A new Era in Exotic Nuclear Physics: FAIR

Auditório do 3Is, Lisboa

Por Daniel Galaviz (FCUL/LIP).

FAIR, the Facility for Antiprotons and Ion Research, is the major upgrade of the present GSI facility located at the city of Darmstadt, in Germany, and is a unique facility at the forefront of research with radioactive beams in the heart of Europe. In this facility, fundamental questions of the evolution of the universe, the structure of matter and its building blocks will be studied, using radioactive beams with unprecedented intensities allowing the production of very exotic isotopes for the first time. FAIR is built around four pillars: PANDA, CBM, APPA and NUSTAR.

Within NUSTAR (the pillar focusing on fundamental Nuclear Structure, Astrophysics and Reactions), LIP is presently involved in the R3B experiment, which is devoted to the study of Reactions with Relativistic Radioactive Beams. LIP has contributed to both detector developments and data analysis. During the talk I will focus on our contribution towards the R&D of two of the main detectors of the future experimental setup, the electromagnetic calorimeter CALIFA, and the neutron Time of Flight detector NeuLAND. In addition, we have concentrated our efforts in the study of reactions of neutron halo nuclei on protons in inverse kinematics, improving the understanding of reaction mechanisms at relativistic energies and insights of the interaction between nucleons.

Presently, the FAIR-0 Phase constitutes the first series of experiments using the upgraded detector setup, allowing the investigation of unexplored regions of the nuclear chart. I would like to show some of the adventures we are facing in exotic nuclear physics... come and see for yourself.

LIP - Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas

Vanessa Sofia Alegria Mendonça defende a tese "Functioning of coastal food webs - intertidal rock pools as a case-study".

Curso de introdução ao software R, lecionado em 4 módulos a decorrer nos dias 28 de janeiro e 4, 11 e 18 de fevereiro.

Programa:

By Steve Perlman (University of Victoria, Canada).

Título do evento, sobre uma fotografia de uma aluna a utilizar binóculos

A Universidade de Lisboa preparou diversas atividades para te ajudar a perceber qual o teu futuro profissional. Vem descobrir a ULisboa!

Ana Sofia Ribeiro de Oliveira defende a dissertação "How high and low nesting season densities affect the patterns of nest site preferences and nest site fidelity of Caretta caretta, on Maio island, Cape Verde".

Mesa redonda com a participação de Ana Margarida Nunes (CIUHCT), Cristina Luís (CIUHCT), Davide Vecchi (CFCUL, GI2), Lorenzo Baravalle (CFCUL, GI2), Mara Almeida (CFCUL, GI3), Maurizio

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de informações diversas (título, orador, dia, hora e local)

Apresentação por Bruno Jacinto (CFCUL) no âmbito do “Reasoning Seminar” do CFCUL.

Organização: António Zilhão (CFCUL).

Joana Isabel Alves Martins defende a dissertação "Produção de lípidos através da levedura Rhodosporidium toruloides NCYC921 a partir de biomassa lenhocelulósica de Miscanthus sp.".

Joana Maria dos Reis Franco Cruz defende a tese "Copepod communities and secondary production in Portuguese coastal waters".

By Gonçalo Pereira da Rosa (IERS - cE3c/GBA).

VIDEOCONFERENCE.

Days in Logic will take place in Lisbon (FCUL) in January 30 and 31 and in the morning of February 1, 2020.

Diogo da Costa Garcia defende a dissertação "Estudo de um Sistema de Energia Sustentável na Ilha do Pico".

Membros do Júri:

Fotografia de alunos

A Universidade de Lisboa promove o Dia Aberto M23, um evento que pretende aproximar o público adulto do meio universitário.

David García-García defende a tese "Schur Averages in Random Matrix Ensembles".

Inês Caseiro Dias defende a dissertação "Interações entre cetáceos e a pesca de cerco em Portugal Continental: o que mudou com as alterações da comunidade de pequenos peixes pelágicos".

Júri das provas:

Sara Cristina Conde Rodrigues defende a dissertação "Avaliação dos efeitos citotóxicos em Saccharomyces cerevisiae exposta a cianotoxinas".

Por Gonçalo Oliveira (Universidade Federal Fluminense - UFF).

Imagem ilustrativa dos concursos (mãos, solo e plantas), sobre um fundo verde marinho, acompanhada do título e logótipos da Câmara Municipal de Lisboa e da Lisboa Capital Verde Europeia 2020

No âmbito da programação da Lisboa Capital Verde Europeia 2020, foram criados diversos concursos dirigidos à Comunidade Escolar.

Logótipo Portugal 2020, sobre um fundo branco

No âmbito do Portugal 2020 encontra-se a decorrer o prazo de candidatura ao Sistema de Incentivos à Investigação e Desenvolvimento Tecnológico (SI I&DT) para projetos a desenvolver em Copromoção no âmbito da I&D Empresarial.

Jorge Filipe Pereira Henriques defende a tese "Intraspecific variation in funcional traits in the wolf spider Lycosa fasciiventris: Implications for trophic cascades".

By Pedro Pinto (Technische Universitat Darmstadt).

We begin with an introduction to R and provide a protocol for data exploration to avoid common statistical problems. We will discuss how to detect outliers, deal with collinearity and transformations.

Catarina Almeida de Albuquerque defende a dissertação "Detection and characterization of Dichelobacter nodosus from sheep with different clinical manifestations of Ovine Footrot".