Encontros Scientia

Characterizing dietary niches with stable isotope fingerprinting of amino acids

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

By Thomas Larsen (Max Planck Institute for the Science of Human History, 07745 Jena, Germany).

Characterizing the diet and habitat niches of consumers is critical for understanding patterns in competition and functional redundancy, and ultimately food web resilience in a rapidly changing world. However, prevailing biomarker methods frequently do not reach the necessary resolution to integrate structural and functional food web changes at the species level. To close this gap, ecologists are increasingly turning to compound specific isotope analysis. Carbon isotopes (d13C) of amino acids is a particularly promising biomarker for tracking the origins and fate of food sources in highly dynamic systems. Amino acids are among the major conduits of organic carbon in food webs, and well suited as a source tracer because metazoans cannot synthesize the carbon backbones of about half of the 20 protein amino acids de novo, depending instead on essential amino acids (EAA) from food sources or bacterial symbionts. In addition, it is possible to identify the biosynthetic origins of EAA in consumers because algae, bacteria, fungi and vascular plants each generate unique d13CEAA patterns or fingerprints that are passed on to consumer with no or little isotope fractionation. Thus, by analysing d13CEAA, ecologists can circumvent the problem of variable and unknown isotopic fractionation during trophic transfer. In this seminar, I will present some applications of compound specific isotope analysis in both marine and terrestrial systems, and discuss both the promises and challenges associated with it.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Seminário de Lógica Matemática, por Luis Pereira (Universidade de Lisboa).

Cartaz da iniciativa

Sessão de esclarecimento sobre o Laboratório de Cidadãos “Peças de Jardim”.

Fotografia da oradora e identificação do evento

Talk @LASIGE, com Diana Costa (LASIGE).

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por Miguel Zilhão (CENTRA - Center for Astrophysics and Gravitation, Instituto Superior Técnico).

BioISI Research Seminar, por Sophie Jackson (University of Cambridge, UK).

Imagem ilustrativa do evento (saúde e medicina)

A participação nos eventos é gratuita, mediante inscrição prévia.

Logótipo dos 100 anos da criação da licenciatura em Engenharia Geográfica/Geoespacial

A participação no evento é gratuita, mediante inscrição obrigatória até 12 de outubro de 2021.

Logótipo do consórcio e imagem de pessoa a usar máscara

2.ª Conferência Anual Lisbon Living + tem como objetivo reunir a academia, a saúde, a sociedade e os setores de inovação e tecnologia para analisar os impactos da pandemia COVID-19 em Portugal e recolher lições para o futuro.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications.

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Anna Ciaunica (CFCUL/GI2).

Research at the Faculty of Sciences

Save the date: 27 October 2021!

Seminário conjunto do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Kristen Campbell (University of Colorado Anschutz Medical Campus, USA).

Geometry Webinar, por Giosuè Muratore (CMAFcIO).

Logótipo da IAESTE, sobre uma fotografia da cidade de Edimburgo

Candidaturas online de 01 a 31 de outubro 2021.

Imagem alusiva ao Concerto e Conferência

Concerto e conferência pela Orquestra Metropolitana de Lisboa.

Imagem ilustrativa do programa, acompanhada do respetivo título

Um programa de aceleração de ideias e negócios, promovido pela redeSaúde, com candidaturas até 15 de outubro de 2021.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communicating science to non-specialized audiences, including, but not exclusive to, public and private stakeholders, students and teachers, and media professionals.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The course aims at providing an introduction to stable isotopes ratios as tools to understand global, ecosystem and community level bio/geo cycles; light isotopes: H, N, C, O and S isotopes, geo cycles and ecological significance; sampling and analytical methodologies in stable isotope analysis.

This course aims to evidence the importance of natural history collections for the study of biodiversity, to show new tools and approaches to extract and disseminate biodiversity data from natural history collections and to increase awareness of young researchers for the scientific and cultural value of Natural History Museums.

Conversa com Galopim de Carvalho.

EvoS aims at turning evolutionary theory into a common language to areas that pertain to the natural world, including human affairs.