Cursos Avançados cE3c 2016/2017

Lichens as a Tool for Interpretation of Environmental Changes and Management

FCUL, Lisboa

With this course, we aim at providing the participants with the basics of lichen biology and ecology, biomonitoring and data analysis methods to allow the use of lichens for the interpretation of the environmental conditions and the development of a responsible scientific-based environmental management.

Lichens are amongst the most sensitive organisms to environmental changes at the ecosystem level. Some of the most important drivers of global change, like climate, pollution and eutrophication are factors to which lichen communities respond in only a few years and lichen physiology in few weeks. Therefore, by “reading” lichens we can obtain useful information about the status of the environment and its changes over time and space.

Since the nineteenth century, observations based on changes in lichen community composition and species frequency have been used for biomonitoring purposes. Currently, new approaches based on functional diversity and lichen physiological response are being developed. Functional diversity has a wide geographic applicability and high inter-comparison potential and has proven to better predict impacts at the ecosystem level than total diversity measures. Newly developed physiological methods allow us to assess lichen’s response to the rapidly changing environmental conditions. Moreover, the link between physiological mechanisms, functional diversity and ecological impacts provides a trustable base for the development of environmental policies.

This course can have recognition of 6 ECTs for FCUL PhD students enrolling in it as part of their first doctoral year. For FCUL PhD students only requiring 5 ECTs recognized in their specific PhD programs the excursion is not mandatory and the certificate will be on 'Topics in Lichens as a tool for interpretation of environmental changes and management’.

Lecturer(s) or Responsable(s): Pedro Pinho (Univ. Lisboa), Paula Matos (Univ. Lisboa), Silvana Munzi (Univ. Lisboa), Cristina Máguas (Univ. Lisboa), Cristina Branquinho (Univ. Lisboa), Sofia Augusto (Univ. Porto), Laura Concostrina (Univ. Lisboa).
Date: July 10th, 2017 to July 14th, 2017
Deadline for Applications: May 31st, 2017

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais
Vista a partir de cima de pessoas a trabalharem sobre uma mesa de madeira

CIÊNCIAS desenvolve um conjunto de atividades de apoio aos Doutorandos, periodicamente enquadradas no âmbito do PhD Support Programme.

Ana Quintans

Concerto no âmbito do programa Música na Universidade de Lisboa.

Conversa com Cristina Luís (investigadora no CIUHCT - Centro Interuniversitário de História das Ciências e da Tecnologia / Ciências ULisboa).

Esta formação é oferecida como oportunidade de aprender sobre sustentabilidade do corpo à comunidade e ao ecossistema, perante uma situação global desesperante, sonhando utopicamente com futuros mais justos e equitativos. 

Logótipo do LIP Summer Internship Program

Um programa destinado a estudantes de Física e Engenharia com interesse em investigação científica e tecnológica, com candidaturas até 15 de maio (nova data).

O evento reunirá alunos de Ciências ULisboa e do ISCAL, proporcionando-lhes uma oportunidade única para apresentarem e defenderem os seus projetos empreendedores num formato de pitch.

Palestra de divulgação das atividades e oportunidades do IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers).

Fotografia de Chapim-azul

The goal of this course is to provide the participants with the most recent and practical knowledge on the use of Functional Diversity.

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Susana Barbosa (INESC TEC, Porto, Portugal).

Logótipo CQE Days 2025

O encontro tem como objetivo divulgar e promover os resultados da investigação produzidos nos dois pólos do Centro de Química Estrutural (CIÊNCIAS e IST), estimulando a criatividade, o trabalho interdisciplinar e o espírito científico.

Seminário de Lógica Matemática, por Eduardo Magalhães (Universidade do Porto).

Mão a segurar em globo de vidro

Curso acreditado pelo CCPFC para efeitos de progressão na carreira dos professores na dimensão cientifico-pedagógica dos grupos 230, 420, 510, 520 e 560, com candidaturas até 30 de abril.

The aim of this event is to illustrate the importance of interdisciplinarity. To do so the meeting will bring together researchers from different areas who work in interdisciplinary fields within Ciências ULisboa

Seminário de Geometria e Física, por Tomás Inácio (FCUL, Universidade de Lisboa).

Cardume

Seminário Doutoral I (Doutoramento em Biologia), por Eduardo Miguel Onofre Feijão.

Seminário de Análise e Equações Diferenciais, por João Pedro Ramos (Instituto Nacional de Matemática Pura e Aplicada).

“Coroa de Flores” cósmica

Seminário do Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, por Federica Loiacono (INAF OAS Bologna, Italy).

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por João Amaral (Department of Physics and CICECO, University of Aveiro, Portugal).

Seminário de Análise e Equações Diferenciais, por Wladimir Neves (Universidade Federal do Rio de Janeiro).

Título/data/local do evento, logótipos das entidades organizadoras e fotografia de peixe

The event aims to facilitate the exchange of information and knowledge among professionals to advance the understanding, collaboration and capabilities of aquaculture to respond to the impact of climate change in a rapidly changing global environment.

Composição do logótipo da ULisboa e de representação do rosto humano à base de relógios

22 de maio - dois dos doze finalistas da competição são alunos de CIÊNCIAS.

Seminário de Análise e Equações Diferenciais, por Leonid Berlyand (Penn State University).

Seminário do Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, por Pier-Stefano Corasaniti (Observatoire de Paris-Meudon, France).

Uma oportunidade única para interagir com a comunidade global de computação científica, com inscrições (preço reduzido) até 02 de maio.

Logótipo Moodle

Ação de formação para docentes e investigadores de CIÊNCIAS.

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