BioISI Research Seminar

Unobserved heterogeneity in demography, epidemiology, ecology, and microbiology…

Sala 2.4.16, FCUL, Lisboa

Por Gabriela Gomes (Liverpool School of Tropical Medicine, UK / Centro de Investigação em Biodiversidade e Recursos Genéticos, Universidade do Porto).

Unobserved heterogeneity was introduced in 1920 as an individual hazard modifier. The concept was termed frailty in demography to describe variation in individual longevity (by Vaupel and co-authors in 1979), and has been incorporated in widespread methods for survival analysis. As the frailest individuals are removed earlier from a heterogeneous group, mean hazards appear to decrease over time – cohort selection – leading to some of the most elusive effects in population sciences. Despite the accumulation of documented fallacies induced by cohort selection, the issue remains largely overlooked. I will expose the ubiquity of the phenomenon with examples of current interest in epidemiology, ecology, and microbiology: (1) Vaccines appear less effective in high-incidence settings. Are they, really? (2) What is the real effect of Wolbachia on mosquito susceptibility to dengue viruses? (3) As populations of bacteria are exposed to antibiotics, their mortality rates decline. Has cohort selection been considered? If time allows, I will discuss some implications of cohort selection in quantitative genetics.

BioISI - Instituto de Biossistemas e Ciências Integrativas

Queres inovar o teu currículo e não sabes como?? Queres apostar na tua formação? Então esta é a oportunidade ideal para ti!!

Por Emma Berdan (Department of Marine Sciences, University of Gothenburg, Sweden).

Por Pedro Miranda (FCUL).

A iniciativa pretende perpetuar a fluidez do conhecimento na comunidade da Faculdade de Ciências, bem como reter o interesse dos alunos nos eventos de divulgação científica.

Por Jafar Adibi (Talkdesk - Head of Data Science and AI).

Candidaturas abertas até 28 de fevereiro de 2018.

O 2.º workshop do ScienceIN2Business vai percorrer o caminho do empreendedor desde a ideia até à criação do negócio.

Por Clara Cordeiro (CEAUL & Departamento Matemática, FCT - Universidade do Algarve).

Por Muhammad Ali Khan (FCUP).

Por Pedro Moura (CMAF-CIO, Ciências – ULisboa).

O mundo que nos rodeia é um manancial inesgotável de problemas à espera de serem resolvidos.

Por Alice Soares (Scientific Officer, Data Processing and Forecasting Systems, Weather and Disaster Risk Reduction Services Department, World Meteorological Organization).

A Jerónimo Martins estará presente na FCUL com o evento “Kick Start Your Morning, Kick Start Your Future”.

Apply now for activities assisting start-ups and SMEs.

Candidaturas a decorrer até 02 de março de 2018, mediante preenchimento de formulário disponível em www.bluepharma.pt/innovationaward.

A Universidade de Lisboa atribuirá o título de Doutor Honoris Causa à Professora Doutora Bernadette Bensaude-Vincent, por proposta da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.

Por Daniel Barlet (Inst. Élie Cartan, Lorraine).

Estes cursos breves, dirigidos aos alunos de licenciatura (e mestrado) em Biologia da FCUL, têm como objetivo complementar o seu plano curricular e a oferta já existente para este público-alvo, e decorrem sobretudo aos fins de semana e feriados para evitar sobreposição com

Está a decorrer o período para a apresentação de candidaturas a financiamento no âmbito do Fundo Azul, direcionado a:

A specialized course on the Physics at the Large Hadron Collider is organized by LIP in the framework of the International Doctorate Network in Particle Physics, Astrophysics and Cosmology (IDPASC).

Sessão dirigida aos alunos finalistas de qualquer ciclo de estudos da FCUL.

Entrada livre, mediante inscrição prévia.

Por Paulo Amorim (Instituto de Matemática - Universidade Federal do Rio de Janeiro).

As provas, requeridas por Filipe Medeiros Rosas, decorrem nos dias 08 e 09 de março de 2018.

A Comissão Europeia lançou recentemente uma série de consultas públicas, agregadas por áreas políticas, para a preparação do próximo orçamento europeu a longo prazo, pós-2020 (MFF).