Seminário no âmbito do Doutoramento em Sistemas Sustentáveis de Energia

Smart strategies for energy and resource efficient systems

Sala 5.4.20, FCUL, Lisboa

Por João Ribau (R&D+i, ISQ - Instituto de Soldadura e Qualidade).

Within the framework of the Sustainable Development Goals, the technological progress and the investment in infrastructure and innovation are crucial drivers of economic growth and development, along with new job creation. Additionally, these are also key drivers to address the environmental and sustainability challenges, represented mostly by energy and resource efficiency. The new industrial revolution, is driven by new-generation information technologies such as, the use of digitalization, cloud computing, IoT, smarter sensors can be powerful tools to monitor and manage various real-time parameters, ranging from operating conditions, to equipment status, as well as advanced visualization techniques regarding the industrial floor and real time planning. This directly allows to for the diagnosis of system and the identification of the productivity, inefficiencies, and failures. Moreover, advanced data analytics can also support operators in making highly complex decisions by analysing vast amounts of data in short periods of time, helping troubleshoot equipment or even take corrective actions in emergency events, including to predict events allowing to perform predictive maintenance or change the system behaviour for enhanced operation. The digital methods also encompass the possibility to model and simulate systems or supply chains, allowing to test operational scenarios virtually, and search for optimal solutions of process control or planning.

Technological Research and Development is one of ISQ’s core activities, supporting all the services provided worldwide. During the last 20 years, ISQ has acquired a considerable experience in participation and management of European R&D projects (more than 400 projects. This seminar aims to present a brief overview of several challenges encountered in the current projects of ISQ, where it aims to develop methods and tools for the assessment and improvement of resource and energy efficiency and mitigation of risks as well as advanced intelligent digital methods, combining modelling, predictive analysis, machine learning and optimization algorithms to support decision-making processes.

Key words: Resource efficiency •Earth Observation •Circular Economy • Optimization • Data analytics •Predictive maintenance •Virtual Reality (VR/AR) • Industry 4.0

Inscrições livres mas sujeitas a vaga para camsilva@ciencias.ulisboa.pt.

Seminário "Ásia-Europa, 1500-1800", por Stephanie Joy Mawson (ICS-ULisboa).

Seminário Doutoral em Ciências do Mar, por Matthew-James Bennett.

Iconografia representando um casal masculino/feminino e diversas áreas científicas

A maior feira de Mestrados e Pós-Graduações - 22 de fevereiro, na Cidade Universitária.

Seminário Helena Avelar de Astronomia e Astrologia Antiga, por Marta Passadeiras (Universidade de Lisboa).

Título/data/local do evento, logótipo da RedeMov e fotografia de torniquete de acesso a meio de transporte

Evento no âmbito do Ciclo de Conferências "Conversas à 6.ª", promovido pela redeMOV da Universidade de Lisboa.

Mathematical Logic Seminar, por Luís Cruz-Filipe (University of Southern Denmark).

Seminário Doutoral em Ciências do Mar, por Pedro Nunes.

Designação dos prémios, sobre uma imagem abstrata em tons cor de laranja

As candidaturas decorrem até 23 de fevereiro, com uma nova metodologia de avaliação.

Pormenor de homem a folhear um livro

M50 - Programa de Formação Universitária para Maiores de 50 anos.

Fotografia de árvores sem folhas e de bancos de jardim

Estudantes de pós-graduação em Matemática da Faculdade de Ciências da ULisboa falam, de forma descontraída e informal, sobre o seu trabalho.

Fotografia de sinal identificativo de vinha

Apresentação de candidaturas até 28 de fevereiro.

Seminário Doutoral II (Doutoramento em Biologia), por Ana Sofia Lopes.

Seminário do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Bruno Santos (Stockholm University, Sweden).

Conferência do Centro Interuniversitário de História das Ciências e da Tecnologia, por Luís Campos Ribeiro (CIUHCT, Ciências ULisboa).

Título do evento, sobre uma fotografia do Large Hadron Collider

The objective of the course is to introduce the physics, analysis methods and results on the physics areas covered by the LHC experiments.

Colóquio de Matemática, por José Francisco Rodrigues (DM-Ciências ULisboa).

Seminário do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Gustavo Soutinho (Faculdade de Economia da Universidade do Porto - FEP e Instituto Superior de Saúde Pública da Universidade do Porto - ISPUP).

Logótipo do Dia Internacional da Matemática, sobre um fundo branco

Atividades a decorrer em Ciências ULisboa nos dias 13 e 14 de março.

Mão humana a interagir com um ecrã virtual

Novos prazos de submissão de candidaturas a projetos IC&DT e PeX.

Fotografia de participantes numa anterior edição da Jobshop Ciências

O maior evento de empregabilidade de Ciências, a decorrer nos dias 09 e 10 de abril.

23 de abril de 2024 assinalamos o 113.º aniversário da Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa.

Título e data do evento, inseridos em fotografia de cinco jovens em contexto de investigação

Pré-inscrições já disponíveis!

Título do prémio

As candidaturas decorrem até ao dia 31 de maio.

Título/data do evento, logótipos das entidades organizadoras e fotografia de Lisboa (Castelo de S. Jorge e respetiva colina)

Submissão de propostas até 31 de janeiro.

Título/data/local do evento, logótipos das entidades organizadoras e várias fotografias da orla costeira e de pessoas

Inscrições preferencialmente até 01 de março.