Encontros Scientia

Road ecology and roads in Ecology

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por Fernando Ascensão (Post-Doc Researcher, CIBIO-InBIO).

Road ecology is a rapidly developing branch of ecology, accompanying the growing need to perceive and mitigate the negative effects of linear infrastructures on biodiversity. However, despite the large amount of studies published annually, there are key questions that remain without the proper dedication by researchers. On the other hand, some themes are extensively explored and perhaps it is time to synthesize the accumulated knowledge. Finally, Road ecology is linked to several other areas of research, such as animal behavior or economics, but these relationships are rarely exploited, restricting our understanding of the real impact of roads on biodiversity and ecosystem services. In this presentation I address these questions looking for ways and future directions for Road ecology.

The area where I develop my research is Landscape Ecology, particularly in Road Ecology. The impact of roads on wildlife is an emerging and one of the most challenging research fields in ecology, not only by the urgency of finding solutions that enable a sustainable coexistence between the road and wildlife, but also for the opportunity it provides to investigate the biology, population dynamics, genetic isolation and the behaviour of various wildlife species and groups. It is a field that allows the study of anthropogenic influences on the landscape and fauna, including the effects of fragmentation and destruction of habitats, important factors of threat to biodiversity.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Cláudia Raquel Fernandes Pereira defende a dissertação "Respostas fisiológicas do cavalo-marinho tropical, Hippocampus reidi, à acidificação e aquecimento dos oceanos".

Júri das provas:

Paulo Jorge Fernandes Velho defende a tese "Study of ground state properties of halo nuclei via quasi-free scattering reactions".

João Gonçalo Soutinho Moreira defende a dissertação "How important are big trees for biodiversity: a call to the local community of Lousada".

Júri das provas:

João Pedro Costa Ramos dos Santos defende a dissertação "Solução Cloud Based Development - CRM".

Por Solveig Thorsteinsdóttir (Development and Evolutionary Morphogenesis - cE3c).

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título, dias, horas, local e contactos)

Este evento constitui, desde 1988, uma grande festa do Museu e uma marca na vida cultural da cidade. Reúne colecionadores e comerciantes de minerais, gemas e fósseis, oriundos de vários países da Europa, bem como um vasto público, representado por milhares de visitant

Por Khompysh Khonatbek (al-Farabi Kazakh national university).

About the Speaker: David Pantalony is Curator of Physical Sciences and Medicine at Ingenium: Canada's Museums of Science and Innovation.

João Luís Jorge Pessoa defende a dissertação "Estudo comparativo de dados de sondagens de pesquisa petrolífera e de afloramentos do Jurássico Médio do sector central da Bacia Lusitânica".

Júri:

Ana Patrícia Martins Gonçalves defende a dissertação "Recommendation systems and other analytic methods".

Orientação: Maria Teresa Alpuim

Miguel Ângelo Filipe Brilhante defende a dissertação "From the flowers to the cells: a trait-based and cytogenomic study of Macaronesian Aeonium genus (Crassulaceae)".

Pedro Soares defende a dissertação "Combining ERT, TDEM, and FDEM in Shallow Geophysical Investigation".

Membros do Júri:

Tiago Avelino defende a dissertação "Construção de uma estação portátil de baixo custo para medição das concentrações de O3 e NO2".

Membros do Júri:

Miguel Alexandre Silva Florindo defende a dissertação "Gestão integrada das rotas de entrega e inventário para um produto".

Orientação: Ana Maria Paias.

Maria Marques da Silva Mega da Fonseca defende a dissertação "New in vitro models and synthetic biology tools for research and drug discovery against hepatotropic pathogens".

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título, dia, local e entidades participantes)

Debater problemáticas relacionadas com a Ciência e os Oceanos constitui o desafio de analisar historicamente atores e práticas científicas, compreendendo processos complexos de institucionalização da ciência, de afirmação de novas espacialidades, de internacionalização e europe

Título do evento, sobre um fundo encarnada

Marcam presença neste concerto a Orquestra Sinfónica Juvenil, o Coro da Universidade de Lisboa, o Coro do Instituto Gregoriano e o Incognitus Ensemble.

Catarina Isabel Nogueira Ribeiro defende a dissertação "Obesity genetic risk score".

Orientação: Lisete Ribeiro de Sousa, Miguel Brito (Escola Superior de Tecnologia da Saúde de Lisboa).

Speaker: Wesley Chun (Google).

Por Mário Edmundo (FCUL e CMAFcIO, Universidade de Lisboa).

Teresa Ventura Vale Fernandes Dias defende a dissertação "Study of non-conventional Aspergilli and Penicillia Ochratoxin A producers".

Por Clément Cancès (Inria Lille - Nord Europe).

Por Adelaide Freitas (Departamento de Matemática & CIDMA - Universidade de Aveiro).