A touch of non-linearity: mesoscale swimmers and active matter in fluids

Transmissão através de Videoconferência

Por Daphne Klotsa (Department of Applied Physical Sciences, The University of North Carolina at Chapel Hill).

Living matter, such as biological tissue, can be seen as a nonequilibrium hierarchical assembly of assemblies of smaller and smaller active components, where energy is consumed at many scales. The functionality and versatility of such living or “active-matter” systems render it a promising candidate to study and to synthetically design. While many active-matter systems reside in fluids (solution, blood, ocean, air), so far, studies that include hydrodynamic interactions have focused on microscopic scales in Stokes flows, where the active particles are <100μm and the Reynolds number, Re <<1. At those microscopic scales viscosity dominates and inertia can be neglected. However, what happens as swimmers slightly increase in size (say ~0.1mm-100cm) or as they form larger aggregates and swarms? The system then enters the intermediate Reynolds regime where both inertia and viscosity play a role, and where nonlinearities in the fluid are introduced. In this talk, I will present a simple model swimmer used to understand the transition from Stokes to intermediate Reynolds numbers, first for a single swimmer, then for pairwise interactions and finally for collective behavior. We show that, even for a simple model, inertia can induce hydrodynamic interactions that generate novel phase behavior, steady states and transitions.

Zoom links:

Topic: CFTC weekly seminar

Time: Apr 13, 2021 04:00 PM Lisbon

Join from PC, Mac, Linux, iOS or Android

Or iPhone one-tap:  308804188,83469221372# or 308810988,83469221372#

Or Telephone:

Dial: +351 308 804 188 (Portugal Toll) or +351 308 810 988 (Portugal Toll)

Meeting ID: 834 6922 1372

International numbers available

CFTC - Centro de Física Teórica e Computacional
Fotografia de investigador, acompanhada do título do evento

Um dia dedicado à promoção da oferta formativa de mestrados e pós-graduações de Ciências.

Vem desenvolver a tua expressão oral com o auxílio de exercícios teatrais.

Ten Minutes Talk with the PhD students in Informatics, com Diana Sousa (LASIGE, DI-FCUL).

Conferência do Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais, por Francisco Dionísio (EE-cE3c).

Solid Earth Seminar, por Henrique Duarte (Geosurveys, Consultores em Geofísica).

Por Rafael Izbicki (Federal University of São Carlos, Brazil).

Logótipo da iniciativa

"Património e divulgação em Paleontologia" é o tema escolhido para esta edição do EJIP.

Pormenor da Exposição "Formas & Fórmulas" (Ciências, out2016-mar2017)

A sessão tem como objetivo apresentar o programa doutoral, os cursos doutorais abertos em 2021/2022, os temas para tese e seus orientadores.

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Marjolein Dijkstra (Utrecht University, The Netherlands).

Lisbon Webinar in Analysis in Differential Equations, por Simone Di Marino (Università di Genova).

Logótipo do ciclo de webinars, sobre um fundo branco

At AppEEL, we aim to advance the study of evolution from an inter- and transdisciplinary approach and to identify how biological evolutionary theories can be applied to the epistemological, sociocultural and linguistic domains.

Geometry Webinar, por Stéphane Guillermou (CNRS, Univ. Grenoble).

Capa do livro "O Triunfo dos Jardins"

Lançamento do livro "O Triunfo dos Jardins - O pelouro dos Passeios e Arvoredos de Lisboa (1840-1900)", de Ana Duarte Rodrigues (Ciências ULisboa).

O principal objetivo deste evento consiste em dotar e atualizar os formandos para as características comportamentais da Perturbação do Espectro do Autismo, assim como para o impacto desta nas diferentes áreas da vida do estudante do Ensino Superior.

Colóquio de Matemática, por Jorge Buescu (DM-FCUL e CMAFcIO).

Lista de Universidades

Candidaturas até 21 de maio de 2021 (mobilidade no 1.º semestre).

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Daniele Molinini (CFCUL/GI1).

Logótipo do Voluntariado em Ciências e prazo de candidatura

Candidaturas de 10 a 25 de maio de 2021.

Evento de promoção da investigação na área da Estatística junto dos alunos de Licenciatura e de 1.º ano de Mestrado.

A mostly practical course, offering an overview on different community ecology and macroecological methods and software.

Logótipo da conferência, sobre um fundo branco

THE meeting place for Mobility Management practitioners and experts all over Europe.

An overview of the different ways to measure biodiversity, and provides tips for the stratification of primary biodiversity data and the construction of variables that describe its various facets.

Título e data do evento

An overview of recent developments and applications of the algebraic and analytic theory of D-modules.

This course aims at enabling the participants to use different methods to measure the impacts of pollutants on ecosystems.

How to predict the three-dimensional structure of nucleic acid and proteins from their sequence and use the acquired knowledge to improve or create new methodologies in molecular biology research and diagnostics?