BioISI Research Seminar

Epithelial-Mesenchymal Plasticity - a Link between Inflammation and Cancer

Transmissão através de Videoconferência

Por Jonas Fuxe (Karolinska Institutet).

Metastatic spread of cancer cells is the major cause of death in cancer. Unfortunately, the metastatic process is incompletely understood and consequently, there is a lack of treatments that target metastasis. Thus, there is a great need to elucidate mechanisms underlying cancer metastasis. Recent data show that epithelial-mesenchymal transition (EMT) is a driving force for metastasis. EMT is induced by inflammatory cytokines and represents a link between tumor-associated inflammation and metastasis. Recent data from our research group show that breast cancer cells that undergo EMT adopt properties of immune cells. We find this highly interesting since immune cells are the only cells that have the same capacity as metastatic tumor cells to migrate and home to distant sites in our bodies.

We hypothesize that breast cancer cells undergoing EMT acquire immune cell properties allowing them to traffic through tissues and vessels and home to lymph nodes and distant sites similar to activated immune cells during inflammation. A major aim of our research is therefore to identify and target EMT-induced immune cell properties that mediate metastatic spread of breast cancer cells. We are also exploring the possibility to use EMT markers as a novel type of diagnostic tool for future precision medicine. We expect the results from our studies to provide novel insight into cancer metastasis and to identify targets for a new type of anti-metastatic cancer therapy.

Transmissão em direto via Zoom.

BioISI - Instituto de Biossistemas e Ciências Integrativas

Celebrating Pedro Duarte's 60th birthday.

Fotografia de campo agrícola e parque eólico

Submissão de iniciativas até 30 de agosto de 2022.

Fotografia de trator em campo agrícola

Submissão de iniciativas até 30 de agosto de 2022.

Fotografia representativa de agricultura sustentável

Submissão de iniciativas até 30 de agosto de 2022.

Fotografia de pessoa a pegar num Ouriço-do-mar

Seminário de Pós-Graduação no âmbito do Doutoramento em Biologia, por Inês Ventura.

As Jornadas Interinstitucionais de Inovação Pedagógica estão abertas a docentes do ensino superior com interesse no seu desenvolvimento profissional pedagógico.

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de diversas informações

Concerto solidário a favor da Associação Portuguesa Contra a Leucemia.

Logótipo da Comissão Europeia e iconografia associada ao Horizon Europe

1.ª edição do curso Horizon Europe, para candidaturas futuras a projetos colaborativos - manifestações de interesse até 05 de setembro de 2022.

Título do evento e iconografia relacionada com a ciência e a saúde

O workshop visa sensibilizar jovens, adultos e idosos para a importância do movimento induzido pela música na saúde e na qualidade de vida sustentável.

Banner do concurso (inclui fotografia apresentada numa anterior edição)

Candidaturas até 30 de setembro de 2022.

Imagem ilustrativa do curso, acompanhada de diversas informações

Um curso dirigido ao público geral e estudantes de arte ou ciência (a partir dos 16 anos), com interesse em desenho de observação, ilustração, e biologia, com ou sem experiência em desenho.

Cartaz do evento

Um evento repleto de atividades científicas, culturais e educativas, com jogos, demonstrações, palestras, entre muitas outras atividades.

Programa a disponibilizar.