BioISI Research Seminar

Epithelial-Mesenchymal Plasticity - a Link between Inflammation and Cancer

Transmissão através de Videoconferência

Por Jonas Fuxe (Karolinska Institutet).

Metastatic spread of cancer cells is the major cause of death in cancer. Unfortunately, the metastatic process is incompletely understood and consequently, there is a lack of treatments that target metastasis. Thus, there is a great need to elucidate mechanisms underlying cancer metastasis. Recent data show that epithelial-mesenchymal transition (EMT) is a driving force for metastasis. EMT is induced by inflammatory cytokines and represents a link between tumor-associated inflammation and metastasis. Recent data from our research group show that breast cancer cells that undergo EMT adopt properties of immune cells. We find this highly interesting since immune cells are the only cells that have the same capacity as metastatic tumor cells to migrate and home to distant sites in our bodies.

We hypothesize that breast cancer cells undergoing EMT acquire immune cell properties allowing them to traffic through tissues and vessels and home to lymph nodes and distant sites similar to activated immune cells during inflammation. A major aim of our research is therefore to identify and target EMT-induced immune cell properties that mediate metastatic spread of breast cancer cells. We are also exploring the possibility to use EMT markers as a novel type of diagnostic tool for future precision medicine. We expect the results from our studies to provide novel insight into cancer metastasis and to identify targets for a new type of anti-metastatic cancer therapy.

Transmissão em direto via Zoom.

BioISI - Instituto de Biossistemas e Ciências Integrativas

Data Science Seminar, por Sara Silva (LASIGE/FCUL).

Banner do evento, incluindo titulo/dia/hora/local e fotografia de uma autoestrada

Evento no âmbito do Ciclo de Conferências "Conversas à 6.ª", promovido pela redeMOV da Universidade de Lisboa.

Mathematical Logic Seminar, por Bruno Jacinto (Universidade de Lisboa).

Cartaz do evento

Palestra por Jorge Buescu (Ciências ULisboa).

Currently, climate changes or alterations are known to be reflected on the stable isotope ratios of Hydrogen, Nitrogen, Carbon, Oxygen and Sulphur present in atmospheric gas forms, fresh or ocean water, as well as in plants and animals and organic matter in the soil.

Ação de formação para docentes.

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Graça P. Corrêa (CFCUL/GI3).

Fotografia de quatro Student Ambassadors

Sessão informativa sobre o programa EU Career Student Ambassadors, organizada por Leonor Gonçalves (embaixadora de Ciências ULisboa na União Europeia).

Edifício C5 de Ciências ULisboa

Reunião aberta a toda a comunidade de Ciências, a decorrer pelas 11h00 do dia 14 de dezembro.

Título, orador, hora, local e organizadores do evento, sobre um fundo escuro e uma fotografia de um planeta

Sempre quiseste explorar o espaço? Ver o que nos espera ao longe? Ou experimentar em primeira mão ver a beleza do desconhecido?

Banner do Ciclo de Palestras

Ciclo de Palestras de Outono do GAPsi.

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Susete Fernandes (i3N/CENIMAT, Department of Materials Science, NOVA School of Science and Technology, NOVA University of Lisbon, Portugal).

BioISI Research Seminar, por Helena Gaspar (BioISI/FCUL).

HEI4Future, sobre um fundo branco

A iniciativa visa aproximar os participantes do conceito de intraempreendedorismo nas organizações e relacioná-lo com o futuro do trabalho.

Título da campanha, sobre um fundo verde

A Universidade de Lisboa organiza a Campanha de Natal Solidária, entre os dias 05 e 16 de dezembro de 2022, para apoiar o projeto "A Fábrica dos Sonhos".

Cartaz da campanha

A campanha visa recolher o maior número possível de pilhas, baterias, lâmpadas, tinteiros e equipamentos elétricos usados.

Seminário Doutoral II no âmbito do Doutoramento em História e Filosofia das Ciências, por Lígia de Azevedo Martins.

Pormenor de mapa do continente europeu

Candidaturas online de 1 a 31 de dezembro de 2022.

The objective of this course is to acquire knowledge regarding bioinformatic tools available to predict nucleic acid (RNA, DNA or Nucleic Acids Mimics) and protein three-dimensional structure, as well as autonomy and critical thinking in the use of those tools.

Título "Projeto Ulisses", inserido em imagem composta de vida marinha e de plásticos

O Projeto ULISSES está de volta para a 3.ª edição! Candidaturas abertas até 15 de janeiro de 2023.

Science is increasingly more present in our everyday decisions, with a fundamental role in global problems. Scientists, as the main actors in the production of scientific knowledge, have the responsibility of having an active voice in communicating this knowledge.

The course aims at introducing attendants to an updated state of the art of diversity of the soil biota and the functional roles played by soil organisms in key ecological processes.

Formação "Avaliação de iniciativas de comunicação de ciência" - 28 janeiro 2023

Formação de Comunicação em Ciência(s), por Ana Delicado (ICS-ULisboa).

Symbiosis is a key strategy for life on Earth. Nevertheless, although many research groups have long been committed to the study of symbiosis, its definition and functioning are not fully understood, and its ecological role and relevance are still underestimated.

This 5-day course offers to the participants a light microscopy course focusing on fluorescence microscopy techniques applied to the detection of proteins and glycans in tissue samples and cell cultures.