The origin of brown dwarfs

Transmissão através de Videoconferência

Por Pavel Kroupa (University of Bonn & Charles University, Prague).

Brown dwarfs are thought to be like stars but to have masses so low as to be unable to sustain nuclear reactions. As they age they fade and are thus difficult to observe. Stars and brown dwarfs form in molecular clouds which are condensations in the gas between the stars of the Milky Way, and it remains unclear why in some cases stars form while in others brown dwarfs emerge. I will address these issues and will point out why the pairing statistics (e.g. frequency of star-star binaries) preclude brown dwarfs to form like stars. The star-formation process thus leads to stars and with them are associated brown dwarfs and planets, but each of these three populations have their own separate distribution of masses.

Short Bio: Being born in Bohemia, Pavel Kroupa lived in Germany, South Africa, Australia and England. He studied physics at The University of Western Australia in Perth, obtained his PhD in Cambridge in England and his habilitation in Kiel in Northern Germany. He lived through post-doctoral positions in Heidelberg and Kiel, and is currently a professor for astronomy at the University of Bonn since 2004 and professorem hospitem at Charles University in Prague since 2017.

Transmissão via Zoom

Cartaz do evento

Departamento de Física | Ciências ULisboa
Logótipo do ciclo de webinars, sobre um fundo branco

At AppEEL, we aim to advance the study of evolution from an inter- and transdisciplinary approach and to identify how biological evolutionary theories can be applied to the epistemological, sociocultural and linguistic domains.

Data Science Seminar, por Lucas Dixon (Google Research).

Fotografia da oradora e identificação do evento

Talk @LASIGE, com Diana Costa (LASIGE).

Cartaz da iniciativa

Sessão de esclarecimento sobre o Laboratório de Cidadãos “Peças de Jardim”.

Seminário de Lógica Matemática, por Luis Pereira (Universidade de Lisboa).

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por Miguel Zilhão (CENTRA - Center for Astrophysics and Gravitation, Instituto Superior Técnico).

BioISI Research Seminar, por Sophie Jackson (University of Cambridge, UK).

Imagem ilustrativa do evento (saúde e medicina)

A participação nos eventos é gratuita, mediante inscrição prévia.

Logótipo do consórcio e imagem de pessoa a usar máscara

2.ª Conferência Anual Lisbon Living + tem como objetivo reunir a academia, a saúde, a sociedade e os setores de inovação e tecnologia para analisar os impactos da pandemia COVID-19 em Portugal e recolher lições para o futuro.

Logótipo dos 100 anos da criação da licenciatura em Engenharia Geográfica/Geoespacial

A participação no evento é gratuita, mediante inscrição obrigatória até 12 de outubro de 2021.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications.

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Anna Ciaunica (CFCUL/GI2).

Research at the Faculty of Sciences

Save the date: 27 October 2021!

Seminário conjunto do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Kristen Campbell (University of Colorado Anschutz Medical Campus, USA).

Geometry Webinar, por Giosuè Muratore (CMAFcIO).

Logótipo da IAESTE, sobre uma fotografia da cidade de Edimburgo

Candidaturas online de 01 a 31 de outubro 2021.

Imagem alusiva ao Concerto e Conferência

Concerto e conferência pela Orquestra Metropolitana de Lisboa.

Imagem ilustrativa do programa, acompanhada do respetivo título

Um programa de aceleração de ideias e negócios, promovido pela redeSaúde, com candidaturas até 15 de outubro de 2021.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communicating science to non-specialized audiences, including, but not exclusive to, public and private stakeholders, students and teachers, and media professionals.

Conversa com Galopim de Carvalho.

The course aims at providing an introduction to stable isotopes ratios as tools to understand global, ecosystem and community level bio/geo cycles; light isotopes: H, N, C, O and S isotopes, geo cycles and ecological significance; sampling and analytical methodologies in stable isotope analysis.

This course aims to evidence the importance of natural history collections for the study of biodiversity, to show new tools and approaches to extract and disseminate biodiversity data from natural history collections and to increase awareness of young researchers for the scientific and cultural value of Natural History Museums.