PANIC 2021 - Particles and Nuclei International Conference

Evento online
Representação da cidade de Lisboa, acompanhada do título da conferência

The 22nd Particles and Nuclei International Conference - PANIC 2021 will be held fully online from 5 to 10 September 2021.

PANIC2021 consists of plenary talks, a number of parallel sessions and a poster session.

The scientific programme addresses a broad range of topics at the interface between particle, nuclear and astrophysics. Special emphasis will be devoted to recent discoveries and results.

The conference is hosted by LIP, Laboratory for Instrumentation and Experimental Particle Physics, and FCUL, Faculty of Sciences of the University of Lisbon.

For additional information on the scientific programme and logistics, please see the conference web page: www.lip.pt/panic2021.

Título, data, orador e localização do evento

RSS Meetup, por Pedro Rocha (NOVA LINCS, FCT/NOVA).

Seminário Permanente de Filosofia das Ciências, por Gil Santos  (CFCUL/GI2).

Solid Earth Seminar, por Emilia Le Pera (Department of Biology, Ecology and Earth Sciences - DiBEST, University of Calabria, Italy).

In this talk, we will explain some of the methods available for estimating reliable bird vocal activity rate from sound recordings, at individual (i.e. how long individuals need to be monitored) and at population level (number of individuals to record or number of recording days required).

Conferência do Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais, por Tiziana Di Lorenzo (PhD in Groundwater Ecology, Permanent Researcher at the IRET-CNR, Research Institute on Terrestrial Ecosystems of the National Research Council of Italy).

Evelhecimento ativo

webinar Desafios do Envelhecimento @ULisboa constitui o primeiro de vários encontros do grupo transversal de envelhecimento da redeSAÚDE da Universidade de Lisboa.

Colóquio de Matemática, por Teresa Monteiro Fernandes (Departamento de Matemática | Ciências ULisboa).

O curso visa apresentar uma série de perspetivas sobre o desenvolvimento conceitual da estatística e sobre o uso de inferências e modelos estatísticos nas ciências empíricas.

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por Mário Pimenta (LIP/IST).

Sessão de boas-vindas

A sessão de boas-vindas decorre no dia 01 de outubro, no Grande Auditório de Ciências.

Cartaz de apresentação da iniciativa

Young Inventors Prize / European Inventor Award: candidaturas até 01 de outubro de 2021.

Mapa antigo

Workshop internacional associado ao projeto Medea-Chart.

Imagem ilustrativa do curso, acompanhada de várias informações úteis

Um curso dirigido ao público em geral e a estudantes de arte ou ciência (a partir dos 16 anos), com interesse em desenho de observação, ilustração e biologia, com ou sem experiência em desenho.

Pormenor da capa do livro de banda desenhada "O jogo das alterações climáticas"

Lançamento de livro de banda desenhada, da autoria de Bruno PintoQuico Nogueira e Nuno Duarte.

Imagem ilustrativa do curso (peixes)

O Curso de Identificação de Peixes dos Ecossistemas Fluviais de Portugal realiza-se anualmente no Museu Nacional de História Natural e da Ciência, lecionado por vários investigadores nacionais com uma elevada experiência acumulada nas últimas décadas. As inscrições decorrem até 06 de outubro de 2021.

Imagem ilustrativa do FICA - Festival Internacional de Ciência

Ciências ULisboa está fortemente representada neste evento, com dezenas de atividades ao longo dos seis dias de Festival.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communication and writing scientific publications.

Imagem ilustrativa do programa, acompanhada do respetivo título

Um programa de aceleração de ideias e negócios, promovido pela redeSaúde, com candidaturas até 30 de setembro de 2021.

The objective of this course is to introduce participants to the details of communicating science to non-specialized audiences, including, but not exclusive to, public and private stakeholders, students and teachers, and media professionals.

This course aims to evidence the importance of natural history collections for the study of biodiversity, to show new tools and approaches to extract and disseminate biodiversity data from natural history collections and to increase awareness of young researchers for the scientific and cultural value of Natural History Museums.

The course aims at providing an introduction to stable isotopes ratios as tools to understand global, ecosystem and community level bio/geo cycles; light isotopes: H, N, C, O and S isotopes, geo cycles and ecological significance; sampling and analytical methodologies in stable isotope analysis.

EvoS aims at turning evolutionary theory into a common language to areas that pertain to the natural world, including human affairs.

The course SoilEco aims at introducing attendants to an updated state of the art of diversity of the soil biota and the functional roles played by soil organisms in key ecological processes.

In this course, we promote a multidisciplinary approach presenting the most recent findings on the topic and challenging the traditional way of considering symbiotic associations as exceptions and not as the rule.

The goal of this course is to provide to the participants with current and practical knowledge on urban ecology, including ecological and social aspects.