Encontros Scientia

Interaction between migration and adaptation: what can we learn from genomes?

Sala 2.2.21, FCUL, Lisboa

Por Vítor Sousa (EG-cE3c).

Currently, due to next generation sequencing (NGS) technologies, evolutionary biology and ecology are entering the genomics era. Today, we can obtain data not only from present-day samples from different geographic regions but also from ancient DNA at different time points. Such spatio-temporal data hold the potential to quantify the importance of different evolutionary processes shaping the current genomic diversity, which can help us predict how species will respond to future environmental and climatic changes. We are developing flexible methods to analyse genome-wide data to test alternative hypothesis and infer relevant parameters, such as historical migration rates, past population sizes and times of divergence. I will focus on quantifying past gene flow levels due to migration and dispersal events, and on the interaction of gene flow with natural selection. I will exemplify how models and simulations offer us the possibility to interpret genome-wide patterns, and learn about the roles of demography and natural selection in the structuring of natural populations.

I will discuss the application of these methods to different fundamental questions in evolutionary biology, ranging from population divergence in agro-forestry pest insects, to inferring human demographic history with modern and ancient DNA.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

BioISI Research Seminar, por Sophie Jackson (University of Cambridge, UK).

Seminário Helena Avelar de Astronomia e Astrologia Antiga, por Dorian Gieseler Greenbaum (University of Wales Trinity St David).

Imagem ilustrativa do evento (saúde e medicina)

A participação nos eventos é gratuita, mediante inscrição prévia.

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Louis D'Eramo (CERN).

Encontro Scientia, por Pedro Pinho (EChanges - cE3c).

Universidade de Lisboa

Nesta feira, os estudantes terão a oportunidade de conhecer a ULisboa, ouvir e interagir com oradores que fazem parte da nossa Universidade e esclarecer todas as suas dúvidas sobre como vir estudar para Portugal.

We are living through a new phase in human development where much of everyday life – at least in the most technologically developed parts of the world – has come to depend upon our interaction with “smart” artefacts.

Logótipo do consórcio e imagem de pessoa a usar máscara

2.ª Conferência Anual Lisbon Living + tem como objetivo reunir a academia, a saúde, a sociedade e os setores de inovação e tecnologia para analisar os impactos da pandemia COVID-19 em Portugal e recolher lições para o futuro.

Logótipo dos 100 anos da criação da licenciatura em Engenharia Geográfica/Geoespacial

A participação no evento é gratuita, mediante inscrição obrigatória até 12 de outubro de 2021.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications.

Seminário de Lógica Matemática, por Bruno Jacinto (Universidade de Lisboa).

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Anna Ciaunica (CFCUL/GI2).

Seminário conjunto do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Kristen Campbell (University of Colorado Anschutz Medical Campus, USA).

Research at the Faculty of Sciences

Participation is free but prior registration is suggested.

Hi-Phi Seminar, por Nathalie Gontier (Ciências ULisboa, CFCUL) e Luís Tirapicos (Ciências ULisboa, CIUCHT).

Geometry Webinar, por Giosuè Muratore (CMAFcIO).

Logótipo da IAESTE, sobre uma fotografia da cidade de Edimburgo

Candidaturas online de 01 a 31 de outubro 2021.

Imagem alusiva ao Concerto e Conferência

Concerto e conferência pela Orquestra Metropolitana de Lisboa.

Imagem ilustrativa do programa, acompanhada do respetivo título

Um programa de aceleração de ideias e negócios, promovido pela redeSaúde, com candidaturas até 15 de outubro de 2021.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communicating science to non-specialized audiences, including, but not exclusive to, public and private stakeholders, students and teachers, and media professionals.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The course aims at providing an introduction to stable isotopes ratios as tools to understand global, ecosystem and community level bio/geo cycles; light isotopes: H, N, C, O and S isotopes, geo cycles and ecological significance; sampling and analytical methodologies in stable isotope analysis.