A new Era in Exotic Nuclear Physics: FAIR

Auditório do 3Is, Lisboa

Por Daniel Galaviz (FCUL/LIP).

FAIR, the Facility for Antiprotons and Ion Research, is the major upgrade of the present GSI facility located at the city of Darmstadt, in Germany, and is a unique facility at the forefront of research with radioactive beams in the heart of Europe. In this facility, fundamental questions of the evolution of the universe, the structure of matter and its building blocks will be studied, using radioactive beams with unprecedented intensities allowing the production of very exotic isotopes for the first time. FAIR is built around four pillars: PANDA, CBM, APPA and NUSTAR.

Within NUSTAR (the pillar focusing on fundamental Nuclear Structure, Astrophysics and Reactions), LIP is presently involved in the R3B experiment, which is devoted to the study of Reactions with Relativistic Radioactive Beams. LIP has contributed to both detector developments and data analysis. During the talk I will focus on our contribution towards the R&D of two of the main detectors of the future experimental setup, the electromagnetic calorimeter CALIFA, and the neutron Time of Flight detector NeuLAND. In addition, we have concentrated our efforts in the study of reactions of neutron halo nuclei on protons in inverse kinematics, improving the understanding of reaction mechanisms at relativistic energies and insights of the interaction between nucleons.

Presently, the FAIR-0 Phase constitutes the first series of experiments using the upgraded detector setup, allowing the investigation of unexplored regions of the nuclear chart. I would like to show some of the adventures we are facing in exotic nuclear physics... come and see for yourself.

LIP - Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas
Imagem ilustrativa do evento, acompanhada do respetivo título, oradores, dia, hora, link e logótipos das entidades organizadoras

Desta vez, o Espaço é todo seu.

Descubra mais sobre o Universo, colocando as suas próprias perguntas a um painel de cinco investigadores do Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço (IA).

Speaker: Maria Colombo (École Polytechnique Fédérale de Lausanne).

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de informações adicionais (título e data)

Dia Aberto de Ciências 2020 realiza-se no dia 3 de junho e será, pela primeira vez, integralmente realizado onlineInscrições até dia 31 de maio.

Imagem ilustrativa dos cursos avançados cE3c 2019/2020

Objectives: provide students with basic knowledge of R programming, allowing them to manipulate and visualize data with R.

More information available here.

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa relativo ao novo Coronavírus (COVID-19).

Imagem ilustrativa dos cursos avançados cE3c 2019/2020

Objectives: provide students with statistical knowledge and tools to manipulate, analyze and visualize biological data with R. Introduction to modeling, simulations and Bayesian statistics.

Fotografia de auditório de Ciências ULisboa

Apresentações de João Cordovil (Centro de Filosofia das Ciências da Universidade de Lisboa / Ciências ULisboa) e Diana Barbosa (Comcept - Comunidade Céptica Portuguesa).

Imagem alusiva à Escola de Verão de Energia

Face à emergência da pandemia da COVID-19, a 6.ª edição da Escola de Verão de Energia da Faculdade de Ciências da ULisboa, prevista para 6 a 10 de julho de 2020, será adiada para data a definir em 2021.

International Colloquium – Biology of the Soricidae

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, na sequência das orientações da Direção-Geral de Saúde e das recomendações por parte da Reitoria da Universidade de Lisboa, relativamente ao novo Coronavírus (CO

Imagem ilustrativa do prémio (fotografia de rosto de um jovem, metade humana e metade "computorizada", acompanhada do título da iniciativa e do slogan "Um Milhão para a Inovação"

Candidaturas a decorrer até ao dia 15 de julho de 2020.

IN3+  | Um Milhão para a Inovação.

O prémio IN3+ destina-se a todos os investigadores pertencentes às entidades que integram a Rede Inovação INCM.

Fotografia de uma formação rochosa

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, na sequência das orientações da Direção-Geral de Saúde e das recomendações por parte da Reitoria da Universidade de Lisboa, relativamente ao novo Coronavírus (COVID-1

Logótipo do evento, sobre um fundo branco

New date: September 14th-16th, 2020.

Logótipo do evento, acompanhado da nova data de realização

Ciências ULisboa associa-se ao maior evento mundial sobre inovação para a sustentabilidade - “The Planetiers World Gathering” - que terá lugar no Altice Arena entre 21 e 23 de outubro de 2020, sob os auspícios da

Fotografia de caminhantes numa montanha

Programa de Formação Contínua de Professores do Ensino Básico (3.º ciclo) e Secundário, grupos 420 e 520.

New date: 30 August - 03 September 2021.

This conference is the 22nd in the series of triennial conferences which bring together the Particle and Nuclear Physics communities.