Meta-stable Functional Brain Networks: Evidence, Models and Mechanisms

Sala de seminários do IBEB, FCUL, Lisboa

Por Joana Cabral (ICVS - Life and Health Sciences Research Institute School of Medicine, University of Minho, Portugal).

Abstract: Brain areas with distinct functional specialization are connected to each other via a complex network of white matter fibers. This neuroanatomical network serves as the structural substrate for the formation of transient task-specific functional networks that serve to integrate the information processed at different sites. These functional networks are characterized in functional MRI by the simultaneous increase in metabolic demand of a selected subset of brain areas. However, the biophysical mechanisms binding brain areas together to form functional networks remain under debate. Different mechanistic scenarios have been proposed over the last decade with the support of reduced whole-brain network models.

In my talk, I will start by describing the latest insights into functional networks (including spontaneous activations, relation to oscillatory rhythms and switching dynamics). Then, I will show how low-dimensional whole-brain models of network dynamics can be used to simulate and gain insight into brain-wide functional interactions. Finally, I will discuss over the existing mechanistic scenarios and future applications.

Biosketch

With a background in Biomedical Engineering (FCT-UNL, Lisboa) and a PhD in Theoretical and Computational Neuroscience (UPF, Barcelona), Joana Cabral has worked for over 10 years on the study of the network mechanisms underlying neuroimaging observations.

Joana has contributed to the pioneering development of low-dimensional whole-brain computational models and on their application to investigate alterations resulting from lesioning, disconnection, perturbation and deep brain stimulation. In addition, Joana has worked on novel methods to capture the dynamics of functional networks from neuroimaging data.

After two postdocs, one in Barcelona and one in Oxford, Joana has recently returned to Portugal with her family, having started a postdoc position at the Life and Health Sciences Research Institute (ICVS) at the University of Minho.

IBEB - Instituto de Biofísica e Engenharia Biomédica

BioISI Research Seminar, por Sophie Jackson (University of Cambridge, UK).

Seminário Helena Avelar de Astronomia e Astrologia Antiga, por Dorian Gieseler Greenbaum (University of Wales Trinity St David).

Imagem ilustrativa do evento (saúde e medicina)

A participação nos eventos é gratuita, mediante inscrição prévia.

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Louis D'Eramo (CERN).

Encontro Scientia, por Pedro Pinho (EChanges - cE3c).

Universidade de Lisboa

Nesta feira, os estudantes terão a oportunidade de conhecer a ULisboa, ouvir e interagir com oradores que fazem parte da nossa Universidade e esclarecer todas as suas dúvidas sobre como vir estudar para Portugal.

We are living through a new phase in human development where much of everyday life – at least in the most technologically developed parts of the world – has come to depend upon our interaction with “smart” artefacts.

Logótipo do consórcio e imagem de pessoa a usar máscara

2.ª Conferência Anual Lisbon Living + tem como objetivo reunir a academia, a saúde, a sociedade e os setores de inovação e tecnologia para analisar os impactos da pandemia COVID-19 em Portugal e recolher lições para o futuro.

Logótipo dos 100 anos da criação da licenciatura em Engenharia Geográfica/Geoespacial

A participação no evento é gratuita, mediante inscrição obrigatória até 12 de outubro de 2021.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications.

Seminário de Lógica Matemática, por Bruno Jacinto (Universidade de Lisboa).

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Anna Ciaunica (CFCUL/GI2).

Seminário conjunto do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Kristen Campbell (University of Colorado Anschutz Medical Campus, USA).

Research at the Faculty of Sciences

Participation is free but prior registration is suggested.

Hi-Phi Seminar, por Nathalie Gontier (Ciências ULisboa, CFCUL) e Luís Tirapicos (Ciências ULisboa, CIUCHT).

Geometry Webinar, por Giosuè Muratore (CMAFcIO).

Logótipo da IAESTE, sobre uma fotografia da cidade de Edimburgo

Candidaturas online de 01 a 31 de outubro 2021.

Imagem alusiva ao Concerto e Conferência

Concerto e conferência pela Orquestra Metropolitana de Lisboa.

Imagem ilustrativa do programa, acompanhada do respetivo título

Um programa de aceleração de ideias e negócios, promovido pela redeSaúde, com candidaturas até 15 de outubro de 2021.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communicating science to non-specialized audiences, including, but not exclusive to, public and private stakeholders, students and teachers, and media professionals.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The course aims at providing an introduction to stable isotopes ratios as tools to understand global, ecosystem and community level bio/geo cycles; light isotopes: H, N, C, O and S isotopes, geo cycles and ecological significance; sampling and analytical methodologies in stable isotope analysis.