Encontros Scientia

Adapting Montado landscapes to Climate Change - The case of Herdade da Ribeira Abaixo

Sala 2.2.14, FCUL, Lisboa

Por André Vizinho (PhD student and project coordinator at CCIAM - cE3c).

Adapting to climate means reducing the vulnerability of a system to the climate pressure. This vulnerability is a function of the climate exposure, the sensitivity of the ecosystem and the human adaptive capacity. Adapting Montado landscapes to climate change is, therefore, a complex task since it includes integrating the information and uncertainty of climate scenarios and climate impacts with the vast science of agronomy and forestry on topics such as the management of soil, water, species, diversity, microclimates, topography, agricultural practices, markets, information and governance. At Herdade da Ribeira Abaixo we have developed a participatory plan of adaptation to climate change, using state-of-the-art knowledge on the efficacy of adaptation measures and the SWAP methodology. In the context of the LIFE project entitled “Montado & Climate: a need to adapt” we are now implementing the adaptation plan in 100 hectares, showcasing and testing several adaptation measures at cE3c’s field station. Many aspects in this field are still of interest to research and practice: the monitoring of the system; the efficacy of the adaptation measures; the combined effect of the adaptation measures; the autonomous adaptive capacity of the species and ecosystem; the choice of the agricultural practices and adaptation measures; the governance, management and financial challenges of the Montado farms; the replication potential and dissemination to farmers of successful practices; the combination of mitigation, adaptation, conservation of biodiversity and other sustainable development goals in the management of the Montado farms. In this Encontro Scientia we will have the opportunity to discuss the science of adapting Montado to climate change and also its concrete implementation at Herdade da Ribeira Abaixo.

cE3c - Centro de Ecologia, Evolução e Alterações Ambientais

Por Emílio Franco (IST).

Esta palestra tem por objetivo a preparação para as várias etapas de um processo de seleção profissional: a elaboração do CV, a carta de motivação e a entrevista de emprego. Enfatiza aspetos do que deve conhecer sobre si próprio e sobre estas etapas de recrutamento.

Por Ivo Sousa-Ferreira (Faculdade de Ciências da Universidade de Lisboa).

Por Angelo Aliano Filho (Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP).

Imagem ilustrativa do evento, acompanhada de várias informações (título, dia, hora e local)

Gostarias de saber como te podes candidatar a estágios ou a uma carreira nas Instituições e Agências da União Europeia? No próximo dia 11 de dezembro, entre as 18h e as 19h horas irá realizar-se uma Sessão sobre as Carreiras na UE!

Imagem ilustrativa dos Seminários Ciência e Império, sobre um fundo branco

Este seminário destina-se à apresentação de trabalhos em curso sobre as inter-relações entre conhecimento científico, tecnologia e formações imperiais.

Imagem ilustrativa do evento

The FCT AWESOME - Awareness While Experiencing and Surfing On Movies through Emotions - project aims to investigate the emotional dimension of movies, to provide support for the classification, access, navigation and visualization of movie collections, not only

Speakers: Pedro Garcia (CENTRA/FCUL) & João Silvestre (CENTRA/IST).

Logótipo EIT Health, sobre um fundo branco

As of 1 October 2019, EIT Health has opened its call for proposed activities to be included in the Business Plan 2021.

Maria Inês Castanheira Rolo defende a dissertação "Transfer value: Cálculo para um indivíduo do Reino Unido".

Por Carlos Marques da Silva (Ciências ULisboa).

Por Marco Caroccia (Scuola Normale Superiore & Università di Firenze).

Imagem ilustrativa do evento (mapa antigo)

Este seminário é um curso livre, aberto à comunidade académica e a todos os interessados, com entrada gratuita.

Por Benoît Merlet (Laboratoire Paul Painlevé, Université de Lille).

Tiago Miguel Baeta Luís defende a dissertação "Papel da Glicoproteína G do Vírus da Raiva na Indução de Apoptose".

Por Daniel Galaviz (FCUL/LIP).

André Abrantes da Costa defende a dissertação "Computational and validation approaches in proteomics discovery of disease biomarkers".

Júri das provas:

Com Dieter Mersch (ZHdK, Suiça), Hanns Holger Rutz (KUG/IEM, Austria) e Miguel Marques Cardoso.

Entrada livre, mediante inscrição prévia.

Tânia Filipa Rodrigues Cordeiro defende a dissertação "Identificação de substâncias dopantes em fluidos biológicos de atletas por LC-MS: definição de critérios de identificação e avaliação da incerteza do exame".

Por Tom Sutherland (Grupo de Física Matemática).

Frase "O que existe no meu mundo?" sobre um fundo azul e amarelo

Em 2019 celebram-se os 150 anos da Tabela Periódica, pelo que a Organização das Nações Unidas (ONU) proclamou este ano como o Ano Internacional da Tabela Periódica dos Elementos Químicos (IYPT 2019).

Imagem ilustrativa do Doutoramento em Filosofia da Ciência, Tecnologia, Arte e Sociedade

Provas de Doutoramento - Tiago Bruno Borges Rodrigues Mesquita Carvalho.

Tema da tese e alvo de discussão oral: “A medida e as coisas. Virtudes, responsabilidade e tecnologia”.

Júri:

Vasco Freire Serra defende a dissertação "Pesquisa e Navegação de Filmes e Músicas com Base em Citações e Letras no AS Music By".

Rodrigo Daniel Garrilha Santos defende a dissertação "Construction of machine learning models to predict pharmacology properties of molecules".

Júri das provas: