Encontros Scientia

Honeybee behavioural complexity: washboarding and neglected reasons to explain it

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por Manuela Giovanetti (ESFE-cE3c).

Honeybees are exceptionally social animals that mankind domesticated back to the Stone Age. Nowadays honeybees do almost entirely survive thanks to the patient care of beekeepers, and feral colonies are rarely reported. Apis mellifera is constantly monitored and studied, especially concerning health issues and honey production. However, the fact that it was originally wild gets often neglected. This may instead be the reason for given behaviours, difficult to understand when placed in the context of managed conditions. Washboarding is one of them: bees stopping resource collection activities to concentrate on the front side of the hive while performing repetitive movements back and forth has been frequently recorded by beekeepers, but poorly investigated from a scientific point of view. I will introduce you to the first data, collected for a project investigating the possibility of washboarding being a vestigial behaviour. This behaviour could be linked to cleaning actions and to the facilitation of locating nest entrances. In a world not that heavily build-up by mankind, honeybee nests were mainly established in tree cavities, with tree trunks being rough surfaces even hosting various cryptogams. A combination of interviews, behavioural observations and experimental tests buildup, for the first time, scientific evidence on washboarding frequency and its dependence upon mechanical (smoothness of surface) and possibly chemical (cryptogam’s originated) cues.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais
Imagem ilustrativa do programa

A Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa, a Universidade Católica Portuguesa, o Fórum Oceano e a Sociedade de Avaliação Estratégica e Risco lançaram em 2015 o consórcio MARE STARTUP destinado a promover o empreendedorismo e inovação empresarial no Mar,

Sara Martins Teixeira defende a dissertação "Diagnosis of Inflammatory Rheumatic Diseases: Preliminary Approach by Metabolomics".

Júri das provas:

Anabela Barreiro Gomes Vilares Bendada Esteves defende a tese "Genetic study of Toxoplasma gondii strains isolated from humans and animals".

Isabel José Capelo Ferreira Nobre defende a dissertação "Formações e classes de Fitting".

Por Ederson Moreira dos Santos (Universidade de São Paulo - São Carlos - Brazil).

Miguel Ângelo Teixeira Queirós defende a dissertação "Pneumococcal adaptation: from colonization to disease".

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título, dia, hora, local, orador e entidades participantes)

Por José Díez (Universidad de Barcelona, Espanha).

Cristiana Costa de Almeida defende a dissertação "Previsão de Séries Temporais Financeiras: Uma Abordagem com Long Short-term Memory Deep Neural Networks".

Catarina Pires de Almeida Rosa defende a dissertação "Bird talk, the soap opera: vocal and behavioural repertoire of a zoo population of rainbow lorikeets (Trichoglossus moluccanus)".

Júri das provas:

Diogo Domingues Ferreira defende a dissertação "Avaliação e otimização da incerteza de constantes cinéticas de fotodegradação determinadas pelo Método de Monte Carlo".

Membros do Júri:

Speaker: Ana Mourão (Departamento de Física e CENTRA - Centro de Astrofísica e Gravitação,  Instituto Superior Técnico, Universidade de Lisboa).

Por Luís Antunes (Instituto Português de Oncologia do Porto).

Por Rogério Henriques (Presidente da Multicare).

Formadores: Bruna Francisco & Inês Ventura (GAPsi-Gabinete de Apoio Psicopedagógico).

Por Joana Portugal Pereira (Universidade Federal do Rio de Janeiro, Imperial College London e IPCC).

Miguel Simões Nunes defende a dissertação "Understanding the differentiation process of western Mediterranean butterflies: the case studies of Lycaena and Melanargia".

Júri das provas:

Por Gabrielle Nornberg (University of São Paulo and Sapienza Università di Roma).

Por Pedro Simões (EE-cE3c).

Diogo Rafael Santos Pereira defende a dissertação "Palm leaf fungi in Portugal: ecological, morphological and phylogenetic approaches".

Afonso Luís Moreira Dimas Martins defende a dissertação "Modelling Influenza Strain Competition Dynamics and Transmission Fitness".

Orientação: Maria Helena Mouriño Nunes, Erida Gjini (Instituto Gulbenkian de Ciência).

João Guilherme Figueira Lopes Frazão defende a dissertação "The genomic impact of deleterious mutations in isolation with migration models".

Júri das provas:

Pedro Miguel Rosa Tremoceiro defende a dissertação "Burden of Healthcare-Associated Infections in Mainland Portugal: DALYs and Costs".

Orientação: Maria Isabel Barão.

Novas Exposições em Ciências ULisboa

As exposições E3 e The Eagle Has Landed chegam a Ciências ULisboa, nomeadamente aos espaços expositivos dos edifícios C6 (átrio) e C4 (Galeria Ciências).