Mind-Brain Lectures

The brain's private pacemaker: how slow oscillations modulate movement onset, choice and sensitivity to stimulus

Anfiteatro EA1, IST, Lisboa

Alexandre Andrade
IBEB / FCUL

Abstract: Brain rhythms have been known for a long time to present a very marked frequency specificity. Whilst oscillations ranging from a few Hertz to below 100 Hz (delta to gamma) are well studied, very low (around 0.1 Hz and below) and very high (above 100 Hz) frequencies have been somewhat neglected. In this talk, I will briefly venture into the realm of very high frequencies and discuss their relevance in the specific context of epilepsy. However, I will focus on very low oscillations and I will argue that this is a very exciting research topic with implications in inter-regional brain connectivity, decision-making, autonomic regulation, motor behavior and psychophysical performance. I will show a sample of recent and ongoing research and I will discuss some of the challenges associated with measuring and analysing very slow oscillations with electroencepahlography and functional magnetic resonance imaging.

Colégio Mente-Cérebro da ULisboa

Uma história divertida para os mais novos, cuja venda reverte 1€ para o Grupo Lobo.

Pormenor do catálogo da Mostra Bibliográfica

Mostra bibliográfica disponível de 03 de outubro a 30 de novembro de 2022.

Cartaz do evento

À conversa com Mário Felício, ex-aluno da Licenciatura em Bioquímica de Ciências ULisboa, atualmente a trabalhar na consultora Deloitte.

Fotografia de alunos de Ciências ULisboa

03 de outubro, Sala 6.1.36, pelas 15h00.

Banner do evento

Celebrando o início de um novo Ano Académico, esta sessão solene é um importante marco na vida académica da ULisboa e junta toda a sua Comunidade.

Geodiversidade

Palestra no âmbito das comemorações do Dia Internacional da Geodiversidade, por Carlos Marques da Silva (DG Ciências ULisboa).

This colloquium seeks to debate ideas from the arts, humanities and sciences on the process of empathy.

Imagem ilustrativa do curso, acompanhada de diversas informações

Um curso dirigido ao público geral e estudantes de arte ou ciência (a partir dos 16 anos), com interesse em desenho de observação, ilustração, e biologia, com ou sem experiência em desenho.

Banner do evento

No dia 6 de outubro, a ULisboa dá as boas-vindas aos seus estudantes na Cidade Universitária!

Banner do evento

Talk @LASIGE, por Bruno Loff (Faculdade de Ciências, Universidade do Porto).

Banner do evento

Participe até 12 de outubro / Submit you application until 12 October.

Banner do evento

Ciências ULisboa estará presente, de 13 a 16 de outubro, no Festival Internacional de Ciência - FIC.A

Cartaz do evento

Um evento repleto de atividades científicas, culturais e educativas, com jogos, demonstrações, palestras, entre muitas outras atividades.

Research at the Faculty of Sciences

Join us on 26 October 2022 for the 4th edition of Ciências Research Day.