Encontros Scientia

Research, management and science communication: how they all fit in cork oak woodlands

Sala 6.2.51, FCUL, Lisboa

Ana Isabel Leal
Post-doc researcher at cE3c (Conservation Ecology Group) and Centro de Ecologia Aplicada “Prof. Baeta Neves”/InBio

Much of the western Mediterranean region is covered by an extensive agro–silvo–pastoral land-use system dominated by holm oak Quercus ilex or cork oak Quercus suber known as montados in Portugal and dehesas in Spain. These semi-natural systems are mostly used for agriculture, forestry and grazing, and are recognized as an excellent example of balance between socio-economic development and biodiversity conservation.
In the case of cork oak montados its economic value mostly derives from the extraction of cork, mainly use for the production of bottle stoppers. In addition to their economic value, cork oak montados also provide important ecosystem services and are of key importance for a wide range of taxa, including an enormous variety of vertebrates, as birds.
In a system that depends on human use and correct management, scientific information is essential to conciliate economic productivity with a high biodiversity value, and thus maintain its long term viability. In this context, it is particularly important to find answers to research questions that link management practices with biodiversity. For example, what is the impact of commercial cork extraction on birds? Or, does canopy pruning affects foliage-gleaning birds? And how can we manage heterogeneity to improve woodland landscapes for biodiversity?
These and many other issues have been addressed in the more than 1000 scientific papers that focus on cork oak. However, have these papers explicitly addressed the relevant management consequences of their results? And are landowners and forest managers aware of them? Science can make a difference in montados management and conservation, but to potentiate that it is now essential to invest in the synthetization of the results of existing studies. In addition, it is essential to disseminate the existing knowledge to incorporate science in the decision making process and thus contribute to the long-term sustainability of montados. These are now the main focuses and challenges of my post-doc!

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Por Emílio Franco (IST).

Esta palestra tem por objetivo a preparação para as várias etapas de um processo de seleção profissional: a elaboração do CV, a carta de motivação e a entrevista de emprego. Enfatiza aspetos do que deve conhecer sobre si próprio e sobre estas etapas de recrutamento.

Por Ivo Sousa-Ferreira (Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa).

Por Angelo Aliano Filho (Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP).

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título, dia, hora e local)

Gostarias de saber como te podes candidatar a estágios ou a uma carreira nas Instituições e Agências da União Europeia? No próximo dia 11 de dezembro, entre as 18h e as 19h horas irá realizar-se uma Sessão sobre as Carreiras na UE!

Imagem ilustrativa dos Seminários Ciência e Império, sobre um fundo branco

Este seminário destina-se à apresentação de trabalhos em curso sobre as inter-relações entre conhecimento científico, tecnologia e formações imperiais.

Imagem ilustrativa do evento

The FCT AWESOME - Awareness While Experiencing and Surfing On Movies through Emotions - project aims to investigate the emotional dimension of movies, to provide support for the classification, access, navigation and visualization of movie collections, not only

Speakers: Pedro Garcia (CENTRA/FCUL) & João Silvestre (CENTRA/IST).

Logótipo EIT Health, sobre um fundo branco

As of 1 October 2019, EIT Health has opened its call for proposed activities to be included in the Business Plan 2021.

Maria Inês Castanheira Rolo defende a dissertação "Transfer value: Cálculo para um indivíduo do Reino Unido".

Por Carlos Marques da Silva (Ciências ULisboa).

Por Marco Caroccia (Scuola Normale Superiore & Università di Firenze).

Imagem ilustrativa do evento (mapa antigo)

Este seminário é um curso livre, aberto à comunidade académica e a todos os interessados, com entrada gratuita.

Por Benoît Merlet (Laboratoire Paul Painlevé, Université de Lille).

Tiago Miguel Baeta Luís defende a dissertação "Papel da Glicoproteína G do Vírus da Raiva na Indução de Apoptose".

Por Daniel Galaviz (FCUL/LIP).

André Abrantes da Costa defende a dissertação "Computational and validation approaches in proteomics discovery of disease biomarkers".

Júri das provas:

Com Dieter Mersch (ZHdK, Suiça), Hanns Holger Rutz (KUG/IEM, Austria) e Miguel Marques Cardoso.

Entrada livre, mediante inscrição prévia.

Tânia Filipa Rodrigues Cordeiro defende a dissertação "Identificação de substâncias dopantes em fluidos biológicos de atletas por LC-MS: definição de critérios de identificação e avaliação da incerteza do exame".

Por Tom Sutherland (Grupo de Física Matemática).

Frase "O que existe no meu mundo?" sobre um fundo azul e amarelo

Em 2019 celebram-se os 150 anos da Tabela Periódica, pelo que a Organização das Nações Unidas (ONU) proclamou este ano como o Ano Internacional da Tabela Periódica dos Elementos Químicos (IYPT 2019).

Imagem ilustrativa do Doutoramento em Filosofia da Ciência, Tecnologia, Arte e Sociedade

Provas de Doutoramento - Tiago Bruno Borges Rodrigues Mesquita Carvalho.

Tema da tese e alvo de discussão oral: “A medida e as coisas. Virtudes, responsabilidade e tecnologia”.

Júri:

Vasco Freire Serra defende a dissertação "Pesquisa e Navegação de Filmes e Músicas com Base em Citações e Letras no AS Music By".

Rodrigo Daniel Garrilha Santos defende a dissertação "Construction of machine learning models to predict pharmacology properties of molecules".

Júri das provas: