Probing the tme structure of the quark-gluon plasma with top quark

LIP, Av. Gama Pinto, n.º 2 piso 3, Lisboa

Por Liliana Apolinário (LIP, IST).

The tiny droplets of Quark Gluon Plasma (QGP) created in high-energy nuclear collisions experience fast expansion and cooling with a lifetime of some fm/c. Despite the information provided by probes such as jet quenching and quarkonium suppression, and the excellent description by hydrodynamical models, direct access to the time evolution of the system remains elusive. We point out that the study of hadronically-decaying W bosons in events with a top-antitop quark pair can provide unique insight into the time structure of the QGP. This is because of the finite lifetimes of the top and W particles, and a time-delay in the interaction of the (colour-singlet) W-boson's decay products with the medium. All three times are correlated with the kinematics of the top quark, allowing the approximate determination of the time at which the interaction with the QGP begins. We carry out a simple Monte Carlo feasibility study and find that the LHC has the potential to bring first, limited information on the time structure of the QGP. Substantially increased LHC heavy-ion luminosities or future higher-energy colliders would open opportunities for more extensive studies.

LIP - Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas

Beatriz Ferraz Marreiros defende o trabalho de projeto "Uma visão sobre uma forma de retenção de clientes nos seguros automóveis".

Por José Espírito Santo (Universidade do Minho).

Por Marco Silva Mendes (FCUL).

Com prémios no valor de 100 mil euros, a competição vai avaliar as ideias e startups com potencial de criação de propriedade intelectual, orientadas para a sustentabilidade e com elevado potencial de crescimento.

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento até 20 de janeiro de 2018.

Mais informações disponíveis em http://biodiv.pt/call-2017-18.

Estes seminários destinam-se à apresentação e discussão de estudos de caso em história de cultura material e coleções científicas, museus universitários e património científico em geral.

Ludgero Tiago Coelho Alves defende a dissertação "Pricing American-style Options using the Static Hedge Portfolio".

The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications. The main emphasis is on the most common form, the “primary scientific paper”, but other forms will be covered.

Por Philip Wadler (University of Edinburgh).

A organização da informação referente à produção científica e dos ficheiros que lhes estão associados implica, cada vez mais, a utilização de aplicações que permitam gerir a descrição e o arquivo dos documentos.

Helena Maria Alves Almeida Carvalho defende o trabalho de projeto "Estudo da vinculação de um Cliente Particular a um Banco".

As provas, requeridas por Mário Abel Carreira Gonçalves, decorrem nos dias 25 e 26 de janeiro de 2018.

No dia 26 de janeiro, será apreciado o sumário do seminário/lição com o título "Ciclo do Carbono".

Por Teresa Dias (Post-Doc Researcher, PSE - Research Group).

Numerous exciting results circle around the quality of specific power series: formal, convergent, algebraic, Gevrey, Mahler, D-finite, P-recursive, differentially algebraic, holonomic, hypergeometric, lacunary, G-functions, ..., with often sharp contrasts between character

Por Nelson Nunes (IA - Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço / FCUL).

Phylogenetics is one of the scientific areas of Biology that has grown fast and evolved in methodological terms in the last years.

Lack of fertile land to feed the exponentially growing population, insufficient water availability and quality, changes in the flow of nutrients through the bio-geo-cycles (especially N and P) and climate and land use changes are impacting ecosystems and their capacity to deliv

Nesta sessão, será apresentada a necessidade e área de ação da comissão, e seu código de procedimentos. A comissão ficará depois disponível para questões da audiência.

Por Jacek Radwan (Evolutionary Biology Group, Collegium Biologicum, Adam Mickiewicz University in Poznań).

Por Cinzia Soresina (CMAF-CIO - Universidade de Lisboa).

On completion of the course, the students shall have acquired the following knowledge and understanding:

The Lisbon mini-school on Particle and Astroparticle Physics provides under-graduated students with a comprehensive introduction to the field, covering both theoretical and experimental aspects.

Este Programa destina-se a promover competências para uma gestão mais eficaz das diferentes etapas do doutoramento. As inscrições decorrem até 01 de fevereiro de 2018.

Aprender a produzir energia, descobrir como se forma a maior onda surfada em todo o mundo ou perceber como podemos falar com um robô, são apenas alguns dos desafios lançados pela Universidade de Lisboa (ULisboa) aos visitantes da exposição “Descobre a ULisboa”.

2017 was marked by wildfires which ravaged Portugal and other regions around the world. The ash generated by these fires can contaminate downstream rivers and reservoirs, harming aquatic ecosystems and limiting water resources for human use.