Lisbon AI Seminar

Deep learning, deep minds and 4E Cognitive Science

Sala 2.2.12, Ciências ULisboa (com transmissão via Zoom)

Por Robert W. Clowes (IFILNOVA).

One controversial vantage-point on the new generative AI is over the relevance of 4E cognitive science (Varela, Rosch and Thompson, 1991; Clark, 1997) to its genesis, development and future. Some strands of 4E cognitive science such as the programmatic work of Rodney Brooks (1991), with creatures, mobots and subsumption architectures, seems to suggest notions about intelligence and how to build AI systems which are, on the face of it, deeply at odds with today's generative AI. ChatGPT, Dall-E and LaMDA seem to be more directly inheritors of connectionism than 4E cog sci and if anything are examples of 0E cognition. Moreover, the analysis of such systems by their creators seems to be shot through with (versions of) representationalist assumptions (LeCun et, al., 2015; Sejnowsk, 2018) many believed needed to be transcended (Hutto, 2015). One might think that with the advent of deep learning and generative AI at least the radical anti-representationalist flavours of 4E cognitive science may now face a severe challenge.

In this talk I will survey the new landscape of (deep learning) generative AI especially from a 4E cognitive science vantage point and ask: Does the new AI really clash with 4E cog sci, behaviour-based robotics and its inheritors, and if so, what does that say about the broader 4E programme? I will offer three possible paths forward for the 4E program in the wake of generative AI and predictive processing. From these I offer my own preferred approach that emphasizes the possible heterogeneity of cognitive systems both natural and artificial which takes a more ecumenical approach to 4E cognitive science within the current generative landscape.

  • Brooks, R. (1991). Intelligence without Representation. Artificial Intelligence (47), 139-160.
  • Clark, A. (1997). Being There: Putting Brain, Body, and World Together Again. Cambridge, MA: The MIT Press.
  • Hutto, D. D. (2015). REC: Revolution Effected by Clarification. Topoi, 1-15.
  • LeCun, Y., Bengio, Y., & Hinton, G. (2015). Deep learning. Nature, 521(7553), 436-444.
  • Sejnowski, T. J. (2018). The deep learning revolution: MIT press.
  • Varela, F. J., Thompson, E., & Rosch, E. (1991). The Embodied Mind. Cambridge, MA: MIT Press.

Transmissão via Zoom (pw: 270389).

11h00-12h00
Klaus Gärtner, Paulo Castro e João Luís Cordovil

Earth Systems Seminar, por Ricardo Pereira (GeoBioTec - NOVA FCT, IDL).

Seminário de Investigação Operacional, por Damján Tárkány (Joint work with Luis Gouveia).

Os portadores de Trissomia 21 têm lugar no ensino superior

A participação no debate é gratuita, mediante inscrição prévia.

Seminário Doutoral III (Doutoramento em Biologia), por Sofia Mendes.

Chegou o momento ideal para realizar podas em verde e de frutificação - uma técnica fundamental para estimular uma produção abundante de frutos e manter as árvores equilibradas e saudáveis! Ao contrário das podas de inverno, estas intervenções mais suaves permitem orientar o crescimento e favorecer a frutificação ainda no mesmo ano.

Nebulosa de Orionte no infravermelho

Serão abordadas todas as áreas da Astronomia e Astrofísica, de forma ligeira mas cientificamente suportada, havendo também uma breve introdução ao uso prático de telescópios.

Título/data/local do evento e fotografia do mar

Quais são os conceitos-chave para enfrentar os atuais desafios marinhos e costeiros? 

Daniel da Silva Distinguished Lecture, por Jean-Pierre Bourguignon (IHÉS).

Imagem abstrata, em tons de azul e laranja

Muitos parabéns aos docentes e investigadores de CIÊNCIAS premiados(as)!

Representação de programação R

This course aims at providing students with basic knowledge of R programming, allowing them to manipulate and visualize data with R.

Título "Jornadas Científicas ULisboa" e composição com os logótipos da ULisboa e da União Europeia

A edição de 2025 das Jornadas é dedicada ao tema "Universidade de Lisboa no Espaço Europeu de Investigação: Construir Carreiras Académicas Atrativas, Fortalecer Instituições".

The conference focuses on "Algebra and its role in Computer Science", with special emphasis on the areas of study related to the work of M. V. Volkov, such as semigroups and automata.

Título "Hoje quem manda sou eu" e mapa de Portugal

Palestra por Jorge Buescu (Ciências ULisboa), no âmbito da iniciativa "Hoje quem manda sou eu", promovida pela Ciência Viva.

Luz a atravessar nuvens

O concerto integra o programa Música na Universidade de Lisboa, numa parceria com a Orquestra Académica da Universidade de Lisboa, naquele que é o Concerto Final de Temporada.

Workshop organizado pelo CEMS.UL - Centro de Estudos Matemáticos e pelo CAMGDS - Centro de Análise Matemática, Geometria e Sistemas Dinâmicos.

Título/data/local do evento e fotografia do espaço

How far will you go? The IA Summer Program 2025 is your launchpad to the Universe!

Logótipo do Verão na ULisboa, sobre um fundo azul

Uma iniciativa da Universidade de Lisboa que proporciona a oportunidade única, aos alunos do 8.º ao 12.º anos de estudo, ou que tenham já concluído o 12.º ano, de ficar a conhecer e experimentar o ritmo e o espírito da vida académica na Universidade.

Representação de programação R

This course aims at providing students with statistical knowledge and tools to manipulate, analyse and visualise biological data with R. Introduction to modeling, simulations and Bayesian statistics.

Computability in Europe (CiE) is an interdisciplinary series of international conferences organised by the Association Computability in Europe (ACiE).

Título/data do evento e vários objetos museológicos

This course aims to provide an updated vision of the potential of museum collections for biodiversity research. More specifically, aims to present case studies on the value of museums and the use of collections and specimens in the 21st century, using new technologies and analytical methods.

Horta Solar

E se fosse possível experimentar um curso universitário antes de concorrer ao ensino superior? Agora já é!

Águas subterrâneas

Curso acreditado para efeitos de progressão na carreira dos professores na dimensão cientifico-pedagógica dos grupos 420 e 520.

Título e datas do programa de estágios

Ready to explore research up close?

A 10.ª edição do Ser Cientista realiza-se entre 21 e 25 de julho - vem investigar connosco!

Pormenor de lâmpada

Candidaturas a decorrer de 01 a 30 de setembro.

Páginas