Seminário de Análise e Equações Diferenciais

Stabilised/Nitsche’s method for Contact Problems

Sala 6.2.33, FCUL, Lisboa

Por Juha Videman (CAMGSD, Instituto Superior Técnico).

Abstract: Stabilization of mixed finite element methods for saddle point problems is a well-established technique that allows one to use finite element spaces that do not satisfy the Babuska-Brezzi condition. They were introduced and analysed in 80’s by Hughes, Franca, Brezzi, Pitkäranta and others. The analysis has, however, suffered from the fact that full regularity of the exact solution needs to be assumed.

In this talk, we give an overview of our recent work on stabilized FEM for contact problems. The problems are written in a mixed form, with the contact pressure acting as a Lagrange multiplier, and the stabilised formulation is derived by adding appropriately weighted residual terms to the discrete variational forms. We show that the discrete formulation is uniformly stable and that it leads to a quasi-optimal a priori error estimate without further regularity assumptions. Moreover, we establish a posteriori estimates whose optimality is ensured by local lower bounds. To implement the method, the discrete Lagrange multiplier can be locally eliminated, thus giving rise to a robust Nitsche-type method. We present a series of numerical results which confirm the optimality of our a posteriori estimates.

CMAFcIO - Centro de Matemática, Aplicações Fundamentais e Investigação Operacional

Por Antonio Córdoba (Universidad Autónoma de Madrid).

Filipa Isabel Martins Borlinhas defende a tese "Diffusion-Weighted Imaging in Breast Magnetic Resonance".

Por Klaus Harms e João A. Gama (“The Arctic University of Norway", Tromsø, Norway).

Por Nuno Sepúlveda (London School of Hygiene & Tropical Medicine & CEAUL).

O evento pretende incentivar os alunos de Ciências a conhecer, de uma forma informal, ​a investigação que se realiza no DQB.

ECCA 2019 - European Climate Change Adaptation Conference

In preparation for the new decade, society urgently needs to implement actions that can make us more resilient to the challenges of the 21st century.

Inclui três palestras e uma mostra do espólio da Sociedade de Geografia de Lisboa relacionada com a efeméride.

Por Saskia Hogenhout (John Innes Centre - Norwich, UK).

Plastics Heritage Congress 2019

O plástico transformou as nossas vidas como poucas outras invenções, desde a sua criação, há pouco mais de 100 anos. Se déssemos um nome à nossa época, com base no tipo de materiais que configuram o mundo em que vivemos, seria a Era do Plástico.

SPN2019 - VI Meeting of the Portuguese Society for Neuroscience

SPN2019 aims at bringing together the vibrant Portuguese Neuroscience community that has been contributing to significantly advance this defying area.

CQE Days - Spring Meeting 2019

The main purpose of the event is to highlight original research trends shared within and between CQE’s new four Thematic Lines: Synthesis, Catalysis and Reactivity - SYNCat; Materials, Soft Matter and NanoChemistry - MATSoft; Sustaina

Jornadas do Programa Doutoral em Filosofia da Ciência, Tecnologia, Arte e Sociedade, a decorrerem nos dias 09, 16, 23 e 30 de maio de 2019.

Por Natasha Samko (UiT The Arctic University of Norway, Narvik).

Sessão de divulgação da oferta pós-graduada do Departamento de Geologia

Sessão de divulgação e de esclarecimento sobre os Mestrados e Pós-Graduações do Departamento de Geologia de Ciências ULisboa, disponíveis no ano letivo de 2019/20.

Por Teresa Melo Quinteiro (ISEL) e Carlos Santos (CEAFEL).

Monóides de isometrias parciais finitas | 15h30
Teresa Melo Quinteiro

Teoria de Jogos Combinatórios: Uma Breve Introdução | 16h15
Carlos Santos

Cursos Avançados cE3c 2018/2019

Phylogeography is one of the recent scientific areas emergent from the dissemination of highthrouput technologies of sequencing starting in the 90’s of the XXth century, with the consequent development of intra-specific genetic variance analysis and its geographic distribution.

FCUL Rally Pro - 7.ª Edição

Inscrições até 17 de maio de 2019.

This conference is devoted to all aspects of Algebraic Geometry and Analysis, and aims at reinforcing the bridge between the fields of Higgs bundles and D-modules.

Ações de Formação Pedagógica para Docentes

Esta ação inicia-se por uma análise do problema do (in)sucesso e da (reduzida) qualidade da aprendizagem no ensino superior.

O mundo está em transformação, a todos os níveis e escalas. Os paradigmas de ensino acompanham este processo e as instituições envolvidas devem acompanhá-lo, sob pena de, se não o fizerem, ficarem rapidamente obsoletas.

Seminário Permanente de Astronomia Antiga | CIUHCT/UL - DHFC/FCUL "Instrumentos de papel: como usar as volvelles no Astronomicum Caesareum (1540)"

Este seminário é um curso livre, aberto à comunidade académica e a todos os interessados, com entrada gratuita.

Conferência "Smart Farming e os novos desafios para o Direito"

Conferência organizada em três Mesas-Redondas: i) Smart farming na prática, ii) Regulação inteligente e de precisão e iii) Tecnologia e dados.

Com recurso ao software SPSS, aprenda a aplicar técnicas de análise descritiva e inferencial, saiba como identificar a metodologia apropriada para a sua investigação e interprete os seus resultados.

Por Daniel Spector (National Chiao Tung University in Hsinchu, Taiwan).

IDPASC

Candidaturas a Bolsas de Doutoramento a decorrer até 07 de junho de 2019.