Seminário no âmbito do Doutoramento em Sistemas Sustentáveis de Energia

Smart strategies for energy and resource efficient systems

Sala 5.4.20, FCUL, Lisboa

Por João Ribau (R&D+i, ISQ - Instituto de Soldadura e Qualidade).

Within the framework of the Sustainable Development Goals, the technological progress and the investment in infrastructure and innovation are crucial drivers of economic growth and development, along with new job creation. Additionally, these are also key drivers to address the environmental and sustainability challenges, represented mostly by energy and resource efficiency. The new industrial revolution, is driven by new-generation information technologies such as, the use of digitalization, cloud computing, IoT, smarter sensors can be powerful tools to monitor and manage various real-time parameters, ranging from operating conditions, to equipment status, as well as advanced visualization techniques regarding the industrial floor and real time planning. This directly allows to for the diagnosis of system and the identification of the productivity, inefficiencies, and failures. Moreover, advanced data analytics can also support operators in making highly complex decisions by analysing vast amounts of data in short periods of time, helping troubleshoot equipment or even take corrective actions in emergency events, including to predict events allowing to perform predictive maintenance or change the system behaviour for enhanced operation. The digital methods also encompass the possibility to model and simulate systems or supply chains, allowing to test operational scenarios virtually, and search for optimal solutions of process control or planning.

Technological Research and Development is one of ISQ’s core activities, supporting all the services provided worldwide. During the last 20 years, ISQ has acquired a considerable experience in participation and management of European R&D projects (more than 400 projects. This seminar aims to present a brief overview of several challenges encountered in the current projects of ISQ, where it aims to develop methods and tools for the assessment and improvement of resource and energy efficiency and mitigation of risks as well as advanced intelligent digital methods, combining modelling, predictive analysis, machine learning and optimization algorithms to support decision-making processes.

Key words: Resource efficiency •Earth Observation •Circular Economy • Optimization • Data analytics •Predictive maintenance •Virtual Reality (VR/AR) • Industry 4.0

Inscrições livres mas sujeitas a vaga para camsilva@ciencias.ulisboa.pt.

Speaker: Gernot Eichmann (LIP).

A iniciativa visa dar a conhecer a investigação que se faz no LASIGE / Departamento de Informática de Ciências ULisboa e consiste num conjunto de apresentações de 15 minutos cada, onde os docentes e investigadores do departamento apresentam os tópicos de investigação em qu

As candidaturas ao Módulo de Intercâmbio EIT Health, 4.ª Edição, já abriram.

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa relativo ao novo Coronavírus (COVID-19).

Speaker: Lucio Boccardo (Università di Roma La Sapienza).

To get access to the password, please register on the website or contact one of the organizers.

Objectives: provide students with statistical knowledge and tools to manipulate, analyze and visualize biological data with R. Introduction to modeling, simulations and Bayesian statistics.

Apresentações de João Cordovil (Centro de Filosofia das Ciências da Universidade de Lisboa / Ciências ULisboa) e Diana Barbosa (Comcept - Comunidade Céptica Portuguesa).

Face à emergência da pandemia da COVID-19, a 6.ª edição da Escola de Verão de Energia da Faculdade de Ciências da ULisboa, prevista para 6 a 10 de julho de 2020, será adiada para data a definir em 2021.

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, na sequência das orientações da Direção-Geral de Saúde e das recomendações por parte da Reitoria da Universidade de Lisboa, relativamente ao novo Coronavírus (CO

Candidaturas a decorrer até ao dia 15 de julho de 2020.

IN3+  | Um Milhão para a Inovação.

O prémio IN3+ destina-se a todos os investigadores pertencentes às entidades que integram a Rede Inovação INCM.

Cancelamento motivado pela aplicação do plano de contingência da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, na sequência das orientações da Direção-Geral de Saúde e das recomendações por parte da Reitoria da Universidade de Lisboa, relativamente ao novo Coronavírus (COVID-1

New date: September 14th-16th, 2020.

Ciências ULisboa associa-se ao maior evento mundial sobre inovação para a sustentabilidade - “The Planetiers World Gathering” - que terá lugar no Altice Arena entre 21 e 23 de outubro de 2020, sob os auspícios da

Programa de Formação Contínua de Professores do Ensino Básico (3.º ciclo) e Secundário, grupos 420 e 520.

New date: 30 August - 03 September 2021.

This conference is the 22nd in the series of triennial conferences which bring together the Particle and Nuclear Physics communities.