NNLO QCD predictions for inclusive jet production at the LHC

LIP, Av. Prof. Gama Pinto, n.º 2, Lisboa

Por João Pires (CFTP-IST).

Fixed order perturbation theory has been a reliable tool for improving the accuracy of the Standard Model predictions and establish its range of validity. In this talk I will present the calculation of the next-to-next-to-leading order (NNLO) QCD corrections to inclusive jet production and related observables at hadron colliders. To perform the calculation we employ the antenna subtraction scheme which correctly captures the universal infrared (IR) singular behaviour of the double-real, real-virtual and double-virtual contributions enabling an analytic cancellation of IR singularities between real and virtual corrections at NNLO. High-precision differential QCD predictions are discussed and compared to recent measurements of jet production at the LHC. We show that the NNLO correction significantly reduces the scale uncertainty compared to next-to-leading order (NLO) opening the path towards jet precision QCD phenomenology with the LHC.

LIP - Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas

Por João Coelho (LOLS, IBEB).

Tânia Sofia Ferreira Gonçalves defende a dissertação "Engineering Silica-based Micro- and Nano- Janus Biocatalytic Motors for Biomedical Applications".

Inês Nunes Sousa defende a dissertação "Design of an endovascular morcellator for the surgical treatment of Equine Cushing's disease".

Iara de Almeida Ivo defende a dissertação "Optimizing Miniature Electrodes and Current Approaches to EEG Analysis".

Com o objetivo de assinalar o Ano Europeu do Património Cultural 2018, a Academia de Ciências de Lisboa acolhe o colóquio Matemática e Património Cultural.

Última aula 2018/2019 de Atividade Seguradora "Seguros de saúde: modelo de negócio presente e futuro"

A disciplina de Atividade Seguradora é oferecida aos alunos do Mestrado em Matemática Aplicada à Economia e Gestão ao abrigo de um protocolo de colaboração assinado entre Ciências ULisboa e a Fidelidade.

Isa Maria Nunes de Matos defende a tese "Gene expression regulation in allopolyploid fish".

André Filipe Neves Vieira defende a dissertação "Solução integrada de suporte ao IT alavancado no paradigma do New IT".

Por Harbir  Antil (George Mason University).

Ana Rita Dias Marques da Costa defende a dissertação "Use of Social Techniques in the PersonAAL Platform".

Carlos Miguel Ribeiro Duarte defende a dissertação "ISIAAW - Interpretação Semântica de Imagens na Avaliação da Acessibilidade Web".

Acácio Manuel Brinco Moreira defende a dissertação "As Music Goes By: Navegação e Visualização Interativa de Músicas em Versões e Filmes ao Longo do Tempo".

Carla Sofia de Almeida Matos Bernardino defende a dissertação "Media4WellBeing: Media nos Estados Emocionais, Bem-Estar e Saúde".

Um Natal fora da Terra

Por Pedro Machado (IA e Ciências ULisboa).

Candidaturas 2019/2020 - Programa Erasmus +

De 1 a 31 de dezembro, candidata-te a um período de estudos ou estágio.

Por João Maia (Case Western Reserve University, Department of Macromolecular Science and Engineering, United States).

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications. The main emphasis is on the most common form, the “primary scientific paper”, but other forms will be covered.

Logótipo do e-Learning Lab da ULisboa

Workshop concebido especificamente para ajudar os docentes e investigadores da ULisboa na configuração de testes online, utilizando a plataforma Moodle.

Por Juha Videman (CAMGSD, Instituto Superior Técnico).

Katlene Aline Fortes Brito defende a dissertação "Determinação de rotas para um navio de investigação utilizado em campanhas de pesca".

Marte 2030 - Ciclo de conversas com os pés assentes em Marte

Por Nuno Santos (IA/Faculdade de Ciências da Universidade do Porto) e Ricardo Louro (ITQB-NOVA).

Inscrições mediante envio de formulário de inscrição preenchido, acompanhado de comprovativo de pagamento, até 04 de janeiro de 2019 para

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

This course introduces the field of island biogeography, a discipline that has long influenced other research areas such as macroecology, community ecology, evolution and conservation biology.

Programa Doutoral Plants for Life

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento até 24 de janeiro de 2019.

Mais informações disponíveis na página do Programa Doutoral.

FameLab Portugal - Eliminatória regional da Faculdade de Ciências

Eliminatória regional de Lisboa - Pavilhão do Conhecimento / Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa | Candidaturas até 21 de dezembro de 2018.