Seminário de Análise e Equações Diferenciais

Reaction-diffusion and individual-based models for ant movement

Sala 6.2.33, FCUL, Lisboa

Por Paulo Amorim (Instituto de Matemática - Universidade Federal do Rio de Janeiro).

Abstract: We develop two distinct approaches to modeling, simulation, and mathematical analysis of ant movement. In the first approach, we consider a system of reaction-diffusion equations of chemotaxis type modeling ant foraging dynamics. Although this model reproduces some observed behavior, such as concentration along trails, we argue that it is incomplete as a model of ant movement. Nonetheless, we present a thorough analysis of the system. In the second approach, we present and discuss an individual based model for ant movement which takes into account the rules for individual response to pheromones. For this model, we present some stability results for the underlying system of nonlocal ODEs, and discuss the emergence of collective behavior, including spontaneous trail formation.

CMAF-CIO - Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional

A sessão final da mais recente edição da cadeira Projeto Empresarial terá lugar no dia 22 de junho.

Logótipo da redeAGRO

As alterações climáticas são um dos maiores desafios que a humanidade enfrenta.

Ângela Duarte Henriques apresenta o trabalho de projeto "Cash Back Program".

Cursos Avançados cE3c 2017/2018

This course offers an overview of the different ways to measure biodiversity, and provides tips for the stratification of primary biodiversity data and the construction of variables that describe its various facets.

Por Angus Macintyre (Queen Mary, University of London) (Emeritus).

Oficina Ciência e Império na Era da Descolonização

O Ciência e Império de 2017-2018 irá concluir com um dia inteiro de conferências e debates, no ICS. Para participar, inscreva-se através do e-mail cienciaimperio@gmail.com.

Por Aymeric Baradat (École Polytechnique, Paris).

Diogo Loureiro Caetano defende a dissertação "Linear stability for differential equations with infinite delay via semigroup theory".

Encontro dirigido a profissionais e utilizadores de Estatística, académicos, investigadores e estudantes.

Por Vinicius Bastazini (Post doctoral research fellow at CNRS Theoretical and Experimental Ecology Station, Moulis, France).

Por Luisa Fiorot (Università degli Studi di Padova).

Ciência 2018 - Encontro com a Ciência e Tecnologia em Portugal

A iniciativa procura debater os principais temas e desafios da agenda científica, estimulando a participação e a interação entre investigadores, setor empresarial e público em geral.

Verão na ULisboa 2018

A edição de 2018 da iniciativa Verão na ULisboa decorre nas semanas de 02 a 06 de julho (alunos do 10.º,11.º e 12.º ano) e de 9 a 13 de julho (alunos do 7.º, 8.º e 9.º ano).

Escola de Verão de Energia

Imagina que era possível experimentar um curso universitário antes de concorreres ao ensino superior.

Cursos Avançados cE3c 2017/2018

The goal of this short course is to introduce the students to the main climate change research concepts and prepare them to use available information on scenarios, impacts and adaptation.

Specific goals include:

Por Marco Masoero (Université Paris-Dauphine).

IMMR'18 - International Meeting on Marine Research 2018

The IMMR’18 is an international congress planned to communicate novel scientific knowledge on marine resources and research towards the sustainability of our planet.

Com a realização deste evento, pretende-se criar um ponto de encontro onde os primatólogos portugueses e/ou lusófonos possam trocar conhecimentos e contactos, e também criar um veículo de comunicação em português entre cientistas e cidadãos.

Hands-on Workshop on High-Throughput Microscopy

Participants will learn the basic principles of High-Throughput Microscopy (HTM) applied to RNAi and drug screening.

Frontiers in E3: cE3c Annual Meeting

In this annual event, cE3c researchers gather together to present and discuss their latest projects, scientific results and outreach initiatives, and explore novel ideas.

This joint conference will be organized by SPQ (Sociedade Portuguesa de Química) in collaboration with SEQA (Sociedad Española de Química Analítica), SEDOPTICA (Comité de Espectroscopia de la Sociedad Española de Óptica) and SEA (Sociedad de Espectroscopia Aplicada).

Cursos Avançados cE3c 2017/2018

The Lichens course is a 4 days lectures and lab classes + one day field excursion.

Candidaturas aos Prémios Científicos Universidade de Lisboa / Caixa Geral de Depósitos

Estão abertas até 10 de julho as candidaturas aos Prémios Científicos Universidade de Lisboa / Caixa Geral de Depósitos de estímulo à publicação de artigos científicos.