Sessão de apresentação

Plataforma Municipal dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável

Transmissão através de Videoconferência
Logotipo odslocal

A Plataforma ODSlocal assenta na mobilização de decisores e técnicos municipais, agentes locais e cidadãos para o cumprimento dos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável (ODS) propostos pelas Nações Unidas na Agenda 2030. O seu objetivo é envolver todos os Municípios, desencadeando assim um movimento de âmbito nacional.

O ODSlocal vai monitorizar a evolução dos municípios em relação às várias metas dos ODS, tendo por base um conjunto de indicadores de progresso construídos a partir de informação de bases de dados nacionais e dos próprios Municípios, através de um Portal online dinâmico. Esta estrutura pretende ainda mapear projetos e práticas inovadores e sustentáveis que tanto as autarquias como a sociedade civil e as empresas estão a implementar localmente, e medir o seu impacto.

Envolve como parceiros o Conselho Nacional do Ambiente e do Desenvolvimento Sustentável (CNADS), o OBSERVA (Instituto de Ciências Sociais, Universidade de Lisboa), o MARE (polo da Universidade Nova de Lisboa) e a 2adapt.

A sessão é gratuita, mas requer inscrição prévia.

Lisbon Workshop Series - AI Aesthetics and Philosophy of Technology.

Mathematical Logic Seminar, por António Marques Fernandes (IST - Universidade de Lisboa).

Data Science Seminar, por Daniel Gonçalves (LASIGE/DI-FCUL).

Geometry & Physics Seminar, por Davide Guzzetti (SISSA, Italy).

Talk @DI, por Luís Pinto (DI, Ciências ULisboa).

Banner do Ciclo de Palestras

Ciclo de Palestras de Outono do GAPsi.

Ação de formação para docentes.

Currently, climate changes or alterations are known to be reflected on the stable isotope ratios of Hydrogen, Nitrogen, Carbon, Oxygen and Sulphur present in atmospheric gas forms, fresh or ocean water, as well as in plants and animals and organic matter in the soil.

Banner do Ciclo de Palestras

Ciclo de Palestras de Outono do GAPsi.

Cartaz da campanha

A campanha visa recolher o maior número possível de pilhas, baterias, lâmpadas, tinteiros e equipamentos elétricos usados.

Pormenor de mapa do continente europeu

Candidaturas online de 1 a 31 de dezembro de 2022.

The objective of this course is to acquire knowledge regarding bioinformatic tools available to predict nucleic acid (RNA, DNA or Nucleic Acids Mimics) and protein three-dimensional structure, as well as autonomy and critical thinking in the use of those tools.

Science is increasingly more present in our everyday decisions, with a fundamental role in global problems. Scientists, as the main actors in the production of scientific knowledge, have the responsibility of having an active voice in communicating this knowledge.

The course aims at introducing attendants to an updated state of the art of diversity of the soil biota and the functional roles played by soil organisms in key ecological processes.

Symbiosis is a key strategy for life on Earth. Nevertheless, although many research groups have long been committed to the study of symbiosis, its definition and functioning are not fully understood, and its ecological role and relevance are still underestimated.

This 5-day course offers to the participants a light microscopy course focusing on fluorescence microscopy techniques applied to the detection of proteins and glycans in tissue samples and cell cultures.

Fotografia da Praça do Comércio, em Lisboa

Candidaturas ao prémio (versões preliminares dos artigos) até 28 de fevereiro de 2023.

This course aims to explore ways of communicating science to non-specialized audiences, such as policy makers, industry, general public (including students and teachers), through their engagement and participation in citizen science activities.

A 19 de abril de 2023 celebra-se o 112.º aniversário da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.

The objective of this course is to provide students with basic knowledge of R programming, allowing them to manipulate and visualize data with R.

The objective of this course is to provide students with statistical knowledge and tools to manipulate, analyze and visualize biological data with R. Introduction to modeling, simulations and Bayesian statistics.

Under the general framework of Global Change Ecology, the goal of this course is to provide the participants with the most recent and practical knowledge on the use of Functional Diversity. This includes the selection of functional traits and calculation of Functional Diversity Indexes.

Logótipo do evento

Abstract submission will close on 14 November 2022.

The course provides essential skills and knowledge that enable the participants to develop climate change adaptation strategies.

The objective of this course is to provide participants with basic knowledge on a) the fundamental aspects of experimental design and b) workflows, platforms and tools to increase reproducibility at all scientific levels.