BioISI Research Seminar

Unobserved heterogeneity in demography, epidemiology, ecology, and microbiology…

Sala 2.4.16, FCUL, Lisboa

Por Gabriela Gomes (Liverpool School of Tropical Medicine, UK / Centro de Investigação em Biodiversidade e Recursos Genéticos, Universidade do Porto).

Unobserved heterogeneity was introduced in 1920 as an individual hazard modifier. The concept was termed frailty in demography to describe variation in individual longevity (by Vaupel and co-authors in 1979), and has been incorporated in widespread methods for survival analysis. As the frailest individuals are removed earlier from a heterogeneous group, mean hazards appear to decrease over time – cohort selection – leading to some of the most elusive effects in population sciences. Despite the accumulation of documented fallacies induced by cohort selection, the issue remains largely overlooked. I will expose the ubiquity of the phenomenon with examples of current interest in epidemiology, ecology, and microbiology: (1) Vaccines appear less effective in high-incidence settings. Are they, really? (2) What is the real effect of Wolbachia on mosquito susceptibility to dengue viruses? (3) As populations of bacteria are exposed to antibiotics, their mortality rates decline. Has cohort selection been considered? If time allows, I will discuss some implications of cohort selection in quantitative genetics.

BioISI - Instituto de Biossistemas e Ciências Integrativas

Ficção Científica, Inteligência Artificial e o futuro da humanidade (e dos robôs) estarão em debate na conversa “Olhares sobre 2001: Odisseia no Espaço de Arthur C. Clarke".

Maria Salomé Coimbra Carmelo defende a dissertação "Data Mining applied to Neurorehabilitation Data".

Queres desenvolver as tuas competências linguísticas? Gostarias de conhecer pessoas de várias nacionalidades? Estás à procura de um parceiro tandem para aprender uma nova língua?

Participa no 1.º Encontro Tandem em Ciências!

Diogo Miguel Branco Silva defende a dissertação "PIQL-Interfaces Persuasivas para uma Vida Saudável".

João Miguel Mendes dos Reis defende a dissertação "American Options under Stochastic Volatility via a Transformation Procedure".

Nuno Ricardo Raimundo Silva defende a dissertação "A CFO-based model of coningent claims with jump risk".

Patrick Tony Lapa Joaquim defende a dissertação "Avaliação de opções com séries de Fourier".

Inês da Silva Pinto Campos defende a dissertação "Trigonometria: encantos e recantos de uma abordagem didática".

Joana Correia Pinto defende a dissertação "Desenvolvimento Aplicacional CRM em Modelo Cloud".

Raquel Maria Vicente Filipe defende a dissertação "Coupled Wiener processes: from single to collective dynamics of active particles".

Por Nuno Peres (Universidade do Minho).

Por Henrique Leitão e Joaquim Alves Gaspar (FCUL).

Pode a matemática ajudar a resolver os problemas do Turismo?

Por Nuno M. Pedroso (Post-doc researcher CENA/São Paulo University and cE3c collaborator - Conservation Ecology group).

As Conferências do CIUHCT são um ciclo de palestras organizados anualmente pelo CIUHCT sobre assuntos de História das Ciências e da Tecnologia.

Ana Rita da Silva Ferreira defende a dissertação “Otimização dos serviços de cuidados de saúde: planeamento de cirurgias eletivas em hospitais públicos".

Esta sessão conta com a participação de Cristina Branquinho (Ce3c, FCUL),  Luísa Nogueira (CCDR-LVT), Jorge Maia Alves (FCUL), André Borges (aluno FCUL) e moderados por Ricardo Trigo (IDL, FCUL).

Por Imme Van Den Berg (Universidade de Évora).

Por César Rodrigo (Academia Militar, CMAF-CIO, CINAMIL).

O concerto conta com a presença da Orquestra Académica da Universidade de Lisboa, do Coro da Universidade de Lisboa, do Coro de Câmara do Instituto Gregoriano de Lisboa e do Coro Essence Voices.