir Bashir (Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa).

João Miguel Vila Antunes defende a dissertação "A Chatbot for Automatic Question Answering in the Information Technology Domain”.

Por Hugo Tavares (CMAFcIO e FCUL).

Cartaz do Colóquio de Matemática

Creative Minds Contest- Sciences Research Days 2019

Ciências welcomes multidisciplinary groundbreaking research ideas.
Those that you never dared to suggest! And those you are asking collaboration for.

Por Helena Serrano (eChanges-cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais / grupo eChanges - Ecology of environmental Changes).

Por Lifeng Liu (Investigador do International Iberian Nanotechnology Laboratory).

Advanced water splitting catalysts

David Carriço Teixeira defende a dissertação "Understanding ALS patients using Semantic Similarity".

Júri das provas:

Por Lucio Boccardo (Sapienza Università di Roma).

Pedro Delgado Coelho defende a dissertação "Análise Geográfica dos Custos em Saúde".

Orientação: Maria Teresa Alpuim, Marli Andreia Monteiro de Amorim

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título, dia, hora, local e entidades intervenientes)

Are you a ULisboa student and do you consider yourself a problem solver? Do you want to know more about innovation and entrepreneurship and experience it hands on?

The ‘Biology and Ecology of Global Changes’ PhD programme is a postgraduate international programme involving the Universities of Aveiro and Lisbon, supported by the Foundation for Science and Technology and with the collaboration of CESAM - the Centre for Environmental and Mar

VI Feira da Matemática

Dois dias repletos de atividades científicas, culturais e educativas dirigidas a todos os públicos.

Logótipo do Programa Interreg Sudoe, sobre um fundo branco

O Programa Interreg Sudoe apoia o desenvolvimento regional no sudoeste da Europa, financiando projetos transnacionais através do Fundo FEDER.  Assim, promove a cooperação transn

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título, dia, hora, local e orador)

Por Fernando Buitrago (IA - Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço).

As provas, requeridas por Isabel Alexandra Martinho Franco Trigo, decorrem nos dias 28 e 29 de outubro de 2019.

João Noronha Gamito Trigo de Sousa defende a dissertação "Optimizing the reproductive development of the sea cucumber Holothuria (Panningoturia) forskali Delle Chiaje, 1823 in captivity: advances for the species’ aquaculture".

Catarina Ferreira da Costa defende a dissertação "An innovative strategy for cell-based therapeutic neovascularization: the use of angiogenic microniches in an experimental model of hindlimb ischemia".

No âmbito das comemorações do IYPT2019, o Departamento de Química e Bioquímica de Ciências ULisboa convida as escolas secundárias a participar num Congresso sob o tema “O que existe no meu mundo” que irá englobar comunicações orais ou em painel e quizzes

Ciências Research Day - Save the Date

A melhor Ciência faz-se em CIÊNCIAS!

An opportunity for faculty researchers to share their work with the in and out community. Spark your curiosity and your imagination. SAVE THE DATE!

Duarte Miguel Carvalho Bettencourt defende a dissertação "Avaliação de Opções Barreira sob Volatilidade Estocástica".