Data Science Seminars

VizMe

Sala 6.2.51, Ciências ULisboa (com transmissão via Zoom)

Por Daniel Gonçalves (LASIGE/DI-FCUL).

We live surrounded by sensors, and even carry some with us, in the guise of smartphones, smartwatches and other wearables. With their help, it is easy to gather information about ourselves and our activities. This will help us better understand our lives, reminisce about past moments, lead to self-reflection and behaviour change, or even as our legacy. However, while collecting that data is easy, making sense of it is still a challenge. This can be made possible by using Information Visualization (InfoVis), to help find meaningful patterns in all that data. We will present the latest results of our current research regarding the visualization of geo-referenced personal data, including the related problems of visualization customization, and visualization of Big Data in general.

Short bio: Prof. Daniel Gonçalves is a researcher in the Graphics and Interaction are of INESC-ID and Professor of Computer Science at Instituto Superior Técnico (IST/UL), the School of Engineering of the University of Lisboa, Portugal. His research encompasses the areas of Information Visualization, Gamification, Human-Computer Interaction, and Personal Information Management, He has published over 170 peer-reviewed papers publications in those areas, as well as being the co-author of a textbook on Human-Computer Interaction. He has supervised 9 PhD and over 80 MSc students. He was PI of the VisBig project, on the real- time visualization of streaming big data. He is was also a researcher in the GameCourse (education gamification) and DARGMINTS (argument mining, and their visualization) projects. He was one of the organizers and Technical Program Chair of IFIP INTERACT 2011 (September 2011) and of the ACM International Conference on Intelligent User Interfaces (February 2012). Since 2015 he is part of the Editorial Board of the Universal Access to the Information Society journal. He is a member of ACM and the Portuguese Computer Graphics Group (the national Eurographics chapter), of which he was a member of the board of directors from to 2014 to 2022.


Transmissão via Zoom.

14h30
Departamento de Informática | Ciências ULisboa

Seminário do Departamento de Física de Ciências ULisboa, por Fernando Parente (FCUL).

RSS Meetup, por Rodrigo Bruno (IST, ULisboa).

Título do evento

A collaborative initiative supported by five Portuguese research centers, aimed at strengthening and connecting the geometry research community in Portugal.

Uma palestra sobre o estudo e exploração das grutas e a sua relação com outras ciências, entre as quais a Arqueologia, a Biologia, a Química, a Física, entre outras.

Seminário do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Carlos Andreu (University of Valencia, Spain).

Seminário do Laboratório de Instrumentação e Física Experimental de Partículas, por André Moitinho (LIP).

Equipa da Raiz Vertical Farms

Uma Experiência Única sobre Agricultura Urbana e Energia Renovável.

Seminário do Instituto de Astrofísica e Ciências do Espaço, por Amidou Sorgho (Instituto de Astrofísica de Andalucía - IAA-CSIC, Spain).

Seminário de Lógica Matemática, por Eduardo Skapinakis (Universität Tübingen / NOVA FCT).

Título/data/local do evento e fotografia da cidade de Lisboa

The conference aims to bring together students and young researchers working in Mathematics, Statistics, and Applications with a view to fostering discussions and collaborations amongst participants.

Título "Para um ensino humanista das ciências" e logótipos das entidades organizadoras

O evento tem como tema principal "Para um ensino humanista das ciências" e conta com a participação de vários professores de CIÊNCIAS.

Seminário do Centro de Estatística e Aplicações da Universidade de Lisboa e do Centro de Matemática Computacional e Estocástica, por Agatha Rodrigues (Universidade Federal do Espírito Santo, Brasil).

Título/data/local do evento e representação de ser humano

Workshop de Medicina Nuclear, organizado pelo Instituto de Biofísica e Engenharia Biomédica.

Seminário do Centro de Física Teórica e Computacional, por Artur Ferreira (Departamento de Engenharia de Eletrónica e Telecomunicações e de Computadores, ISEL, Portugal).

Título/data/local do evento e fotografia da oradora

TWIN2PIPSA Expert Seminar, por Louise Serpell (Sussex Neuroscience, School of Life Sciences, University of Sussex).

Microplásticos em suspensão no oceano

O curso tem como objetivo dar formação sobre a problemática da contaminação por detritos de plástico dos nossos ecossistemas, bem como alertar para os potenciais efeitos deletérios nos organismos - candidaturas até 22 de março.

Banner do Dia de Ciências 2025

A 29 de abril assinalamos o 114.º aniversário de CIÊNCIAS.

Junte-se a nós no Grande Auditório de CIÊNCIAS para uma tarde de celebração que reúne toda a comunidade da Faculdade.

Fotografia de fábrica a emitir poluição para a atmosfera

The course aims at enabling the participants to use different methods to measure the impacts of pollutants on ecosystems.

Logótipo C-Academy

O curso oferece uma base sólida sobre os fundamentos e práticas essenciais para proteger sistemas e dados num mundo cada vez mais digital - candidaturas até 13 de abril.

Curso destinado a todos que necessitem de realizar análise de dados com recurso ao R.

Banner Dia Aberto de CIÊNCIAS 2025.

Bem-vindos a Ciências ULisboa!

Um concurso de programação dirigido aos alunos do ensino secundário (11.º e 12.º anos), que visa promover a prática e o gosto pela programação.

O encontro tem como objetivo divulgar e promover os resultados da investigação produzidos nos dois pólos do Centro de Química Estrutural (CIÊNCIAS e IST), estimulando a criatividade, o trabalho interdisciplinar e o espírito científico.

Fotografia de Chapim-azul

The goal of this course is to provide the participants with the most recent and practical knowledge on the use of Functional Diversity.

Mão a segurar em globo de vidro

Curso acreditado pelo CCPFC para efeitos de progressão na carreira dos professores na dimensão cientifico-pedagógica dos grupos 230, 420, 510, 520 e 560, com candidaturas até 30 de abril.

Páginas